Jump to content

Jag fick reg-papper/skyltar innan besiktning?????


Recommended Posts

Jahaja.

Jag har en Mustang GT -07 som jag precis förtullat som flyttsak.

Jag har annu inte regbesiktigat den men jag har fått hem reg.skyltar samt reg.papper. Skall det vara så? Jag trodde inte man fick det förens efter reg besiktningen?

Dessutom finns den med i vägverkets databas på vv.se där det står följande under rubriken "Besiktningsuppgifter om valt fordon":

Körförbud: Nej

Föreläggande: Nej

Föreläggande/körförbud har följande förklaring:

Föreläggande

Fordonet kan ha föreläggande i form av kontrollbesiktning, registreringsbesiktning, begränsad registreringsbesiktning eller intyg.

Körförbud

Visar om fordonet belagts med körförbud till exempel på grund av utebliven besiktning.

Kan någon hjälpa mig reda ut saker och ting?

Link to comment
Share on other sites

Nummerskyltarna måste Du ha innan registreringsbesiktningen så det är inget konstigt. Det andra vete f-n, men ring till vägverket och fråga dem.

Link to comment
Share on other sites

Om det är en flyttsak är det inte samma regler som en privatimport. Undrar om en flyttsak ska regbesiktigas? tror enbart en "vanlig" besiktning där du kan torska på sidolampor och färger?

Så vard et när en släkting flyttade hem med några bilar i bagaget.

Link to comment
Share on other sites

Om det är en flyttsak är det inte samma regler som en privatimport. Undrar om en flyttsak ska regbesiktigas? tror enbart en "vanlig" besiktning där du kan torska på sidolampor och färger?

Så vard et när en släkting flyttade hem med några bilar i bagaget.

Min flyttgodsare är då regbesiktad "A1".

Link to comment
Share on other sites

Är bilen intagen efter 4 februari så är gången numera så att köpehandlingar, title m.m. skall skickas in till vägverket där ursprungskontroll görs. Detta gjorde tullen tidigare (förregistrerade)

Sedan om bilen inte är registrerad som stulen eller nått liknande i nått register world wide så skickas skyltar ut till ägaren tillsammans med ett ärendenummer.

Utan ärende nummer går det ine att registrera bilen.

Nu vet jag inte om det är du själv som importerat bilen eller nått företag.

Det är bara den som står på kvitto samt ansökt om registrering som kan regga på SBP, Fullmakt krävs om någon annan skall regbes, ID koll göres på SBP.

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Om det är en flyttsak är det inte samma regler som en privatimport. Undrar om en flyttsak ska regbesiktigas? tror enbart en "vanlig" besiktning där du kan torska på sidolampor och färger?

Så vard et när en släkting flyttade hem med några bilar i bagaget.

Min flyttgodsare är då regbesiktad "A1".

Samma här.

Link to comment
Share on other sites

Robert och Nenne: bodde ni i USA som utlandssvenskar? Mina släktingar bodde där i 20 år, och tog med sig 2 egna bilar hem. In på bilprovningen och klart på några minuter. Men det var knappt 10 år sedan. Kanske annat nu. ( Skillnad på flyttsak och privatimport)

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Robert och Nenne: bodde ni i USA som utlandssvenskar? Mina släktingar bodde där i 20 år, och tog med sig 2 egna bilar hem. In på bilprovningen och klart på några minuter. Men det var knappt 10 år sedan. Kanske annat nu. ( Skillnad på flyttsak och privatimport)

/Svedis

Ja, L1-visum, nästan 3 år. För flyttsak krävde vägverket att jag ägt och använt bilen i ett år i USA.

Link to comment
Share on other sites

Robert och Nenne: bodde ni i USA som utlandssvenskar? Mina släktingar bodde där i 20 år, och tog med sig 2 egna bilar hem. In på bilprovningen och klart på några minuter. Men det var knappt 10 år sedan. Kanske annat nu. ( Skillnad på flyttsak och privatimport)

/Svedis

Jag har handlat min av en kille som köpte bilen i USA och tog hem den för 13 månader sedan. Den är alltså såld till mig i princip så fort det blev tillåtet att sälja den vidare. Jag har besiktningsdokument på en regbesiktning A1 som är utförd någon månad efter importen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för klargörandet.

Jo, jag är oxå hemflyttad efter ett par år i USA, tyvärr klickade det i infon från vägverket för mig och jag trodde att definitionen på flyttsak var samma för tullen som för vägverket. Således har jag bara ägt min bil i 7 månader i USA och nu försöker jag överklaga pga vilseledande info (jag fick info per telefon från vägverkat att tullens definition på flyttsak var vad som gällde). Jag vill fan inte borra i min bil och kommer kämpa med näbbar och klor för att slippa. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...