See Ya April 27, 2008 Report Share April 27, 2008 TjoKöpte lite nya fälgar till min musse. I all hast skickade jag iväg fälgarna till en lokal däckfirma för på krängning av däcken ... Åkte och hämtade sulorna, skruvade ihop det sista på min nyrenoverade 9-tummare och fick på fälgarna... Satan va fett det blev tänkte jag... Vid en närmare titt och det att hjärnan började funka efter blöta looken bilen fick med de nya fälgarna, såg jag att bakhjulen stack ut duktigt utanför bakskärmarna Konstaterade även vid ett tidigare tillfälle med mina gamla fälgar att bakaxeln nog inte va helt 100% centrerad ... Det slog på ca 10mm från sida till sida ...Nu sitter jag med 22mm fälg o däck utanför skärmhuset på vänster sida samt 32mm på höger sida ... Då jag har max backspace (4,5") på fälgarna och jag inte för allt i världen vill byta/lämna tillbax min nyköpta fälgar ser det ut som att jag får korta ner min bakaxel....NÅN som har gjort detta tidigare Läste på nån gammal tråd här i forumet att Mannerfeldts Mekaniska AB i stockholm kunde fräsa splines... Nån som vet va det kan kosta att få utfräst ytterliggare 25mm på ena och 35mm splines på den andra sidan Huset får också kortas lika mycket som jag kommer korta drivaxlarna.. Tänkte korta mellan bladfjäder fästena och trumbromsen ... Detta bör vara det bästa stället för kortning, annars drar det med sig nya fästen för bladfjädrarna, värme från svetsningen som gör att bakaxel huset blir skevt etc etc Nåt man bör tänka på ?Nån som gjort nån liknande modifiering!? MvH Landin // Halmstad Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS April 27, 2008 Report Share April 27, 2008 Ca. 250 kr/drivaxel + 1100 för banjon. Hur mycket utrymme har du mellan bladfjädring och däck, kanske lika bra att korta så mycket som möjligt om du ändå håller på och modifierar axeln efter fälgarna. Men du bör mäta fjädringsväg och däckdiameter så det inte tar i någonstans i karossen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielG April 27, 2008 Report Share April 27, 2008 Frågan är om du kan göra nya splines i dina befintliga axlar, då de brukar bli tunnare direkt innanför splinesen. Kortar du banjon själv behöver du ha en riktstång och ringar för att kunna kontrollera rakhet. Även vid svetsning utanför bladfjäderfäste kan axeln slå sig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
See Ya April 28, 2008 Author Report Share April 28, 2008 Problemet löst halvvägs iafNya drivaxlar är beställda och banjon får kortas !!!Bufferten på hur mycke man lagt ner på mussen denna vinter, är SPRÄCKT för längesen .... Så skitsamma, sommaren e här o jag har inte lagt ner otaliga timmar i garaget för att ytterliggare stå och titta på den i garaget ett år till !!! FY FAN !!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.