Jump to content

ABS-lampan lyser ibland


Recommended Posts

Detta gäller en -00 Gt.

ABS-lampan lyser ibland och slocknar av sig själv under färd. ibland lyser den inte alls.

Det ligger inte några felkoder i datorn.

Alla kablar ser hela ut, och skulle det var anågot brott eller glapp så borde det välan bli en felkod?.

Några tips?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja oljenivån tror jag är kopplad till ABS-lampan.

Kolla så inte kablarna (bak) ligger mot fälgen. Jag hade exakt samma problem som du - och det visade sig att båda (!) kablarna hade kommit ur sina fästen och skavde mot fälgens insida. Till slut så påverkades impedansen i kabeln och lampan började uppträda som du beskriver det.

Grufman satte dit en ny kabel och sedan dess inga problem.

Kan tänka mig att samma problem uppträder om det är dålig kontakt (smuts, fukt) i kontakterna till ABS-kablarna.

Link to comment
Share on other sites

Oljenivån är OK, jag plockade av alla hjulen och kollat kablarna i morse, (då lyste inte lampan) och de är OK. Någon timme senare blev jag tvungen att flytta bilen och då lyste lampan.

Jag har testat när lampan lyser, då funkar inte ABS:en. När lampan är slock så funkar det.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hej igen,

Tror fortfarande att det är något med kablar och/eller kontakter.

Om detta problem uppkom utan att du gjort något annat (bytt hjullager, dvs haft naven öppna/demonterade, bytt kablar) så är jag tveksam till att det är styrboxen. Du kan ju "spraya" kontakter till styrboxen för att testa.

På min tjänstebil - fick jag byta ett hjulnav (på ena sidan)och då sa de på verkstaden att lampan kan lysa igen - och då skulle det bero på att styrboxen känner av - och vill att impedanserna är i nivå med varandra - på båda sidorna. Så hände och båda naven är numera bytta (höger och vänster). Se detta som information. Som jag skrev ovan så tror jag ditt problem ligger någon annanstans.

Du kanske inte blev så mycket klokare - vill i alla fall berätta så mycket jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...