Jump to content

Positionslykta fram, Mustang GT-00


Stefano

Recommended Posts

Hej!

Jag läste just igenom förra årets besiktningsprotokoll & såg att de hade slagit ner på att jag inte hade positionslyktor fram på bilen. Själv vet jag inte hur det står till med positionsljus på 00-orna & hur det ska vara enligt SBP. Har bilar för inhemska marknaden i Amerika inga positionsljus?

Hur löser jag detta bäst, så att jag slipper få ombesiktning pga en sådan banal orsak?

MVH / Stefan

Link to comment
Share on other sites

enklaste är att borra in 4w-lampa in i strålkastarhuset. Det är godkänt vid kontrollbes, men inte vid regbes.

/F

Tack för ditt svar, Grufman! Det låter som en ganska elegant lösning, som inte ser illa ut på bilen.

Jag har 2 st följdfrågor;

1, Är det någon speciell plats på strålkastarhuset som är att föredra för inborrningen?

2, Kan jag göra så att positionsljuset lyser hela tiden, även om jag använder halvljuset? Om inte hur brukar man göra i så fall?

MVH / Stefan

Link to comment
Share on other sites

Borra in den i blinkerslamphuset istället, mycket snyggare + att det är som den sitter orginal i samma glödlampa som blinkersen. Tyvärr är det inte tillåtet med gulorange parkerings/positionsljus i Sverige.

Med denna inborrade lösning får du vitt positions/parkeringsljus där det ska sitta som orginal.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Borra in den i blinkerslamphuset istället, mycket snyggare + att det är som den sitter orginal i samma glödlampa som blinkersen. Tyvärr är det inte tillåtet med gulorange parkerings/positionsljus i Sverige.

Med denna inborrade lösning får du vitt positions/parkeringsljus där det ska sitta som orginal.

/Lasse

Mustang 00 har inget separat blinkershus. Sätt den i ovankant om det går, då blir det lätt att byta lampor. Du får själv klura ut bästa placering.

Link to comment
Share on other sites

Tack för er input i frågan! :)

Nu får har jag fått lite mera på fötterna vad gäller positionsljusen. Jag får undersöka var det passar bäst att göra inborrningen & därefter handla lamphållare osv så att jag klarar besiktningen även i år.

Om det är någon som sitter på bilder där det syns hur de gjort så vore det förstås inte dumt heller. Det är alltid fint att se hur andra gjort före man själv skrider till verket.

Fin Musse förresten, Overlake / Daniel! Kan tänka mig att det är en hel del ystra pållar i den som börjar vilja ut på vårbete nu! :--

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Göran, det är så det ska se ut :-)

En Mustang ska vara låg och bred, det framhävs av parkering/positionsljus utanför hel/halvljus lampan.

Har gjort samma sak på min Windstar 00:a och Mustang 90:a, inga besiktingsproblem :-)

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...