Jump to content

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Det kan nog skifta från bil till bil hur länge dom håller med tanke på jänkarnas "jämna" produktionskvalite.....

Men om man förändrar fjädringen t ex till kortare och hårdare fjädrar så verkar det som om både undre bärarmsbussningarna (bla spindelled) och övre fjäderbensbussning tar slut ganska fort pga dom ökade påfrestningarna som det blir med en hårdare fjädring.

Jag skaffade SVT nedre bärarmar som kostar 2700kr paret inkl moms hos mustangperformance.se

(Mustang Front Lower Control Arm Kit

Fits 2005-09 Mustang. Original equipment on 2007-09 SVT Mustang Increased strength ball joints. Kit contains 1 RH and 1 LH lower control arm assembly. Artnr: M-3075-E)

http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=426

Har också bytt dom övre fjäderbensfästena till SVT's som kostar dryga 800kr paret.

http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=355

Tjena tjena. :D:D:D

Alla kanse inte vet det men Grufman är en bilverkstad som av naturliga själ raggar jobb o kunder.

Byta i förebyggande syfte! De e ju på "Macken" nivå

" Har du otur så får vi byta hela chassit"

Jag menar att har du inga problem så varför byta!

Eller så e re Sytx doppet som gör skillnaden

Tjena tjena. :D:D:D

Alla kanse inte vet det men Grufman är en bilverkstad som av naturliga själ raggar jobb o kunder.

Byta i förebyggande syfte! De e ju på "Macken" nivå

" Har du otur så får vi byta hela chassit"

Jag menar att har du inga problem så varför byta!

Eller så e re Sytx doppet som gör skillnaden

Grufman är den bästa verkstaden jag någonsin stött på och att som du hävdar att dom ljuger om spindellederna är rent skitsnack. Jag litar på svensk bilprovning när dom säger att lederna börjar bli dåliga. Då byter jag dessa innan jag får en ombesiktning eftersom jag anser att ombesiktningar ger bilen tråkig historik!

Guest my little pony

Hej alla CMC vänner.......varför lägger ni energi på en som i forumet

ej kan skriva vilken idenditet han har såsom T.ex namn,CMC:nr,

verksamhetsort.....jag syftar på HD-man......

Varför spy galla på en bra verkstad som lägger in så mycket svar på era inlägg här....har själv anlitat Grufman.....tycker att de gör ett bra jobb o bra inlägg här.....

MVH "my little pony" (snart dax o ta ut o vädra pållen från stallet)

Jag har INTE hävdat att grufman ljuger i något inlägg.

Jag lyssnar alltid på goda råd men förbehåller mig rätten att kritiskt granska dessa särskilt då rådet kommer från någon som har egen vinning på att jag följer dem.

Och ett muntligt påpekande från besiktningen skall man naturligtvis göra en utvärdering av,men att ta det för en absolut sanning bara för att det kommer från en beiktningsman det är upp till var och en.

Är skiten dålig så byt för tusan!

Jag för min del har i alla fall sett allt för många felaktigheter från det hållet.

För övrigt så har jag inget illa att säga om grufman det är säkert ett seriöst företag.

Jag har en bekant som byter bromsbelägg 2 ggr/år av den anledningen att "då vet jag att de e nya belägg på"

Så min enkla uppmaning är att kritiskt granska alla råd, och om det inte faller vissa på läppen så fundera varför

Och ett muntligt påpekande från besiktningen skall man naturligtvis göra en utvärdering av,men att ta det för en absolut sanning bara för att det kommer från en beiktningsman det är upp till var och en.

Det är ju ganska vida känt vilka barnsjukdomar som finns och spindelleder är en av dom.

Att byta ut sina spindelleder INNAN de blir dåliga för 2700+ arbete som R T rekomenderar är som att torka sig i röven innan man har skitit. :lol:

Den som hävdar motsatsen får naturligtvis göra det... :roll:

Att byta ut sina spindelleder INNAN de blir dåliga för 2700+ arbete som R T rekomenderar är som att torka sig i röven innan man har skitit. :lol:

Den som hävdar motsatsen får naturligtvis göra det... :roll:

Du får ursäkta men är inte nästan allt vi gör på dessa bilar lika nödvändigt som att "torka sig i röven innan man har skitit"???

Jag menar, vem behöver nya fälgar så länge dom gamla är hela? Vem behöver en ny frontspoler då den inte fyller någon funktion?

Dessa bilar är för många av oss en hobby och de blir bortskämda något jävulskt, vi tycker det är roligt att ösa ut pengar på detta trots att det är totalt onödigt. Fast jag klassar inte ett byte av eventuellt dåliga spindelleder som onödigt då det faktiskt är en säkerhetsdetalj. En 05:a besiktas 2008 och sedan 2010 och på dessa år kan spindellederna bli fruktansvärt dåliga om man lägger lite mil på bilen.

Föresten, är det du som är verkstadschef på mitt jobb? Jag har aldrig förstått mig på tankesättet att laga först när man fått kosta på bärgning...

Man kan säga såhär:

Har den ena spindelleden gått sönder och behöver bytas, så kommer den andra också göra det. Det är inte en fråga om Om, utan om när. Så är det, och det är inte vi som kommit på det.

