Jump to content

Förgasarhjälp!


Fredrik_h
 Share

Recommended Posts

Oj vad rätt du träffade, jag har slagits med en 4300 i en

månad och NU tror jag att jag fått nästan rätt på inställningen.

Jag har fortfarande lite problem med kallstart men efter

någon minut så går den ganska bra. 8)

Förgasarens överdel den som flotören hänger i är den enda

justeringen som är dirrekt avgörande för att den skall fungera. :)

Lägg locket upp och ned flotörens höjd till packningskanten

skall vara 20,64 mm bläcket som ligger på den innre nålventilen

skall ligga utan tryck men ändå på. :?

Enda sättet att justera flotörens höjd är att böja detta bläck

uppåt eller nedåt varsam, det bästa är att ta bort flotören

mellan varje justering för att inte skada nålventil och flotörens

infästning. :shock:

När du fått till denna justering är det dagx att vända på locket,

men innan du gör det så skall fotören spärras i första läget,

stor gummisnodd eller tejpa fast flotören. :?

När du gjort detta med att låsa fast flotör, så skall du alltså

justera bläcket för den yttre lilla nålventilen, med locket

rättvänt så rammlar den lilla nålventilen ut och hänger fritt. :shock:

Mellan den nålen som nu hänger fritt skall du mäta in så

att avståndet mellan nål och bläck är 1,56mm, samma sak

igen, var varsam när du böjer det bakre bläcket så att du

inte skadar flotörens infästning. :?

Jag gjorde som med första delen av inställningen plockade

bort flotören och gjorde justeringen med flotören lös, det

blir ett jäkla plockande men det lönar sig då man bara gör

denna justering en gång. 8)

När nu denna justering med flotören är gjord är det dags

att skruva ihop förgasren, tänk på att sätta dit alla delar

som skall vara under locket, det är inte kul att hitta något

på bänken som skall sitta på insidan när man dragit till

sista skruven på locket. :?

När locket är på så skall axpumpens arm sättas på plats

sätt pinnen i mittersta av dom tre hålen, det går i efterhand

att flytta pinnen för att ändra axpumpens utväxling. :)

Grundinställningen på luftskruvarna är 2-2½ varv ut från

att ha varit skruvade i botten. :)

Jag tror att vi stannar här, så får du återkomma igen

efter att du fått ordning på flotören och nålventilerna,

stavningfel finns, jag är trött nu. ;)

Link to comment
Share on other sites

Oj vad rätt du träffade, jag har slagits med en 4300 i en

månad och NU tror jag att jag fått nästan rätt på inställningen.

Jag har fortfarande lite problem med kallstart men efter

någon minut så går den ganska bra. 8)

Förgasarens överdel den som flotören hänger i är den enda

justeringen som är dirrekt avgörande för att den skall fungera. :)

Lägg locket upp och ned flotörens höjd till packningskanten

skall vara 20,64 mm bläcket som ligger på den innre nålventilen

skall ligga utan tryck men ändå på. :?

Enda sättet att justera flotörens höjd är att böja detta bläck

uppåt eller nedåt varsam, det bästa är att ta bort flotören

mellan varje justering för att inte skada nålventil och flotörens

infästning. :shock:

När du fått till denna justering är det dagx att vända på locket,

men innan du gör det så skall fotören spärras i första läget,

stor gummisnodd eller tejpa fast flotören. :?

När du gjort detta med att låsa fast flotör, så skall du alltså

justera bläcket för den yttre lilla nålventilen, med locket

rättvänt så rammlar den lilla nålventilen ut och hänger fritt. :shock:

Mellan den nålen som nu hänger fritt skall du mäta in så

att avståndet mellan nål och bläck är 1,56mm, samma sak

igen, var varsam när du böjer det bakre bläcket så att du

inte skadar flotörens infästning. :?

Jag gjorde som med första delen av inställningen plockade

bort flotören och gjorde justeringen med flotören lös, det

blir ett jäkla plockande men det lönar sig då man bara gör

denna justering en gång. 8)

När nu denna justering med flotören är gjord är det dags

att skruva ihop förgasren, tänk på att sätta dit alla delar

som skall vara under locket, det är inte kul att hitta något

på bänken som skall sitta på insidan när man dragit till

sista skruven på locket. :?

När locket är på så skall axpumpens arm sättas på plats

sätt pinnen i mittersta av dom tre hålen, det går i efterhand

att flytta pinnen för att ändra axpumpens utväxling. :)

Grundinställningen på luftskruvarna är 2-2½ varv ut från

att ha varit skruvade i botten. :)

Jag tror att vi stannar här, så får du återkomma igen

efter att du fått ordning på flotören och nålventilerna,

stavningfel finns, jag är trött nu. ;)

Det var fanimej den roligaste beskrivningen på länge !!!

Visar bara att envisheten segrar !!

Funderat på att skriva en bok om ämnet? :--

Link to comment
Share on other sites

Tack det värmer med posetiva reaktioner, ja jag har haft

massor av funderingar gällande en mekbok för vanliga

gräsrötter, allt som beskriv idag är onödigt svårbegripligt

för vanliga enkla mäniskor. :?

Vi är trots allt bara mäniskor och bör med det behandlas

som sådana och inte gämnföras med något annat, fakta

läsning mm är bara vissa förunnat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack det värmer med posetiva reaktioner, ja jag har haft

massor av funderingar gällande en mekbok för vanliga

gräsrötter, allt som beskriv idag är onödigt svårbegripligt

för vanliga enkla mäniskor. :?

Vi är trots allt bara mäniskor och bör med det behandlas

som sådana och inte gämnföras med något annat, fakta

läsning mm är bara vissa förunnat. ;)

Fortsätt med de tankarna :D

Det finns data böcker för nybörjare. Jag tänker på t.ex

internet för dummies med flera.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Förgasaren sitter där den skall igen, bilen verkar vara något svårstartad precis som din Lars när den är kall.

Tack för inlägget Lars, det klarnade en hel del efter att vi fått ta del av det. Allt gick som det skulle och inga delar blev över? :shock:

Får se om vi kommer till en lösning vad det gäller svårstartheten senare.

Mvh Fredrik och Sten.

Link to comment
Share on other sites

Ja det följer alltid med en utförlig beskrivning till

alla förgasare när man köper packningssats eller

ett s.k. trick kitt. 8)

Problemet är den att pappret många gånger inte

passar i beskrivning för just den förgasaren man

avser att göra i reparation på. :shock:

Det blir långa stunder med kli i hårbotten och

funderingar hit och dit, slutar oftast med att när

man tycker att man är klar så är det dags att

fundera ut hur jag gjorde i början, vilket mått

som blev inställt och så vidare. :?

Begreppet skruva isär och skruva ihop är

mer änn tillräckligt, garanterat att det blir några

testkörningar, starta och gå fint är inte det

samma som att gå bra vid körning (belastning). :?

Förgasarna som exempel 4300 har förändringar

massor av små ändringar genom åren 67-73,

egentligen finns det flera olika innställningar på

varje års förgasare beroende på vilken motortyp,

växelåda som moterats. :shock:

Måste tillägga att den som försöker att ställa in

en 4300 som tidigare ställt in en Holley 600 vacum,

Autolite, Motorcraft, 2100, 2300, mfl kommer att

fundera en stund extra och unrar varför i he-vete

man sätter fast flotören i locket. :roll:

Att ställa in en 2100 t.e.x. är mer än enkelt i

jämnförelse med en 4300. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...