Edeson March 27, 2008 Report March 27, 2008 Jag har monterat en ny trac loc limited slip klump i min 8" bakaxel (1966).Någon som känner till hur man "kör in" en sådan ?Har vid ett tillfälle läst på nätet att inkörning ska ske med upphissad bakaxel under en viss tid, hittar tyvärr inte denna info. igen./Edeson Citera
Roger March 27, 2008 Report March 27, 2008 Full gas iväg bara med två svarta spår behövs ingen inkörning på en diff. Citera
frasse March 27, 2008 Report March 27, 2008 Håller med Roger, in-körning är bara för fjollor fullt ös å möe rök bara /frasse Citera
CMC 1061 Berra March 27, 2008 Report March 27, 2008 Har renoverat och satt i diffbromsar. Har aldrig kört in. Har inte fått några klagomål heller.Berra Citera
ThomasFB March 28, 2008 Report March 28, 2008 Med "utväxling för gatbruk": Kör bakaxeln ordentligt varm under ett antal mil utan att misshandla den med fullgasrepor, parkera bilen och låt kallna. Klappat o klart.Raceutväxling: Ingen inkörning, bara att gasa. Raceutväxling bör inte användas i normalt gatbruk.Påståendena ovan är rekommendationer, inte pajar diffen fastän man glömmer, men en racediff kan ta stryk i gatbruk. Citera
Edeson March 28, 2008 Author Report March 28, 2008 Börjar nog lite försiktigt, som rtm föreslår.Sen Tackar /Edeson Citera
DanielG March 28, 2008 Report March 28, 2008 Rtm pratar om utväxlingen... inte själva differentialen. Flertalet dragracers brukar "köra in" bakaxeln på pallbockar. Dvs bara så den får snurra några varv innan.Har du bytt till nya difflager kan det vara smart att köra någon/några mil, låta svalna. Inga långturer, fullgasningar eller dragande av tungt släp i början. (Gäller lager och utväxling)Diffen får ju börja jobba i första kurvan, du kanske inte ska snurra runt på en parkering i flera timmar det första du gör. Annars ska det inte vara några konstigheter. Citera
ThomasFB March 28, 2008 Report March 28, 2008 Borde ha läst noggrannare, trodde det var ny utväxling oxå Det är ju inget som behöver "slitas in" på kuggarna egentligen."Inkörningen" av bakaxeln blir ju gjord i samband med varmkörningen av motorn i depån, alltså med rumpan i vädret. Man kör ju också ofta ut ur depån av och an till besiktingen, så det duger väl som inkörning. Typ Alastaro banan kan man köra ett par turer av och an längs returvägen för att få upp tempen. Ofta har också besiktningen av S och SS varit uppe vid vågen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.