Jump to content

Borra 289 block


Mister_Fitz

Recommended Posts

Hur mycket kan man borra ett 289 block utan att de blir för tunna cylinderväggar? Har 0.040" kolvar liggandes som ska i ett block. Kan man ta ett 289 block eller ska man skaffa ett 302 block? För dom har väll tjockare cylinderväggar? Eller det kanske är överdrivet?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Detta ämne har varit uppe. Använd sökfunktionen

.040 är väl okej om det inte är mycket "core shift". Håller nog i normalt bruk.

Nån påstår i inlägg att .070 skulle vara okej... tro det om du vill. (clue: jag tror inte)

Link to comment
Share on other sites

Det är som med allting nuförtiden det finns ingen som kan garantera något längre ;) En bekant blev tvungen att försöka borra upp sitt block 060 nyligen det sprack, så han fick leta upp ett nytt block. Det jag vill ha sagt är att har man tur funkar det har man otur går det åt h--vete. Så vill man ha en hyfsat driftsäker motor ska man nog inte chansa, men vissa tycker ju om att gambla men det är upp till dem ;)

Link to comment
Share on other sites

Ultraljud känns lite "overkill" då motorn inte ska bli nått värstingbygge. Men klart springer man på nån som har en så kan de ju va värt att mäta upp tjockleken. Men annars så är de ju lättare att skaffa ett 302 block om dom nu har tjockare cylinderfoder, så liggar man ju på den säkra sidan utan en massa special. Ett 302 block borde ju inte vara några problem att hitta då dom tilverkades under ganska lång tid.

Eller så tar man och borrar ett 289 block å ser glad ut, för de borde inte vara några problem.

Någon som har några erfarenheter av block som gått sönder när dom borrats 040?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Detta kan man läsa på Summit's site:

Block Overbore

In our quest for displacement, sometimes we take our blocks too far. Each engine family has its limits when it comes to bore sizing. All factory small-block Ford blocks (221, 260, 289, 302, 351W) should be bored no further than 0.040 inch over the standard 4.000-inch bore. If you are going racing, this maximum should be no more than 0.030 inch oversize. Although some builders take them to 0.060 inch oversize, it is foolish. Marvin McAfee tells us a 0.060-inch overbore is courting disaster. FE big-blocks can go to 0.060 inch oversize because they aren't thin-wall castings like the 289/302/351W and Cleveland small-blocks. For those of you with 385-series big-blocks, going to 0.060 inch oversize is risky because these are also thin-wall castings. At the very least, sonic-check your 429 or 460 before considering a 0.060-inch overbore. We stress this due to core-shift issues.

When you overbore, keep compression ratio in mind. Whenever chamber size and piston-deck height remain the same, overboring will drive compression higher because you are squeezing more volume into the same space. Pushing an overbore to the limits of a block's envelope is risky business because you risk cylinder-wall failure. Aftermarket blocks have their own overbore maximum measurement, too, so be sure to not exceed that if using an aftermarket block.

MCE Quick Tip:

Before machine work begins, pressure test and/or Magnaflux your block to check for cracks. All the best machine work in the world is meaningless if you have a cracked casting.

Lasse B

Link to comment
Share on other sites

Tack lasse för ett intressant inlägg.

Som summit skriver så tolkar jag det som att alla 289 och 302 har lika tjocka cylinder väggar? Stämmer detta?

Jag har hört/läst någon stanns att 302 skulle ha tjockare cylinderväggar. Men jag kan inte komma på var jag läst det. Har letat i lite böcker här hemma men inte hittat nått.

Någon som hört nått liknande?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Någon som har några erfarenheter av block som gått sönder när dom borrats 040?

//Johan

Allt kan gå sönder. Jag har ett .040 block (302) liggande i garaget, tänker nog använda det i sinom tid, inte till race, men är fullgott till en "vanlig" gatmotor. Stroker...kanske.

Link to comment
Share on other sites

302 block är inte tjockare än 289.

.070 som tas upp var i en tävlings motor som var betongad.

.060 rekommenderades utan betong.

Med tanke på block som setat i bilar från-60 talet ibland med dåligt frostskydd(rostskydd) skulle nog inte jag heller tordas borra mer än .040 om inte blocket kontrollerades noggrant.

http://mustangsandmore.com/ubb/BudgetSmallBlock.html

Ta det för vad det är,det måste inte vara så här.

Tusen experter Tusen åsikter

Lycka till/Gresse

Link to comment
Share on other sites

Hur vanligt är det att man fodrar block.

En vän till mig gjorde det i sommras när cylindervägen sprack i hans block.

fungerade utmärk efter det och den motorn sitter i en båt så den kan ju inte sägas gå lugnt utan snarare på fullt hela tiden.

Kan man inte göra så på ett gammalt block som behöver borras mycket i stället för att channsa?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog ta och glömma, med att borra. Skulle börja leta efter en ny ren 302. Det brukar bli det billigaste Alt. Passa på om kan hitta en 347

Har sett att det finns riktigt fina priser. Du har lite olika ställen och titta efter. Typ nitrozmotor.se eller kolla med Inge Ellburg (Us car service) vad han tar för en 302.

Berra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Racingforaren Walt Hane, SCCA champion 1966 med Shelby

#103 berattade for mig att det basta ar att fodra blocket

till standard dimension. Battre kylning enligt honom och han

vet, eftersom han bygger race motorer i sin verkstad i Evergreen, CO.

Om du har originalblocket till din bil skulle jag satsa pa det i forsta

hand.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Borrade 040" å de ska nog funka bra. Ska hämta blocket i veckan.

Fodra cylindrarna är säkert skit bra, men dyrt. Skulle gå på ca 3000 + moms per cylinder. D.v.s. ca 30000kr för 8 cylindrar. Å de om nått känns lite dyrt om man bara ska gasa på gatan.

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...