Jump to content

Töntvarning!


magnus eriksson

Recommended Posts

Hej!

Har försökt få tag i en dragkrok till bilen men inte lyckats hitta nån. Antagligen kör ingen annan S 197 med drag men det kanske finns nån som vet var jag kan hitta något godkänt avtagbart. :roll:

MVH/Magnus

tänk på max dragvikt. Står i instruktionsboken och ligger på knappt 500kg. Mer än så släpper aldrig bilprovningen till

Link to comment
Share on other sites

Men när jag läser om Tekniska data på vägverkets sida ( jag har bilen som tjänstebil och därför har arbetsgivaren reg beviset) står det 1440 kg i släpvagnsvikt. Är det inte det som gäller? Hur är det för er andra?

"Effekt kW: 221 Antal passagerare: 3

Växellåda: MANUELL

Max släpvagnsvikt:

:!: Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1440 :!:

Max lastvikt: 350

Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram: Däckdimension bak: P235/55R17

Kaross: Öppet (02)

Skattevikt: 1710 Tjänstevikt: 1710

Totalvikt: 2060 Sänkt totaltvikt: 2060

Längd: 480 Bredd: 188

Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:

Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN"

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

"Max släpvagnsvikt på B-kort" är en beräkning som grundas på bilens tjänstevikt. (Något förenklat)

"Max släpvagnsvikt" är vad bilen är godkännd (av biltillverkaren) för att dra. Om den siffran är högre än "med B-kort" så måste man ha BE för att få "dra fullt". Är siffran lägre så är det ändå den som gäller oavsett vad man har för körkort.

Att det inte står något på den raden på din bil beror på att den ännu inte ä besiktad med dragkrok.

Link to comment
Share on other sites

OK. Då är det säkert så att det inte går att få högre dragvikt än 500 kg och då är det ointressant för min del. Tack för snabba klargöranden. Tack vare er på forumet har jag än en gång sparat massa tid och möda på att på annat sätt få fram fakta. ;)

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Du kan - med besiktigad dragkrok - dra 1440 kg.

Det Grufman syfter på - tror jag är att dra en annan bil med "öglan". Typ bogsering av annan bil som fått problem (Camaro, TransAm, Vette, Supra, EVO å annat japs)

Det är i alla fall min tolkning. Vore knäppt att bara få koppla på en mindre släpkärra.

Link to comment
Share on other sites

Då blir man ju shockad går det alltså inte att dra en husvagn med en mustang av senare årgång. :o:o

Jag har en 1994 hur är det med en sådan. :?::?:

(Ps min SAAB 9.5a kombi får dra 1800 kg med en sketen 4a Ds )

varför är det så grufman, va fan modern bil V8 och dra 500 kilo. :evil:

MVH Lasse

Jag kan faktiskt inte riktigt svara på det, men alla fords sedanbilar är lika dana, bara stora kärrorna som kan dra mkt. Antagligen handlar det om att man vill ge folk en anledning att köpa två bilar, istället för att bara puttra runt i mussen.

Om du kollar din handbok så står det vilka vikter du får dra där.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För de som vill dra lite mer än 500 kg.... (och inte tvivlar....)

Verkar trovärdigt - bara att kolla med sitt reg.nr och bilregistret... så får ni svaren....

.....

Fordonet du sökt är registrerat på en privatperson. I enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204) får Vägverket inte publicera personrelaterade uppgifter på Internet. Därför kan du endast ta del av grundläggande fordonsdata. Om du vill ha fullständiga ägar- och fordonsuppgifter läs under rubriken "Vill du veta mer?".

Regnr: AHG625 Färg: SVART

Fabrikat: FORD MUSTANG GT

Årsmodell: 2006 Fordonsslag: PB

Fordonsår:

Chassinummer:

Senaste EU-regbevis del 2: 2007-05-18

Upplysningar:

Fordonsdata

Fordonsstatus: I trafik (2008-03-21) Tillfällig registrering: Nej

Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat: Producentansvarig:

I trafik första gången i Sverige: 2007-05-21 Import: Ja

I trafik första gången i utlandet: 2006-02-01 Utredning: Nej

Tekniska data

Effekt kW: 224 Antal passagerare: 3

Växellåda: MANUELL

Max släpvagnsvikt:

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1480

Max lastvikt: 340

Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram: Däckdimension bak: P235/55R17

Kaross: Täckt (01)

Skattevikt: 1680 Tjänstevikt: 1680

Totalvikt: 2020 Sänkt totaltvikt: 2020

Längd: 480 Bredd: 188

Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:

Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN

Tilläggsinformation

Den här informationen innehåller eventuella dispenser och fordonstekniska

tillägg för fordonet. Uppgifterna redovisas obehandlade från vägtrafikregistret

och innehåller koder som kan vara svårtolkade.

Observera att informationen ovan inte svarar på om fordonet får föras fram i

trafik. Exempelvis om fordonet har körförbud.

Link to comment
Share on other sites

Ja visst fan måste man kunna/få dra 1440 kg med drag. Så tolkar jag och mina polare reg beviset. Gäller B kort...

Fel. När du ska regga in bilen med drag så vill bilprovningen kolla bilens handbok. Läs i den så får du se.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det även har med bilens chassi/ram att göra. Bilen har ju ingen ram egentligen, utan är en s.k "unibody". En sådan är inte i närheten så vridstyv och stark som en med ram. Finns liksom inget riktigt bra ställe att fästa kroken på.

Bara att jämföra med att montera på slicks på bilen och köra ett par banzaistarter, kan garantera att bilens "ram" inte är 100% rak längre, tänk er då 1400kg extra dragvikt vid full belastning.

Subframe connectors fyller sitt syfte om man säger så.

sen har det även med efterfrågan att göra, dom ENDA i USA som kör släp överhuvudtaget, är just stora pickisar som drar bilar och andra tunga lass. Vanliga småsläp som vi har här och åker till skroten med finns knappt "over there".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hittade den här bilden på zatzy:

http://westaroze.se/powermeet2008/medium/0032.jpg

Vet inte om bilen är reggad med drag eller ej dock.

Nepps. Såhär står det i reginfo

Max släpvagnsvikt, kg:

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1440

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg: 320

Som synes finns ingen maxvikt angivet för släp. Som alla vet är 1440kg bara en beräknad maxvikt som har med bilens vikt att göra. Den är ointressant i sammanhanget.

Audi RS4 och RS6 kan inte heller ha dragkrok. Mussen har inte riktigt samma effekt som dessa, men det är inte långt ifrån.

Link to comment
Share on other sites

min gamla Mondeo ST220 gick det inte heller att sätta dragkrok på, var inte typad för det från Ford även om en Mondeo krok passade och alla fästen va de samma som en snik...

Link to comment
Share on other sites

Min Audi A2 1.2TDI som jag hade förut kunde inte heller ha dragkrok, men det fanns fästen och jag monterade dit en, drog en 2-tons båt med bilen, körde totalt 16 000 mil innan jag sålde den... funkade perfa. (41hk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...