Jump to content

Recommended Posts

Jag ska korta en Mark Williams axel som har legat och skräpat ett tag och upptäckte nu att jag ser rakt igenom "diffen", alltså inga "pinnar" och drev i mitten av utväxlingen?? Har MW andra typer av spärrar eller är det en spole :(

Är det någon som vet längderna på drivaxlarna till 67-70 Mustang?? Så jag slipper plocka isär min egen axel som sitter på bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha kollat MW hemsida först :oops:, det är troligtvis ingen spole för den ser ut så här, se länk:

http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=112

och spolarna ser helt annorlunda ut...

Är det bara SNOWBALL som kortar axlar eller finns det någon annan i mälardalen??

Kan man korta en MW drivaxel :?: alltså inte med tanke på diametern utan pga av härdning före/efter splinesning :?:

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att göra nya splines! Det du bör veta är dock att härdningen kommer vara olika på den nya splinesens topp respektive botten (mjukare i botten, hårdare i toppen).

Sker bearbetning av splines så att axeln blir för varm så kan härdningen gå ur och splinesen blir alltså ganska mjuka.

Rullning av splinesen (vilket ger bäst splines) kan inte heller ske på en redan härdad drivaxel (utan stor nötning på verktyget) utan fräsning av splines är nog det som gäller.

Mannerfeldts Mekaniska kortar drivaxlar. Tror det är det numret man kan hitta på eniro.

Vad är det för MW-drivaxlar du har?

Link to comment
Share on other sites

Fräsning av splines är inte heller bra, det ger för mycket värme i härdat material (fast det har väl ingen betydelse om man härdar om efter arbetet??) det bästa borde vara slipning eller gnistning. Härdar Snowball och Mannerfeldt om efter splinesningen :?: Använder de isåfall gassvetsen eller induktionshärdning :?:

Har nu varit och mätt lite till och den ena drivaxeln behöver bara kortas en tum, längden på splinesen är 80mm, borde räcka med 55mm :?: . Den andra axeln måste kortas 75mm, kanske enklast att köpa en ny högersida till 67-70 Mustang med 31 splines :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt att jag var lite luddig, menade att fräsning av nya splines är det vanligaste, men kanske inte det bästa pga värme etc...

Om du har MW raceaxlar, så kan det vara bra att veta om att de är härdade även vid anliggningsytan mot bromsskiva/trumma/fälg och kan då gå av om du sladdar mot en trottoarkant eller liknande.

En drivaxel för gatbruk är inte härdade där, utan blir istället skev vid ett kraftigt slag eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara på om det är en "race" axel eller inte, de är inte hålborrade iallafal men har 3 olika bultmönster.. Kan man se att det är en "race"axel på något sätt..

Finns 31splines som ren race axel, brukar det inte vara 35 el. 40 splines eller liknande??

Jag tycker allt blir luddigt när jag försöker förklara något så det är OK, det är det värsta med att sitta o skriva istället för att prata, lätt att det blir missförstånd :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...