Jump to content

Start & Speed


JanneJ

Recommended Posts

Hittade en påse med gamla Start & Speed från 75-77 när jag röjde i källaren.

Jag var då i 13-14 års åldern, läste om jänkare och drömde att någon gång i framtiden så ska jag också ha en...

Vilken nostalgikick!

Nu när vår nya klubbmatrikel har kommit ut kunde jag inte låta bli att kolla regnumren från några bilar jag hittade i tidningarna mot klubbens register. Tyvärr var det inte några träffar.

Men alla på forumet är inte medlemmar i klubben så här är några godingar:

JDB955 Shelby GT500 67, finns på bild från Amerikanska Auto AB i Sthlm

avställd sen 1978, lever den?

HRY683 Cab-72, provkörd i ett reportage tillsammans med 6 andra cabbar

i trafik sen 2002

ECR947 Mach-1 -73 Testad i road test 1976. Pippigul enligt reportaget.

i trafik sedan 2003, röd enligt regbeviset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har en Mustang som var med i bilsport på sjuttio talet. Reportaget var tydligen någon form av provkörning och test de gjorde då, och bilderna är på en Boss 302 som kommer med bredsladd på grusväg.

Jag fick tidningen skickad till mig (deras sista exemplar), för ca 4-5år sen. Jag får väl förmodligen inte scanna och lägga in det på grund av upphovsrätten (misstänker jag).

Link to comment
Share on other sites

Hej JH jag kommer ihåg denna bild som du skriver om men jag kommer inte i håg vad skrev.

Tyvär så slängde jag alla mina start o speed och colorod och gamla power. Mitt största misstag som någonsin gjort.

Hade själv ett reportage på min bil med som var med i power. Tror att det

var 1976. Det handlade om min musse som Hasse Svensson ägde på den tiden. Artikeln var En riktig sleeeper.

Han hade skickat i Christer Säfström byggd 302 boss motor´. om jag kommer ihåg rätt så var motorn på 600 hundra hästar. Och den var tydligen riktigt vild att köra.

Men motorn såldes till norge. Hade inte pengar att köpa motor plus bil.

Men jag köpte bilen med 289a C4 8" bakaxel. Så det var inte mycket som stämde. Men jag hade alla dekaler kvar ett par år. Och det skrämde

många i stan innan dom visste att den inte var vass. Men det var kul så länge det varade. Men nu har man hunnit med en del sen 1978

När jag köpte bilen.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej JH jag kommer ihåg denna bild som du skriver om men jag kommer inte i håg vad skrev.

Tyvär så slängde jag alla mina start o speed och colorod och gamla power. Mitt största misstag som någonsin gjort.

Hade själv ett reportage på min bil med som var med i power. Tror att det

var 1976. Det handlade om min musse som Hasse Svensson ägde på den tiden. Artikeln var En riktig sleeeper.

Han hade skickat i Christer Säfström byggd 302 boss motor´. om jag kommer ihåg rätt så var motorn på 600 hundra hästar. Och den var tydligen riktigt vild att köra.

Men motorn såldes till norge. Hade inte pengar att köpa motor plus bil.

Men jag köpte bilen med 289a C4 8" bakaxel. Så det var inte mycket som stämde. Men jag hade alla dekaler kvar ett par år. Och det skrämde

många i stan innan dom visste att den inte var vass. Men det var kul så länge det varade. Men nu har man hunnit med en del sen 1978

När jag köpte bilen.

Berra

Hoppsan, nu får man börja leta i gamla tidningshögar....

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag inte svara på. Men när jag träffar Svensson så ska jag fråga

Kanske Inge Ellburg vet något. Dom två är bästa polare med varandra.

Kommer väl innom snar framtid åka till Inge igen och fika. Så ska jag ta upp det med honom. Är det så du känner till lite om den historien John.

Så får du gärna skriva ett PM till mig. Jag är intresserad av all historia som har med min bil att göra. Jag har gamla kort När Hasse kör min bil på Mantorp med boss motorn i. Det är himla roligt att kunna ha sådan info i framtiden. Om det är någon som har den gamla Power tidningen. Så är jag inte främande till att köpa. Om någon vill sälja förstås. Annars om jag kunde få det skickat på min mail vore inte så dumt heller. Bara repotaget om Hasse och hans Sleeper till musse.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag inte svara på. Men när jag träffar Svensson så ska jag fråga

Kanske Inge Ellburg vet något. Dom två är bästa polare med varandra.

Kommer väl innom snar framtid åka till Inge igen och fika. Så ska jag ta upp det med honom. Är det så du känner till lite om den historien John.

Så får du gärna skriva ett PM till mig. Jag är intresserad av all historia som har med min bil att göra. Jag har gamla kort När Hasse kör min bil på Mantorp med boss motorn i. Det är himla roligt att kunna ha sådan info i framtiden. Om det är någon som har den gamla Power tidningen. Så är jag inte främande till att köpa. Om någon vill sälja förstås. Annars om jag kunde få det skickat på min mail vore inte så dumt heller. Bara repotaget om Hasse och hans Sleeper till musse.

Berra

Nja, har trolig det nummeret av S & S. Men det ligger nedpakkad i låder tilsammans med några tusen andra bilmagaziner;-)

Kjenner til den trimmade Boss motoren. Om jag minns rett, blev den innstalerad i en svart 67 fastback her i Norge. Bilen gikk på dragracen her i Norge. Trolig i Sverige også. Vet att det va nån story om bilen/ motoren i ett av dom Norska bilmagazinene. Enten Amcar eller Right On.

Om det finns nåt interessa av motoren, så kan jag hjelpe til med å lokalisere den om det finns nåt interesse?

John

Link to comment
Share on other sites

Intresse finns att veta om den lever. Eller vad som har hänt. Men att köpa finns inget intresse i. Har redan en tillräkligt vass 351a som säkert

utvecklar i det närmaste dom hästarna. Ska man ha vassare är det dags att börja att åka på strippen. Man kan inte sitta och glassa för länge nu i köer. Med ännu vassare blir det mer problem.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...