RoTe May 9, 2008 Report Share May 9, 2008 Tyckte jag var försiktig när jag tvättade den i förrgår... Den fungerade ju efteråt och de milen vi körde. Men idag dog den efter 300 meter.Felkoder:P2104 Throttle Actuator Control System - Forced IdleP2112 Throttle Actuator Control System - Stuck ClosedHar kollat på kontakterna till gasspjället samt givaren och det fanns lite kalkrester på dom. Sprutade i lite 5-56 men det hjälpte inte. Motorn vägrar gå på annat än tomgång.Är tacksam för hjälp! Blir dyrt att bärga Björklinge - Järfälla... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 9, 2008 Report Share May 9, 2008 Inga moderna bilar skall motortvättas, tyvärr, mycketel som kan och tar skada, Ford har tidigare alltid haften klisterlapp klistrad i motorrumet med överkorsadmotortvätt sybol. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger May 9, 2008 Report Share May 9, 2008 Det är väl inget som som säjer att det är motortvättens fel eller?? Eftersom du tvättat försiktigt och kört med bilen efter.Hoppas att inte min stannar i morgon då då jag ochså har gjort motortvätt idag och heltvätt med min hetvattentvätt som jag alltid använder när jag tvättar mina bilar.Troligtvis så är det något annat som har inträffat tyvärr. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne May 9, 2008 Report Share May 9, 2008 Jag håller med Roger, moderna bilar klarar motortvätt om man bär sig vettigt åt och låter bli att fylla databoxar och andra känsliga komponenter med vatten.Motortvätt av moderna bilar diskuteras på många forum, t.ex. Volvo 85x70 och diverse andra Volvo- och BMW-forum som jag tjuvkikat i. Normalt sett ska det inte vara några större problem.Och om man tänker efter lite grand, om lite fukt skulle vara skadligt så skulle man inte kunna lita på bilen i regn och rusk heller. Inte ens amerikaner skulle bygga så dåliga bilar (även om de försökte på 70-talets senare hälft). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 10, 2008 Report Share May 10, 2008 ta bort -polen från batteriet. kolla att gasspjället rör sig (ta bort luftslangen och peta). Försök köra igen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe May 10, 2008 Author Report Share May 10, 2008 Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 10, 2008 Report Share May 10, 2008 Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rent Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe May 11, 2008 Author Report Share May 11, 2008 Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rentHjälpte inte. Du får ta bilen när du har tid. Ringer dig väl imorrn å hör.Den får för mycket soppa nu, dragit över 1,5 liter milen och stinker soppa när man startar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 12, 2008 Report Share May 12, 2008 Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rentHjälpte inte. Du får ta bilen när du har tid. Ringer dig väl imorrn å hör.Den får för mycket soppa nu, dragit över 1,5 liter milen och stinker soppa när man startar.[/quote:20mm35oy]Aldrig bra när motorer stinker soppa.. det kan bli dyrt tyvärr (rasade kattar). Bilen är välkommen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
olesch May 12, 2008 Report Share May 12, 2008 Idag funkade den utan att jag gjorde något... Men traction control funkar inte samt att bilen ibland inte låser dörrarna när man kör iväg. Antar att de tar signal från samma givare? Men hastighetsmätaren funkar.Dock är den inte alls pigg längre, känns som man tappat 100hk... Inga felkoder finns dock längre. Inga felkoder trots strulande traction control.ta loss kontakterna från databoxen i motorrummet (3st) och blås rentHjälpte inte. Du får ta bilen när du har tid. Ringer dig väl imorrn å hör.Den får för mycket soppa nu, dragit över 1,5 liter milen och stinker soppa när man startar.[/quote:azehgnr1]Ett hett tips är att kolla så du inte har vatten i tändstiften! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe May 16, 2008 Author Report Share May 16, 2008 Kan ju meddela att den fixade sig själv. Antagligen så torkade väl fukten... Håller tummarna för att den ska sköta sig i fortsättningen nu. Men motortvätt blir det aldrig mer. Så det lär bli svart där under nu... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 17, 2008 Report Share May 17, 2008 Bra att det löste sig, jag har jobbat som rekondare ettantal år, började 1996, just ditt problem med nya bilaroch motortvätt har alltid varit ett problem. Av 10 nyare bilar har nästan hälften blivit problemfall med ibland dyra el o motorreparationskostnader. I många fall är det som någon skrev innan vatten kvardär tändstiften sitter, det är ett hål ner med en väldiglång tändstiftskontackt, detta är en av de första felman undersöker. Om det ligger vatten kvar och man försöker att starta,motorn går kanske igång men oljämt, många tvingar dåbilen att gå vilket kan leda till stora el fel och data krångel. Lyssna alltid med tillverkaren av fordonet för att förvissadig om hur du skall göra för att rengöra motorrum ochmotor. Jag kan garantera att de som säljer nya bilar idag sägeratt alla garantier för motor och el runt denna upphör viden privat motortvätt. Som jag också skrev innan så finns det ett förbud mot justmotortvätt på ett antal bilmärken, denna typ av förbud komunder tidigt åttiotal, gäller på många fabrikat från olika länder och då främst Tyska bilar. Ett råd är att titta i din instruktionbok eller servishäfteför att vara helt säker, ett annat är att du tar lite tidextra när du kommer hem och torkar av smuts meden trasa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
