April 22, 200817 yr comment_52968 Eftersom det är MÅNGA som klurar på att utrusta med kompressor, vore det kul att veta om det är nån som besiktat ännu?Och om det räckt att haka av remmen?
April 22, 200817 yr comment_52974 Eftersom det är MÅNGA som klurar på att utrusta med kompressor, vore det kul att veta om det är nån som besiktat ännu?Och om det räckt att haka av remmen?Har för mig att jag läst nått om nån som besiktigat den med kompressor utan problem...kommer dock ej ihåg om det var här eller nån annanstans?/Jocce
April 22, 200817 yr comment_52979 ... och jag har läst ngnstans att det var svårt/omöjligt att få den godkänd om inte kompressorn satt på vid själva registreringsbesiktningen, jag hoppas naturligtvis att jag har fel.
April 22, 200817 yr Author comment_52990 Men va FAAN, vi bor i REGEL-SVERIGE. Borde man inte kunna läsa hur det ska vara i: A - Ö - för - bilprovare - boken?Kommer det in en bil med kompressor, och den inte har reggats med det = automatiskt körförbud?Eller, kommer det in en bil med kompressor med remmen bort monterad, alt Turbobil, med turbon disablad = automatiskt okej?Det är AS irriterande att man inte vet hur det egentligen ska vara...Suck
April 22, 200817 yr comment_53002 Jag skulle inte chansa att åka in med remmen av.. Anmärker de på kompressorn, så måste det väl till en ny registreringsbesiktning? med intyg (antar jag) på att motorn är i "rätt skick".Men om man skriver till bilprovningen o frågar samt om man kan få intyg på att bilen går utan rem så borde det vara ok? (omöjligt kanske?) En djungel..
April 22, 200817 yr Author comment_53009 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!
April 23, 200817 yr comment_53091 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!Det stämmer, jag besiktade min Musse i höstas med en liten kåpa över kompressorn, inga problem. Vi får se hur det går nästa gång (två år till dess).Tyvärr så står bilen nu igen, växellådan rök på den andra turen för i år Det är andra gången den ryker så det är bara inse att den inte håller (automat). Så nu har jag beställt en elak jäkel från TCI, special som ska hålla för 650-700 hk. Dom bygger den på beställning och sedan flygs den till Svedala. Säsongen är kort och det gäller att ta tillvara på alla gas-tillfällen.Ha det och lycka till med kompressorn, roligare finns inte
April 23, 200817 yr Author comment_53093 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!Det stämmer, jag besiktade min Musse i höstas med en liten kåpa över kompressorn, inga problem. Vi får se hur det går nästa gång (två år till dess).Tyvärr så står bilen nu igen, växellådan rök på den andra turen för i år Det är andra gången den ryker så det är bara inse att den inte håller (automat). Så nu har jag beställt en elak jäkel från TCI, special som ska hålla för 650-700 hk. Dom bygger den på beställning och sedan flygs den till Svedala. Säsongen är kort och det gäller att ta tillvara på alla gas-tillfällen.Ha det och lycka till med kompressorn, roligare finns inte Hur många kus klarar lådan då? Du kanske inte vill skriva hur många du har.... 400 drygt ska den ju klara i alla fall..... Närmar man sig 500 får man problem... Finns det inte "kit" till befintlig låda? Vad går en "riktig" låda på i runda slängar?
April 23, 200817 yr comment_53108 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!Det stämmer, jag besiktade min Musse i höstas med en liten kåpa över kompressorn, inga problem. Vi får se hur det går nästa gång (två år till dess).Tyvärr så står bilen nu igen, växellådan rök på den andra turen för i år Det är andra gången den ryker så det är bara inse att den inte håller (automat). Så nu har jag beställt en elak jäkel från TCI, special som ska hålla för 650-700 hk. Dom bygger den på beställning och sedan flygs den till Svedala. Säsongen är kort och det gäller att ta tillvara på alla gas-tillfällen.Ha det och lycka till med kompressorn, roligare finns inte Hur många kus klarar lådan då? Du kanske inte vill skriva hur många du har.... 400 drygt ska den ju klara i alla fall..... Närmar man sig 500 får man problem... Finns det inte "kit" till befintlig låda? Vad går en "riktig" låda på i runda slängar?OJ det var många frågor.Någon exakt siffra på hur många kusar lådan klarar tror jag är svårt att säga. Det beror nog mycket på körsätt och hur bilen används för att inte säga hur länge man kört med trimm?Min uppsättning med 8-9 psi skall enl tillverkaren Kenne Bell ge 523 hk på motorn. Det är vad jag körde med när lådan rasade första gången. Sedan mitten på förra sommaren så ökade jag på till ca 11 psi ca 50 hk till (stor skillnad) körde halva sommaren utan problem.I år så är jag tillbaka på 8-9 psi mest pga att jag inte fått racesoppan ännu, högre psi kräver mera oktan. Ändå rasade lådan igen men den hade nog fått stryk i fjol så det räckte?Kit till orginallådan finns, TCI har ett för ca 13000 kr Lådan kostar med ALLT flyg frakt osv inkl Converter ca 50 000 kr. Det finns andra som bygger om lådor men då måste du skicka lådan till USA. Firmorna där är tydligen inte så glada i att skicka grejor som någon annan monterar..Ett test på riktig strip resulterade i en körning på 12,17 hyffsat av en amatör och en bil som inte har några inställningar för strip.
April 23, 200817 yr comment_53120 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!
April 23, 200817 yr comment_53125 Min bil var det inga bekymmer med vid besiktning med kompressor. beror väl på oxå hos vem man hamnar
April 24, 200817 yr comment_53129 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!Men Grufman då, 2005 fanns det väl inga GT 500? Sen är ju de manuella. Vem vill åka med manuell låda
April 24, 200817 yr comment_53132 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!Eller varför inte en Corvette ? Eller kanske en Porsche ? Nä, jag vill ha min 05:a som ser ut som en vanlig GT men går som en ......GT500 Det är INTE samma pengar att köpa en ny 05 år 2005, sälja den nu, köpa en beggad GT500 (ca 45000 $), som att "trimma" en GT.Sen är det ju lite kul också !! BTW, Grufman, är ni bra på att bocka till fästen på ett Magnaflow x-pipa som ligger tight mot en bult till bakre fästet på automatlådan ? Hmmm, en nackdel med att meka själv, det knasar lite ibland och blir lite dyrare....
April 24, 200817 yr comment_53135 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!Eller varför inte en Corvette ? Eller kanske en Porsche ? Nä, jag vill ha min 05:a som ser ut som en vanlig GT men går som en ......GT500 Det är INTE samma pengar att köpa en ny 05 år 2005, sälja den nu, köpa en beggad GT500 (ca 45000 $), som att "trimma" en GT.Sen är det ju lite kul också !! BTW, Grufman, är ni bra på att bocka till fästen på ett Magnaflow x-pipa som ligger tight mot en bult till bakre fästet på automatlådan ? Hmmm, en nackdel med att meka själv, det knasar lite ibland och blir lite dyrare....Kan ju tyvärr inte påstå att det är något vi gör speciellt ofta :-/
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.