Jump to content

För bred bakaxel?


Recommended Posts

Tjo

Köpte lite nya fälgar till min musse. I all hast skickade jag iväg fälgarna till en lokal däckfirma för på krängning av däcken ... Åkte och hämtade sulorna, skruvade ihop det sista på min nyrenoverade 9-tummare och fick på fälgarna... Satan va fett det blev tänkte jag... Vid en närmare titt och det att hjärnan började funka efter blöta looken bilen fick med de nya fälgarna, såg jag att bakhjulen stack ut duktigt utanför bakskärmarna :!::evil:

Konstaterade även vid ett tidigare tillfälle med mina gamla fälgar att bakaxeln nog inte va helt 100% centrerad ... Det slog på ca 10mm från sida till sida ...

Nu sitter jag med 22mm fälg o däck utanför skärmhuset på vänster sida samt 32mm på höger sida ... Då jag har max backspace (4,5") på fälgarna och jag inte för allt i världen vill byta/lämna tillbax min nyköpta fälgar ser det ut som att jag får korta ner min bakaxel....

NÅN som har gjort detta tidigare :?:

Läste på nån gammal tråd här i forumet att Mannerfeldts Mekaniska AB i stockholm kunde fräsa splines... Nån som vet va det kan kosta att få utfräst ytterliggare 25mm på ena och 35mm splines på den andra sidan :?:

Huset får också kortas lika mycket som jag kommer korta drivaxlarna.. Tänkte korta mellan bladfjäder fästena och trumbromsen ... Detta bör vara det bästa stället för kortning, annars drar det med sig nya fästen för bladfjädrarna, värme från svetsningen som gör att bakaxel huset blir skevt etc etc :!::!::!:

Nåt man bör tänka på ?

Nån som gjort nån liknande modifiering!? :twisted:

MvH Landin // Halmstad

Link to comment
Share on other sites

Ca. 250 kr/drivaxel + 1100 för banjon. Hur mycket utrymme har du mellan bladfjädring och däck, kanske lika bra att korta så mycket som möjligt om du ändå håller på och modifierar axeln efter fälgarna. Men du bör mäta fjädringsväg och däckdiameter så det inte tar i någonstans i karossen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du kan göra nya splines i dina befintliga axlar, då de brukar bli tunnare direkt innanför splinesen.

Kortar du banjon själv behöver du ha en riktstång och ringar för att kunna kontrollera rakhet. Även vid svetsning utanför bladfjäderfäste kan axeln slå sig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet löst halvvägs iaf

Nya drivaxlar är beställda och banjon får kortas !!!

Bufferten på hur mycke man lagt ner på mussen denna vinter, är SPRÄCKT för längesen .... Så skitsamma, sommaren e här o jag har inte lagt ner otaliga timmar i garaget för att ytterliggare stå och titta på den i garaget ett år till !!! FY FAN !!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...