thirtyfour May 18, 2008 Report Share May 18, 2008 Jag hade en sån där Bayersk vagn vid ett tillfälle.Vågade aldrig underredstvätta den mer efter ett antal dåliga resultat.Varvräknaren fick spatt och bilen gick upp och ner i varvtal precis som den ville osv. Några gånger var det mer tur än skicklighet att jag kom hem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike85 February 26, 2010 Report Share February 26, 2010 Angående motortvätt skulle de sitta fint nu innan våren.Skulle dock behöva lite tipps Hur gör ni, Vad använder ni för prudukter osv osv Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg February 27, 2010 Report Share February 27, 2010 Jag fick rådet att INTE använda högtryckstvätt eller vanlig vattenslang pga elektronik, databoxar etc mår inte bra av vatten samt om man har verklig otur, kan topplocket (aluminium)spricka. En gång använde jag vattenslang men resultatet blev ketchupeffekt på motorn. Sen dess använder jag vattenspruta för krukväxter typ och svamp. Blanda med vatten och vanlig bilschampoo i sprutan och kör med duschläge på munstycket. Funkar bra och inget krångel uppstår efteråt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
musse tommy February 27, 2010 Report Share February 27, 2010 Jag brukar köra motortvätt på mina kundbilar innan jag polerar dom. tar man det bara lungt så är det ingen fara. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 February 27, 2010 Report Share February 27, 2010 Brukar köra med avfettning (finns att köpa en svagare modell på Shell) och vattenslang bara.Diskborste och svamp.Dvs på bruksbilen som faktiskt har lite el i sig.På Mustangen kör jag likadant förutom att jag inte vågar repa allt med diskborsten.. feg sådär. Har man lite extra tid på sig så blir det faktiskt rätt bra resultat om man kör lite "Wax it Wet" under huven också.Vem har sagt att man inte kan vaxa under huven? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 February 27, 2010 Report Share February 27, 2010 Är de så känsliga de nya stackars Mussarna... Jag spolar av min maskin i 93a GTn varje gång jag tvättar övriga bilen, iofs med en bred fin stråle men det är mycket vatten. Tar även ett tag med svamp och schampo under huven på vissa delar... jag kanske är knasig eller han nån diagnos... Startar och går utan några problem varje gång, ångar lite extra bara... Men det kanske är lite äldre teknik än idag... mindre känsligt för krypströmmar och sånt... Om man lägger av batteriet då? Motortvättar och sen rullar in bilen i sitt varma garage o låter den torka ordentligt.. kanske lite tryckluft vid elkontakter (eller är det döden för en modern Mustang?). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
musse tommy March 1, 2010 Report Share March 1, 2010 Jag fick rådet att INTE använda högtryckstvätt eller vanlig vattenslang pga elektronik, databoxar etc mår inte bra av vatten samt om man har verklig otur, kan topplocket (aluminium)spricka. En gång använde jag vattenslang men resultatet blev ketchupeffekt på motorn. Sen dess använder jag vattenspruta för krukväxter typ och svamp. Blanda med vatten och vanlig bilschampoo i sprutan och kör med duschläge på munstycket. Funkar bra och inget krångel uppstår efteråt.Om toppen spricker så är väll inte motorn kall när du tvättar den, bilshampo ger ingen effekt på olja o dyl som sitter på motorn, ta högtryckstvätt men akta elektoniken (du behöver inte ha vassaste strålen på). Kör med en BRA avfettning ingen skit som finns på macken. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg March 2, 2010 Report Share March 2, 2010 Jag fick rådet att INTE använda högtryckstvätt eller vanlig vattenslang pga elektronik, databoxar etc mår inte bra av vatten samt om man har verklig otur, kan topplocket (aluminium)spricka. En gång använde jag vattenslang men resultatet blev ketchupeffekt på motorn. Sen dess använder jag vattenspruta för krukväxter typ och svamp. Blanda med vatten och vanlig bilschampoo i sprutan och kör med duschläge på munstycket. Funkar bra och inget krångel uppstår efteråt.Om toppen spricker så är väll inte motorn kall när du tvättar den, bilshampo ger ingen effekt på olja o dyl som sitter på motorn, ta högtryckstvätt men akta elektoniken (du behöver inte ha vassaste strålen på). Kör med en BRA avfettning ingen skit som finns på macken.Självklart tvättar jag inte motorn när den är varm och jag använder aldrig högtryckstvätt i motorrummet. Du har rätt i att bilschampoo ger ingen effekt på olja men i det fallet föreslår jag bromsrengörningsmedel på sprayburk. Spraya och torka av med papper/trasa. Funkar bra och blir kliniskt rent om motorn är oljlig men då MÅSTE motorn vara kall för det är brandfarligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB March 4, 2010 Report Share March 4, 2010 ..... jag bromsrengörningsmedel på sprayburk. Spraya och torka av med papper/trasa. Funkar bra och blir kliniskt rent om motorn är oljlig men då MÅSTE motorn vara kall för det är brandfarligt.Og MYCKET farlig ånga. Anda INTE in skiten. MYCKET farligt......Brake Cleaner = Phosgene ArticleLes noga her; http://www.brewracingframes.com/id75.htmJohn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg March 5, 2010 Report Share March 5, 2010 Om man är känslig för starka dofter, ja. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB March 5, 2010 Report Share March 5, 2010 Om man är känslig för starka dofter, ja.Känslig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Er vel mer av typ "Legga på luren permanent" John Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 March 5, 2010 Report Share March 5, 2010 Om man är känslig för starka dofter, ja.http://en.wikipedia.org/wiki/Phosgene"Phosgene is the chemical compound with the formula COCl2. This colorless gas gained infamy as a chemical weapon during World War I... " Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg March 6, 2010 Report Share March 6, 2010 Då står man utomhus eller i väl ventilerad ställe i så fall. Starka dofter stör inte mig som tex bensin, motorfärg och brakecleaner men tobaksrök i bil med stängda rutor... där går gränsen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.