Jump to content

Motortvätta mustang = trasig mustang?


RoTe

Recommended Posts

Tyckte jag var försiktig när jag tvättade den i förrgår... Den fungerade ju efteråt och de milen vi körde. Men idag dog den efter 300 meter.

Felkoder:

P2104 Throttle Actuator Control System - Forced Idle

P2112 Throttle Actuator Control System - Stuck Closed

Har kollat på kontakterna till gasspjället samt givaren och det fanns lite kalkrester på dom. Sprutade i lite 5-56 men det hjälpte inte.

Motorn vägrar gå på annat än tomgång.

Är tacksam för hjälp! Blir dyrt att bärga Björklinge - Järfälla... :(

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inget som som säjer att det är motortvättens fel eller?? Eftersom du tvättat försiktigt och kört med bilen efter.

Hoppas att inte min stannar i morgon då då jag ochså har gjort motortvätt idag och heltvätt med min hetvattentvätt som jag alltid använder när jag tvättar mina bilar.Troligtvis så är det något annat som har inträffat tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Roger, moderna bilar klarar motortvätt om man bär sig vettigt åt och låter bli att fylla databoxar och andra känsliga komponenter med vatten.

Motortvätt av moderna bilar diskuteras på många forum, t.ex. Volvo 85x70 och diverse andra Volvo- och BMW-forum som jag tjuvkikat i. Normalt sett ska det inte vara några större problem.

Och om man tänker efter lite grand, om lite fukt skulle vara skadligt så skulle man inte kunna lita på bilen i regn och rusk heller. Inte ens amerikaner skulle bygga så dåliga bilar (även om de försökte på 70-talets senare hälft).

Link to comment
Share on other sites

Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.

Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... :?

Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.

Link to comment
Share on other sites

Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.

Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... :?

Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.

ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rent

Link to comment
Share on other sites

Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.

Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... :?

Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.

ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rent

Hjälpte inte. Du får ta bilen när du har tid. Ringer dig väl imorrn å hör.

Den får för mycket soppa nu, dragit över 1,5 liter milen och stinker soppa när man startar.

Link to comment
Share on other sites

Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.

Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... :?

Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.

ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rent

Hjälpte inte. Du får ta bilen när du har tid. Ringer dig väl imorrn å hör.

Den får för mycket soppa nu, dragit över 1,5 liter milen och stinker soppa när man startar.[/quote:20mm35oy]

Aldrig bra när motorer stinker soppa.. det kan bli dyrt tyvärr (rasade kattar). Bilen är välkommen.

Link to comment
Share on other sites

Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.

Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... :?

Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.

ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rent

Hjälpte inte. Du får ta bilen när du har tid. Ringer dig väl imorrn å hör.

Den får för mycket soppa nu, dragit över 1,5 liter milen och stinker soppa när man startar.[/quote:azehgnr1]

Ett hett tips är att kolla så du inte har vatten i tändstiften!

Link to comment
Share on other sites

Kan ju meddela att den fixade sig själv. Antagligen så torkade väl fukten... :--

Håller tummarna för att den ska sköta sig i fortsättningen nu. Men motortvätt blir det aldrig mer. Så det lär bli svart där under nu... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bra att det löste sig, jag har jobbat som rekondare ett

antal år, började 1996, just ditt problem med nya bilar

och motortvätt har alltid varit ett problem. :?

Av 10 nyare bilar har nästan hälften blivit problemfall med

ibland dyra el o motorreparationskostnader. :shock:

I många fall är det som någon skrev innan vatten kvar

där tändstiften sitter, det är ett hål ner med en väldig

lång tändstiftskontackt, detta är en av de första fel

man undersöker.

:)

Om det ligger vatten kvar och man försöker att starta,

motorn går kanske igång men oljämt, många tvingar då

bilen att gå vilket kan leda till stora el fel och data krångel. :?

Lyssna alltid med tillverkaren av fordonet för att förvissa

dig om hur du skall göra för att rengöra motorrum och

motor. :)

Jag kan garantera att de som säljer nya bilar idag säger

att alla garantier för motor och el runt denna upphör vid

en privat motortvätt. :?

Som jag också skrev innan så finns det ett förbud mot just

motortvätt på ett antal bilmärken, denna typ av förbud kom

under tidigt åttiotal, gäller på många fabrikat från olika

länder och då främst Tyska bilar. :shock:

Ett råd är att titta i din instruktionbok eller servishäfte

för att vara helt säker, ett annat är att du tar lite tid

extra när du kommer hem och torkar av smuts med

en trasa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en sån där Bayersk vagn ;) vid ett tillfälle.

