Daggis October 30, 2008 Report October 30, 2008 Alternativt borsta rent med t ex diskborste som du skrev?Då kommer väl snart folk med vita rockar he he. Citera
Peter CMC1869 October 30, 2008 Report October 30, 2008 Är det ok att inte orka putsa? Jag har en Carlifornia Duster som jag använder till och från. Borde kanske vaxa, men........ orkar inte. Biler går ju ändå. Full respekt för alla som går in i lackens molekyler, men det var inte därför JAG köpte min bil. Hällre snabb och skitig än slö och blank Citera
Daggis October 31, 2008 Report October 31, 2008 Personligen tycker jag att en hobby ska man må bra av.Dvs vill man inte putsa ska man låta bli och tvärtom. Citera
Pelle cmc 375 November 3, 2008 Report November 3, 2008 Det blir ju inte bara blött och smutsigt utan även dammigt, grannarnabrukar se lite undrande ut när jag står på knä med en diskborstei handen och gnussar i hjulhusen. För att slippa grannarnas komentarer håller jag till i garaget Visst kan jag förstå att dom som bara kör genom automattvätten skakar på huvudet om dom ser detta Citera
RoTe November 3, 2008 Report November 3, 2008 Jag beundrar verkligen er som har tiden och orken att putsa så mycket! Själv är jag en sådan som betalar en firma som fixar bilen varje vår. Citera
tomarc February 15, 2009 Report February 15, 2009 Tar upp den här tråden igen. Jag funderar på hur ni gör med kromet? Vilka medel använder ni för polering av krom? Eller nån som har andra tips på hur man får och håller sitt krom blankt och fint./Thomas Citera
Pelle cmc 375 February 15, 2009 Report February 15, 2009 Kromet åker med av bara farten när övriga bilen vaxas! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 15, 2009 Author Report February 15, 2009 Hej.Krom går att polera med meddel polering av krom,skydda alltid krom med ett vaxlager, är det däremotpolering av aluminium som kan ha nästan samma glans som krom blir det värre, behandla inte medvax då blir tyvärr ytan oftast oxidsvart igen. Citera
Henke CMC 2232 April 7, 2009 Report April 7, 2009 Polerar ni med maskin eller för hand?Vet inte riktigt varför men jag polerar alltid för hand.Känns bättre efteråt då man lägger ner lång tid för attfå ett bra resultat.Plus att det är mycket roligare att ta en kall öl på kvällen ochgnida på sin ögonsten. Även frugan vill vara med på ett hörn Citera
bosewallius April 8, 2009 Report April 8, 2009 Jag använder California Duster samt vanligt vax och speciell puts mellan vaxningarna. Tänk er, jag har inte tvättat min 65:a Shelby en ända gång sedan renoveringen var klar 1992. Har inte sett regn sedan dess heller.Mycket allergisk mot vatten. Borde nog börja köra oftare.Mvh Bosse, regnallergiker Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 8, 2009 Author Report April 8, 2009 Hej Bosse.Det var det jag ville höra, det går att vårda utan vattenslangar,högtryck mm, jag tror mig veta att jag tvättade min Mussetvå gånger förra året. Duster och en hink jummet eller handvarmt vatten och enmjuk o fin frotéhandduk av bästa sort, sjölj handduk ofta och torka alltid av en begränsad yta i taget och byt vatten minstett par gånger. Som alla vet så ingår frotéhandduken i lackvårdarkitt, alltannat typ polertrasor o trassel borde vara förbjudet. Citera
pools April 8, 2009 Report April 8, 2009 Jag använder California Duster samt vanligt vax och speciell puts mellan vaxningarna. Mvh Bosse, regnallergikerVar kan man köpa en sån där Duster? Mekonomen har en Car Duster, är detnåt liknde? http://webkat.mekonomen.se/images/maste ... 450541.jpgMvh,pools Citera
dacke April 8, 2009 Report April 8, 2009 Jag använder California Duster samt vanligt vax och speciell puts mellan vaxningarna. Mvh Bosse, regnallergikerVar kan man köpa en sån där Duster? Mekonomen har en Car Duster, är detnåt liknde? http://webkat.mekonomen.se/images/maste ... 450541.jpgMvh,poolsprorecond.se har den, kostar 349 riksdaler + frakt..Finns under fliken "rekond" i deras webshop.. Citera
bege April 8, 2009 Report April 8, 2009 Jag använder California Duster samt vanligt vax och speciell puts mellan vaxningarna. Mvh Bosse, regnallergikerVar kan man köpa en sån där Duster? Mekonomen har en Car Duster, är detnåt liknde? http://webkat.mekonomen.se/images/maste ... 450541.jpgMvh,poolsprorecond.se har den, kostar 349 riksdaler + frakt..Finns under fliken "rekond" i deras webshop..Denna använder jag och den är suverän http://www.meguiars.se/index.php?_room= ... l&_page=13 Citera
Daggis April 9, 2009 Report April 9, 2009 Har köpt en California Duster som jag använder efter varje åktur för att ta bort dammet. Håller nog med Oscarsson, har ingen lust att spola massa vatten på min cab.Men oscarsson när du polerar din lack fin före vax, gör du det för hand eller med polermaskin? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 9, 2009 Author Report April 9, 2009 Hej.Grundjobbet görs med maskin, d.v.s. om lacken är gammalså kan det behövas någon form av hårdglansrubb, är lackensom i mitt fall ganska ny då behöver den göras ren för handinnan man vaxar eller lackförseglar. Jag har alltså ny lack, lackförseglad underhåller med lättare handvaxning en gång i månaden. Ett problemet är annars att man efter ett antal avtorkningar också tar bort det lilla vaxlagret. Detta med att använda maskin eller inte är nog något som många har synpunkter på, jag anser att man gör jobbet med manskin en gång om året, resten av tiden är det handpåläggning som gäller. Eftersom jag har en del av mitt jobb runt rekond av lack såvill jag nog försvara mig med att det finns ett stort antal olikasätt att polera lack på. Citera
Recommended Posts