Det finns många som vill ha puts på sina bilar, och då byter man på båda sidorna för att hålla skicket.

Sen det där med att dragga, förvisso, klart jag hänger här för att göra mig ett namn, men det är ju till syvende och sist kunden som bestämmer vad eller vad han inte vill ha bytt, inte vi.

Vi har dagligen kunder som inte ens vill kosta på nya torkarblad, så att folk håller igen är inget nytt.

Man kan säga såhär:

Har den ena spindelleden gått sönder och behöver bytas, så kommer den andra också göra det. Det är inte en fråga om Om, utan om när. Så är det, och det är inte vi som kommit på det.

Känns som att det där går att använda på precis allt i en bil, det är knappast en fråga Om, utan När något öht går sönder.

Så jag kanske skulle byta alla mina lampor nu när en av blinkers lamporna har pajat ;)

Jag har mekat med bilar o MC (HD-Man :D ) i snart 40 år och och trimmat allt jag kommit över och hjälpt massor av vänner o bekanta utan egen vinnig altruism kallas läggningen för.

På en punkt har Grufman ändå rätt, att allt helt säkert förr eller senare kommer att gå sönder... men att byta fullt fungerande framvagnskomponenter bara i förebyggande syfte är både dyrt och dumt samt en riktigt dålig rådgivning.

Jag kan ta ett exempel jag har ett antal bilar bla 2 st V70 turbo på den ena så rök vänster framhjulslager = fullständigt sopslut ( låg lite efter med kollen då frun åkte mest med den) det är 4 år och 10tusen mil sedan och varken den eller den andra V70:n har haft några fler lagerproblem

RT Du skall vara glad att du har en verkstadchef som inte byter ut hela prylar för då har helt garanterat snart varken du eller din chef inget arbete att gå till... styling det är någe helt annat.

Som jag skrev. "Det finns många som vill ha puts på sina bilar, och då byter man på båda sidorna för att hålla skicket."

Jag tror den här diskussionen är avslutad nu eftersom något nytt inte verkar tillföras. Om hd-man har synpunkter på hur man ska bedriva en bilverkstad eller reservdelsförsäljning så är han välkommen att framföra dessa via pm för begrundande.

  • 1 month later...

Tjena Grufman

Vet du om cabbarna har bättre grejer från början? Började läsa denna tråd innan jag köpte min bil förra året. Den har nu gått 7200 mil, och gick igenom besiktningen UA. Jag menar kan det vara så att de har förstärkt för att det är en cab? Frågade om detta i USA men de fatta inte vad jag prata om.

Ps en av de 99,9 % som verkligen uppskattar alla råd man kan få. Beslutet tar man sedan själv efter eget huvud

  • 4 years later...

Besiktade idag och fick muntligt påpekande att båda(!) spindellederna var lite glappa.

Kollade själv och visst är dom det, men skulle vilja påstå att det än så länge bara är

i ett "förstadie" men behöver självklart bytas.

Tycker det är lite halvdåligt - bilen har ju bara gått drygt 4000mil! Läste nån stans att

kullederna/bärarmarna förbättrats från MY07. Efter som min bil är en MY09 så kan man

ju undra vad den förbättringen bestod i....??

Tycker det är mysko att man inte har utbytbara leder - borde vara en smal sak att pressa

ur och bara byta leden...

Några tips på förstärkta eller bättre armar/leder som man kan montera ?

Nåja - bara bita i det sura äpplet, kavla upp ärmarna och byta skiten.

mvh/ Ronis

...Tycker det är mysko att man inte har utbytbara leder - borde vara en smal sak att pressa

ur och bara byta leden...

Det fanns visst :D

http://www.americanmuscle.com/steeda-2005-x5-ball-joints.html?source=igodigital

eller....

http://www.ebay.com/itm/Moog-K500033-Lower-Ball-Joint-/111172926855?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AMustang|Year%3A2009&hash=item19e26c3d87&vxp=mtr

Någon som har erfarenhet av dessa lösa leder ??

mvh/ Ronis

Spindelleder och styrleder som är glappa kan väldigt snabbt förstöra framdäcken. Lägg på dem kostnaden ifall ni väntar med ett byte som en besiktningsman rekommenderat.

För övrigt är det inte så svårt att kolla lederna själv: hissa upp bilen på ena sidans framhjul, sätt er på marken med båda fötterna på hjulets ytterkanter. Sparka växelvis och lyssna om det är stumt eller något glappar.

Mercans spindelled (båda sidor bytes samtidigt) kostade 7500 ink delar, jobb och framvagnsinställning. Tillkommer nya däck.

(¶)

  • 7 months later...

mina framdäck är också slut (sneslitna) och jag bytte spindellederna förra året, ska göra en hjlulinställning i samband med byte av däck, eller behöver man byta bärarmarna också?

mina framdäck är också slut (sneslitna) och jag bytte spindellederna förra året, ska göra en hjlulinställning i samband med byte av däck, eller behöver man byta bärarmarna också?

För djävulen NEJ NEJ NEJ!!!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...