Vågade aldrig underredstvätta den mer efter ett antal dåliga resultat.

Varvräknaren fick spatt och bilen gick upp och ner i varvtal precis som den ville osv. Några gånger var det mer tur än skicklighet att jag kom hem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag fick rådet att INTE använda högtryckstvätt eller vanlig vattenslang pga elektronik, databoxar etc mår inte bra av vatten samt om man har verklig otur, kan topplocket (aluminium)spricka. En gång använde jag vattenslang men resultatet blev ketchupeffekt på motorn. Sen dess använder jag vattenspruta för krukväxter typ och svamp. Blanda med vatten och vanlig bilschampoo i sprutan och kör med duschläge på munstycket. Funkar bra och inget krångel uppstår efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Brukar köra med avfettning (finns att köpa en svagare modell på Shell) och vattenslang bara.

Diskborste och svamp.

Dvs på bruksbilen som faktiskt har lite el i sig.

På Mustangen kör jag likadant förutom att jag inte vågar repa allt med diskborsten.. feg sådär. :shifty:

Har man lite extra tid på sig så blir det faktiskt rätt bra resultat om man kör lite "Wax it Wet" under huven också.

Vem har sagt att man inte kan vaxa under huven? :--

Link to comment
Share on other sites

Är de så känsliga de nya stackars Mussarna... Jag spolar av min maskin i 93a GTn varje gång jag tvättar övriga bilen, iofs med en bred fin stråle men det är mycket vatten. Tar även ett tag med svamp och schampo under huven på vissa delar... jag kanske är knasig eller han nån diagnos...

Startar och går utan några problem varje gång, ångar lite extra bara... Men det kanske är lite äldre teknik än idag... mindre känsligt för krypströmmar och sånt...

Om man lägger av batteriet då? Motortvättar och sen rullar in bilen i sitt varma garage o låter den torka ordentligt.. kanske lite tryckluft vid elkontakter (eller är det döden för en modern Mustang?).

Link to comment
Share on other sites

Jag fick rådet att INTE använda högtryckstvätt eller vanlig vattenslang pga elektronik, databoxar etc mår inte bra av vatten samt om man har verklig otur, kan topplocket (aluminium)spricka. En gång använde jag vattenslang men resultatet blev ketchupeffekt på motorn. Sen dess använder jag vattenspruta för krukväxter typ och svamp. Blanda med vatten och vanlig bilschampoo i sprutan och kör med duschläge på munstycket. Funkar bra och inget krångel uppstår efteråt.

Om toppen spricker så är väll inte motorn kall när du tvättar den, bilshampo ger ingen effekt på olja o dyl som sitter på motorn, ta högtryckstvätt men akta elektoniken (du behöver inte ha vassaste strålen på). Kör med en BRA avfettning ingen skit som finns på macken.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick rådet att INTE använda högtryckstvätt eller vanlig vattenslang pga elektronik, databoxar etc mår inte bra av vatten samt om man har verklig otur, kan topplocket (aluminium)spricka. En gång använde jag vattenslang men resultatet blev ketchupeffekt på motorn. Sen dess använder jag vattenspruta för krukväxter typ och svamp. Blanda med vatten och vanlig bilschampoo i sprutan och kör med duschläge på munstycket. Funkar bra och inget krångel uppstår efteråt.

Om toppen spricker så är väll inte motorn kall när du tvättar den, bilshampo ger ingen effekt på olja o dyl som sitter på motorn, ta högtryckstvätt men akta elektoniken (du behöver inte ha vassaste strålen på). Kör med en BRA avfettning ingen skit som finns på macken.

Självklart tvättar jag inte motorn när den är varm och jag använder aldrig högtryckstvätt i motorrummet. Du har rätt i att bilschampoo ger ingen effekt på olja men i det fallet föreslår jag bromsrengörningsmedel på sprayburk. Spraya och torka av med papper/trasa. Funkar bra och blir kliniskt rent om motorn är oljlig men då MÅSTE motorn vara kall för det är brandfarligt.

Link to comment
Share on other sites

Då står man utomhus eller i väl ventilerad ställe i så fall. Starka dofter stör inte mig som tex bensin, motorfärg och brakecleaner men tobaksrök i bil med stängda rutor... där går gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...