Jump to content

Cold air intake!


Alabama Grill

Recommended Posts

Funderar på att montera på ett Cold Air Intake på min GT som är i orginalskick. Skulle vara intresant och får feedback från er som har ett sådant, om hur ni upplever det. Ljudet från systemet, bra/dåliga märken, måste motorn mappas (överkurs kanske), märker ni någon effektökning ? mm. Supertacksam för svar!!!

Link to comment
Share on other sites

jag skulle rekomendera airaid. det funkar båda med o utan att mappa. om man kör utan att mappa så har man en insats i som hindrar att för mycket luft kommer in. och man får ingen fel kod. funkar bra för mig. om det ger nått ljud vet jag inte direkt. satt på när jag köpte bilen. sök på nätet så finner du mera info.

Link to comment
Share on other sites

tjena! har själv köpt steeda cai med elbow intake open air filter! chippad med sct 2. chip från steeda för 93 oct d.v.s 98 oct i sverige. och jag kan säga oj oj oj vilken skillnad på gas respons. och växellådan automat har fått nytt program otroligt stor skillnad verkar som den fått ett sport läge!!!!!!!! : låter obetydligt från luftfiltret!! har även monterat mac performance axelback rostfritt avgas med 4 tum slut rör, nu låter den som den ska!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Just insugsljudet triggar mig grymt, det förstärker onekligen känslan, kanske det låter konstigt för vissa men viktigt för mig. Läste att KN hade lyckats med att MINSKA insugsljudet på sin CAI (!).......ett sånt ska inte jag köpa.

Link to comment
Share on other sites

Just insugsljudet triggar mig grymt, det förstärker onekligen känslan, kanske det låter konstigt för vissa men viktigt för mig. Läste att KN hade lyckats med att MINSKA insugsljudet på sin CAI (!).......ett sånt ska inte jag köpa.

Då ska du inte ha Loud Mouth om du ska höra insuget... ;)

Link to comment
Share on other sites

Just insugsljudet triggar mig grymt, det förstärker onekligen känslan, kanske det låter konstigt för vissa men viktigt för mig. Läste att KN hade lyckats med att MINSKA insugsljudet på sin CAI (!).......ett sånt ska inte jag köpa.

Jag har Steedas CAI + predator tuner. Ska du byta, så köp ett kit med tuner, annars vet jag inte varför man ska byta(Kanske för ljudet då !). Just med automat så är det grym skillnad på hur lådan växlar med performance tunen från Diablosport. I övrigt vill jag påstå att det INTE går MÄRKBART snabbare med CAI och tuner. Vet att skillnaden på en 05:a med Magnaflow x-pipa/Steeda axleback, Steeda CAI + tune blev drygt 3 tiondelar på 402m vs samma bil orginal. Försök känna den skillnaden på t ex 0-100 .....

Kan nämna att jag från orginal till det moddar jag gjort har kapat ca 3 tiondelar på 201 m och då har jag även bytt utväxling till 3.73. Dyra tiondelar vill jag påstå(men roligt)

När det gäller ljudet så hinner jag höra sugljudet i typ en tiondels sekund när jag gasar innan det drunknar i det ljud man vill höra från V8:an.

Jag kör med Ford Racing=Borla stingers och dom låter grymt skönt utanför bilen. Resonansen inne i bilen får man nog stå ut med, ta med hörselproppar på långkörning bara :evil: Dock, jag har hängt på Magnaflows x-pipa med racekattar, isolerat trunken med ljuddämparmattor så förhoppningsvis har jag reducerat "oljudet" lite. Vet mer efter den 28:e när jag besiktar och ställer på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som BBK, helt OK, tror det är bra kvalitet. Diablo har dock ingen färdig tune till BBK, kolla dock på supportforumet på www.diablosport.com för tips. Vet inte hur det är med SCT Xcal.

Annars rekommenderar jag att du kollar med Doug på www.bamachips.com. Han kan garanterat fixa en tune så att du får de extra hästarna du förmodligen eftersträvar.

Link to comment
Share on other sites

Enligt våra tester gör ett Steeda CAI med SCT Live Wire tuner riktigt gött!

Före installation var bilen helt orginal.

