Jump to content

Recommended Posts

Hur gör jag för att grundinställa Tändningen på en 289 ?. Har nämligen haft ur fördelaren för att montera Ignitor och nu låter den mest som en Påsksmällare :-- . Är det så att 1:ans stift skall stå i topp och Märkningen i fördelaren mitt för Rotorn ?. Hur ser märkningen ut på Remskivan för att Nolla ?. Skicka gärna bilder .

Ahha börjar det klia.

Om du kollar på nedre remskivan så finns märkning

för TDC ett genomgående sträck, före det några små,

ställ märkningen mitt för den utstickande pinnen på

bröstkåpan under vattenpumpen. :)

Sätt i fördelaren med rotorn pekande mot förarplats

alltså ettans tänkabelplats på fördelarlock. 8)

Ettans kolv i topp betyder inte att det är ettans stift

som skall tända, det kan vara varv två och då peckar

rotorn på stift 5 istället. :?

För att veta om det är ettans tändläge kan du ta bort

ventilkåpan och kolla att vipporna ligger i våg obelastade. :roll:

Annars är det som jag skrev innan viktigt att märkningen

TDC är på rätt plats, sätt i fördelaren med rotorn pekande

mot förarplatsen. :oops:

Gör ett startförsök smäller det eller tänder konstigt så ställ åter

igen motorn i TDC med rotorn pekande på 5an, lyft ur fördelaren

och sätt tillbaka med rotorn mot förarplatsen igen. :roll:

Gör ett nytt startförsök, nu skall den gå, om den gör det så

behövs en finjustering av tändning. ;)

När du är säker på att du har fått in rätt tdc. Så kan du göra det enkelt för dig. Ta en test mejsel med fungerande lampa. Sätt på plus till tänd spolen, sätt mejseln mot fördelaren och vrid till vänster eller höger så lampan lyser. När den lyser kan vrida först vänster tills den slocknar. markera eller komihåg stället. Gör samma till höger. Ställ därefter den till mitten mellan dom två släck punkter du fått. så startar den ännu lättare. Sen måste du använda strob lampa för att få allt perfekt. Glömde du måste ha tändninge på. När du gör detta. Sorry att jag glömde skriva det tidigare.

Berra

Vred runt motorn så att stora märkningen kom mittför pluppen på bröstkåpan , stack ner fördelaren och kontrollerade att rotorn var mitt för strecket . Efter att ha haft ur denna och installerat Ignitor så hoppades jag på en lättstartad bil och vad fick jag ? . Den small igång direkt !!!!!!!!!

En liten finjustering med lampa och den går som en klocka , förutom lite ventilspel på ena sidan men man kan ju inte få allt :--:--:--

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...