Janne64 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Hur gör jag för att grundinställa Tändningen på en 289 ?. Har nämligen haft ur fördelaren för att montera Ignitor och nu låter den mest som en Påsksmällare . Är det så att 1:ans stift skall stå i topp och Märkningen i fördelaren mitt för Rotorn ?. Hur ser märkningen ut på Remskivan för att Nolla ?. Skicka gärna bilder . Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Ahha börjar det klia.Om du kollar på nedre remskivan så finns märkningför TDC ett genomgående sträck, före det några små, ställ märkningen mitt för den utstickande pinnen på bröstkåpan under vattenpumpen. Sätt i fördelaren med rotorn pekande mot förarplatsalltså ettans tänkabelplats på fördelarlock. Ettans kolv i topp betyder inte att det är ettans stiftsom skall tända, det kan vara varv två och då peckarrotorn på stift 5 istället. För att veta om det är ettans tändläge kan du ta bortventilkåpan och kolla att vipporna ligger i våg obelastade. Annars är det som jag skrev innan viktigt att märkningenTDC är på rätt plats, sätt i fördelaren med rotorn pekandemot förarplatsen. Gör ett startförsök smäller det eller tänder konstigt så ställ åter igen motorn i TDC med rotorn pekande på 5an, lyft ur fördelaren och sätt tillbaka med rotorn mot förarplatsen igen. Gör ett nytt startförsök, nu skall den gå, om den gör det såbehövs en finjustering av tändning. Quote
Janne64 Posted March 31, 2008 Author Report Posted March 31, 2008 Jo nu börjar det klia i Gasfoten Tack för info ang Tändningen , snart går den nog Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Hej.Det du fått är egentligen bara grunden för att detskall starta och gå, finliret kommer som sagt senare. Quote
CMC 1061 Berra Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 När du är säker på att du har fått in rätt tdc. Så kan du göra det enkelt för dig. Ta en test mejsel med fungerande lampa. Sätt på plus till tänd spolen, sätt mejseln mot fördelaren och vrid till vänster eller höger så lampan lyser. När den lyser kan vrida först vänster tills den slocknar. markera eller komihåg stället. Gör samma till höger. Ställ därefter den till mitten mellan dom två släck punkter du fått. så startar den ännu lättare. Sen måste du använda strob lampa för att få allt perfekt. Glömde du måste ha tändninge på. När du gör detta. Sorry att jag glömde skriva det tidigare.Berra Quote
Janne Holm CMC1740 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 ett annat sätt är att ställa tändningen är med en vaceummeter. Kräver att motorn går förstås. Vrid fördelaren tills högst vaceum uppnås sedan backa några mm så att bilen inte blir svårstartad. Quote
Janne64 Posted April 1, 2008 Author Report Posted April 1, 2008 Med dessa svar kan jag inte misslyckas , tack alla Quote
Stefan cmc 1169 Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Hej Suger själv åt mig alla goda råd Nu börjar det snart bli dags att montera i spisen :twisted: Quote
Janne64 Posted April 3, 2008 Author Report Posted April 3, 2008 Vred runt motorn så att stora märkningen kom mittför pluppen på bröstkåpan , stack ner fördelaren och kontrollerade att rotorn var mitt för strecket . Efter att ha haft ur denna och installerat Ignitor så hoppades jag på en lättstartad bil och vad fick jag ? . Den small igång direkt !!!!!!!!!En liten finjustering med lampa och den går som en klocka , förutom lite ventilspel på ena sidan men man kan ju inte få allt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.