Jump to content

Featured Replies

comment_3089

Jag tillhör en av de som har sin bil hos Bilsport&MC, i en entusiastförsäkring.

Betalar f.n 1468:-/helhår, men nu har dom blivit lika giriga som Skandiacheferna, och vill ha 2887:-/helår. :twisted:

Jovars, billigt för en helförsäkring, men dyrt med tanke på att jag inte kör mer än 150-200 mil per säsong.

Deras motivering är att bilar yngre än 20 år är mer skadedrabbade än andra. Kanske är det så, vad vet jag, men just tanken med att försäkra sin bil som entusiast är att man skall köra max 1000 mil/år, och uppfylla alla ställda krav som dom har.

Underförstått i brevet kan man läsa att "Ta din bil och stick om den är yngre än 20 år" då dom uppmanar att kontakta dom snarast som man hittar nytt bolag.

Jaha, så vad gör man?

Tacksam för tips på bra bolag där man inte måste varit kund i minst 1 år för att få en billigare entusiastförsäkring som t.e.x Länsförsäkringar.

Suck, suck.... det är inte lätt alltid...

Mvh: Hans :)

email: hk1971j@hotmail.com

comment_3090

Har min Musse, en -67:a, försäkrad i Folksam, betalar 1889 kr helår för en helförsäkring.. Plus nån bärgningsförsäkring för dryga 200 kr helår.. Och då får jag dessutom använda bilen som jag vill, vilket man ju inte kan säga om entusiastförsäkrade bilar.. Vet inte hur det blir med ersättning vid en ev. skada, det kan ju iofs skilja mellan denna försäkringen och en entusiastförsäkring.. men det är nåt jag kan ta, för jag har lite svårt för att nån annan ska tala om för mej hur, när och i vilket sammanhang jag får använda min bil..

Lycka till med försäkringsjakten,

Mvh Herman Gräntz

comment_3091

håller med föregående talare!... Jag har min Mustang för att jag älskar att köra den, när och hur jag vill.

betalar oxså runt 160:-/mån (dras från kontot) men Länets.F.B.

inget man direkt märker av, så jag låter det rulla hela året... inget strulande med avställningar o så över vintern.

sätt dig ned o ring de olika bolagen, och kolla... skiljer oftast en hel del.

comment_3093

MHRF-försäkringen kanske inte är något för er, om ni vill kunna köra obegränsat. Annars är den ju suveränt billig (exempelvis kostar en bil som är värd upp till 154.400:- och ligger mellan 1966-1983 i årsmodell 478 kr/år) och om man skulle råka ut för en skada försöker man i möjligaste mån att reparera bilen där många andra bolag kanske skulle lösa in bilen istället. Det är dock bara originalbilar som kan få denna försäkring.

Nackdelarna är väl att du får inte köra bilen som bruksbil (du måste ha en bruksbil inreggad också). Till och från jobbet är alltså inte godkänt, om det inte är för någon enstaka gång för att visa upp bilen för jobbarkompisarna. Anledningen till dom kraven är ju att dom inte vill att bilen ska stå obevakad på en parkeringsplats hela dagarna (stor risk för skada). Hemma ska bilen stå i ett låst utrymme också.

För min del passar MHRF-försäkringen utmärkt, jag använder min Mustang enbart för nöjesåkning, men det blir några mil ändå (ca 400 mil i år). Jag har dock full förståelse för att den försäkringen inte passar för alla.

• 3 months later...
  • Author
comment_4843

La ut en fråga, sen var jag inte uppmärksam på att svara..

Mange, som svar på din fråga om höjning så är svaret ja, dom höjer från 1468:- till nästan 3000:- för helårsförsäkriing.

För dom som har bilen idag i Bilsport/MC så har man rätten att ha kvar den till den nya premien.

Dock så kommer inga bilar nyare än 20 år att kunna försäkras där.

Länsförsäkringar krävde att jag hade alla försäkringar hos dom för att ge mig bättre pris på bilen.

Folksam.... rena skämtet. Ville ha 4890:- för HALVÅR :shock:

Ja, det lutar år att låta svärfar får bli "ägare" till bilen :P

comment_4889

Svärfar får bli "ägare" till bilen

Inte så smart!! om du nu skulle råka ut för en olycka :idea: och bolaget skulle upptäcka att ägare/brukaren av bilen inte är samma person så kan dom neka dig ersättning helt! Försäkrat intresse kallas det visst.

Mvh Anders

comment_4901

När jag skaffade försäkring kollade jag med alla bolag och Trygghansa det enda bolag som överhuvudtaget kunde erbjuda mig en veteranbilsförsäkring till ett vettigt pris med mina förutsättningar. Det enda kravet som är tråkigt är max 500 mil per år. Tyvärr höjde de förra året från ca 1600.- helförs./år till 2200. Men det är nog inte så dyrt för att vara i Stockholm :roll: