uffeg April 22, 2008 Report April 22, 2008 Eftersom det är MÅNGA som klurar på att utrusta med kompressor, vore det kul att veta om det är nån som besiktat ännu?Och om det räckt att haka av remmen? Citera
Jocce April 22, 2008 Report April 22, 2008 Eftersom det är MÅNGA som klurar på att utrusta med kompressor, vore det kul att veta om det är nån som besiktat ännu?Och om det räckt att haka av remmen?Har för mig att jag läst nått om nån som besiktigat den med kompressor utan problem...kommer dock ej ihåg om det var här eller nån annanstans?/Jocce Citera
mill April 22, 2008 Report April 22, 2008 ... och jag har läst ngnstans att det var svårt/omöjligt att få den godkänd om inte kompressorn satt på vid själva registreringsbesiktningen, jag hoppas naturligtvis att jag har fel. Citera
Peter /Cobra April 22, 2008 Report April 22, 2008 Det beror nog helt på vilken besiktningsman man får, tyvärr. Citera
Simon G April 22, 2008 Report April 22, 2008 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se Länk Citera
uffeg April 22, 2008 Author Report April 22, 2008 Men va FAAN, vi bor i REGEL-SVERIGE. Borde man inte kunna läsa hur det ska vara i: A - Ö - för - bilprovare - boken?Kommer det in en bil med kompressor, och den inte har reggats med det = automatiskt körförbud?Eller, kommer det in en bil med kompressor med remmen bort monterad, alt Turbobil, med turbon disablad = automatiskt okej?Det är AS irriterande att man inte vet hur det egentligen ska vara...Suck Citera
Peter /Cobra April 22, 2008 Report April 22, 2008 Jag skulle inte chansa att åka in med remmen av.. Anmärker de på kompressorn, så måste det väl till en ny registreringsbesiktning? med intyg (antar jag) på att motorn är i "rätt skick".Men om man skriver till bilprovningen o frågar samt om man kan få intyg på att bilen går utan rem så borde det vara ok? (omöjligt kanske?) En djungel.. Citera
uffeg April 22, 2008 Author Report April 22, 2008 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!! Citera
LelleStang April 23, 2008 Report April 23, 2008 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!Det stämmer, jag besiktade min Musse i höstas med en liten kåpa över kompressorn, inga problem. Vi får se hur det går nästa gång (två år till dess).Tyvärr så står bilen nu igen, växellådan rök på den andra turen för i år Det är andra gången den ryker så det är bara inse att den inte håller (automat). Så nu har jag beställt en elak jäkel från TCI, special som ska hålla för 650-700 hk. Dom bygger den på beställning och sedan flygs den till Svedala. Säsongen är kort och det gäller att ta tillvara på alla gas-tillfällen.Ha det och lycka till med kompressorn, roligare finns inte Citera
uffeg April 23, 2008 Author Report April 23, 2008 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!Det stämmer, jag besiktade min Musse i höstas med en liten kåpa över kompressorn, inga problem. Vi får se hur det går nästa gång (två år till dess).Tyvärr så står bilen nu igen, växellådan rök på den andra turen för i år Det är andra gången den ryker så det är bara inse att den inte håller (automat). Så nu har jag beställt en elak jäkel från TCI, special som ska hålla för 650-700 hk. Dom bygger den på beställning och sedan flygs den till Svedala. Säsongen är kort och det gäller att ta tillvara på alla gas-tillfällen.Ha det och lycka till med kompressorn, roligare finns inte Hur många kus klarar lådan då? Du kanske inte vill skriva hur många du har.... 400 drygt ska den ju klara i alla fall..... Närmar man sig 500 får man problem... Finns det inte "kit" till befintlig låda? Vad går en "riktig" låda på i runda slängar? Citera
LelleStang April 23, 2008 Report April 23, 2008 Lellstang verkar ha besiktigat med kompressor. Se LänkMed ett plenum Cover uppepå kompressorn !!En riktig lurifax !!!Det stämmer, jag besiktade min Musse i höstas med en liten kåpa över kompressorn, inga problem. Vi får se hur det går nästa gång (två år till dess).Tyvärr så står bilen nu igen, växellådan rök på den andra turen för i år Det är andra gången den ryker så det är bara inse att den inte håller (automat). Så nu har jag beställt en elak jäkel från TCI, special som ska hålla för 650-700 hk. Dom bygger den på beställning och sedan flygs den till Svedala. Säsongen är kort och det gäller att ta tillvara på alla gas-tillfällen.Ha det och lycka till med kompressorn, roligare finns inte Hur många kus klarar lådan då? Du kanske inte vill skriva hur många du har.... 400 drygt ska den ju klara i alla fall..... Närmar man sig 500 får man problem... Finns det inte "kit" till befintlig låda? Vad går en "riktig" låda på i runda slängar?OJ det var många frågor.Någon exakt siffra på hur många kusar lådan klarar tror jag är svårt att säga. Det beror nog mycket på körsätt och hur bilen används för att inte säga hur länge man kört med trimm?Min uppsättning med 8-9 psi skall enl tillverkaren Kenne Bell ge 523 hk på motorn. Det är vad jag körde med när lådan rasade första gången. Sedan mitten på förra sommaren så ökade jag på till ca 11 psi ca 50 hk till (stor skillnad) körde halva sommaren utan problem.I år så är jag tillbaka på 8-9 psi mest pga att jag inte fått racesoppan ännu, högre psi kräver mera oktan. Ändå rasade lådan igen men den hade nog fått stryk i fjol så det räckte?Kit till orginallådan finns, TCI har ett för ca 13000 kr Lådan kostar med ALLT flyg frakt osv inkl Converter ca 50 000 kr. Det finns andra som bygger om lådor men då måste du skicka lådan till USA. Firmorna där är tydligen inte så glada i att skicka grejor som någon annan monterar..Ett test på riktig strip resulterade i en körning på 12,17 hyffsat av en amatör och en bil som inte har några inställningar för strip. Citera
grufman April 23, 2008 Report April 23, 2008 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!! Citera
streetsaleen April 23, 2008 Report April 23, 2008 Min bil var det inga bekymmer med vid besiktning med kompressor. beror väl på oxå hos vem man hamnar Citera
LelleStang April 24, 2008 Report April 24, 2008 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!Men Grufman då, 2005 fanns det väl inga GT 500? Sen är ju de manuella. Vem vill åka med manuell låda Citera
AJ April 24, 2008 Report April 24, 2008 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!Eller varför inte en Corvette ? Eller kanske en Porsche ? Nä, jag vill ha min 05:a som ser ut som en vanlig GT men går som en ......GT500 Det är INTE samma pengar att köpa en ny 05 år 2005, sälja den nu, köpa en beggad GT500 (ca 45000 $), som att "trimma" en GT.Sen är det ju lite kul också !! BTW, Grufman, är ni bra på att bocka till fästen på ett Magnaflow x-pipa som ligger tight mot en bult till bakre fästet på automatlådan ? Hmmm, en nackdel med att meka själv, det knasar lite ibland och blir lite dyrare.... Citera
grufman April 24, 2008 Report April 24, 2008 det där med kompressorer på gt-maskinerna. Varför köper man sig inte en GT500 som är uppgraderad i bromsar, chassie, fram/bakvagn, motor och hela klabbet?Sätter man i en kompressor på en gt måste man ju ändå uppgradera bromsarna, väghållningen osv... ngn som kan förklara för en som inte förstår? Gt500 är ju inte direkt dyra i staterna, och i slutändan blir det ungefär samma pengar!!!Eller varför inte en Corvette ? Eller kanske en Porsche ? Nä, jag vill ha min 05:a som ser ut som en vanlig GT men går som en ......GT500 Det är INTE samma pengar att köpa en ny 05 år 2005, sälja den nu, köpa en beggad GT500 (ca 45000 $), som att "trimma" en GT.Sen är det ju lite kul också !! BTW, Grufman, är ni bra på att bocka till fästen på ett Magnaflow x-pipa som ligger tight mot en bult till bakre fästet på automatlådan ? Hmmm, en nackdel med att meka själv, det knasar lite ibland och blir lite dyrare....Kan ju tyvärr inte påstå att det är något vi gör speciellt ofta :-/ Citera
Recommended Posts