HP: 262.77

TQ: 288.68

Efter installation av CAI och tune

HP: 291.60

TQ: 341.95

Detta mätt med en SCT Live Wire, siffrorna är inte exakta, väder och vind med mera påverkar, men skillnaden är iallafall markant. Steeda själva säger att det kan ge upp till 38 HP, siffrorna vi har fått ligger ju i linje med detta.

Link to comment
Share on other sites

Enligt våra tester gör ett Steeda CAI med SCT Live Wire tuner riktigt gött!

Före installation var bilen helt orginal.

HP: 262.77

TQ: 288.68

Efter installation av CAI och tune

HP: 291.60

TQ: 341.95

Detta mätt med en SCT Live Wire, siffrorna är inte exakta, väder och vind med mera påverkar, men skillnaden är iallafall markant. Steeda själva säger att det kan ge upp till 38 HP, siffrorna vi har fått ligger ju i linje med detta.

Jag skulle mer än gärna tro på dessa siffror, eftersom jag gått "på" det hela och har steeda kittet. Kanske har man fått denna effektökning men det blir som sagt ganska klent resultat när man kör på tid. Jag har sett dyno resultat från olika CAI+tunes och den största RWHP ökningen var på 16 hp vilket får anses som ganska bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Kanske har man fått denna effektökning men det blir som sagt ganska klent resultat när man kör på tid.

Jag tycker det är konstigt att du inte märker mer skillnad när du kör på tid. Det skulle vara kul att mäta din bil med SCT Live Wire och se vad du får för resultat. Passerar du Borås nån gång i sommar?

Link to comment
Share on other sites

Kanske har man fått denna effektökning men det blir som sagt ganska klent resultat när man kör på tid.

Jag tycker det är konstigt att du inte märker mer skillnad när du kör på tid. Det skulle vara kul att mäta din bil med SCT Live Wire och se vad du får för resultat. Passerar du Borås nån gång i sommar?

Jo, kommer jag passera Borås så tittar jag förbi ! Jag är själv lite förvånad över det lite klena resultatet. Jag har ju dessutom bytt utväxling så jag hade nog trott på lite mer.

Fast om man tittar på de delar som http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=9401 innehåller och att man bara kapar 5 tiondelar med dessa så stämmer nog mina tider ganska bra.

Jag ska passa på att köra 401m i sommar och jämföra med tidigare resultat. Om jag inte hunnit få på kompressor tills dess :twisted: förstås och då lär det bli ytterligare tiondelar...

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte hunnit få på kompressor tills dess förstås och då lär det bli ytterligare tiondelar...

En kompressor är alltid rätt ! :) Och, ja då lär det bli ytterligare tiodelar!

Själv har jag inte testat 400 meter, men 0-100 har jag över vunnit över en sekund med det jag har satt på.

Link to comment
Share on other sites

Vilken besvikelse!!!! En timme efter lagd beställning ficka jag ett mail från American Muschle, Unfortunately, we do not accept International Cards at this time. Your order has been cancelled. Fan va trött man blir, kortet funkade ju djävligt bra för tre veckor sen när jag var där samt vid övrig shopping på nätet.....blir till att fjäska för en polare där borta och be han handla.

Link to comment
Share on other sites

Vilken besvikelse!!!! En timme efter lagd beställning ficka jag ett mail från American Muschle, Unfortunately, we do not accept International Cards at this time. Your order has been cancelled. Fan va trött man blir, kortet funkade ju djävligt bra för tre veckor sen när jag var där samt vid övrig shopping på nätet.....blir till att fjäska för en polare där borta och be han handla.

Finns ju andra handlare som accepterar internationella kort. Bankerna brukar deesutom ha ett nummer dit handlarna kan ringa för att verifiera kortet så dom är säkra på å få betalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag best mitt CAI via http://www.aempower.com/

Qty Part# Name Total

1 21-8112DP Brute Force Air Induction System with Power Spacer $349.00

Estimated Shipping & Handling $132.62

fick prylarna på mindre än en vecka de tog ca 45 min att få dem pp sen var de bara att ladda ner ny programvara från deras hemsida. Jag har inte hunnit gasa så mycke så jag vet skillnaden men helt klart är att hingsten vill ut på grönbete! :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...