Uffe N May 19, 2008 Report May 19, 2008 HejHåller på att installera bromsservo i min 67:a, på locket till huvudcylindern står det att man ska använda Dot 3 bromsolja.Har det någon betydelse om man använder Dot 3 eller Dot 4?????? Mvh. Uffe cmc1154 Citera
pools May 19, 2008 Report May 19, 2008 Hej!Använd silikon Dot 5. Suger inte till sig vatten som vanlig olja gör.Mvh. Citera
JanneJ May 19, 2008 Report May 19, 2008 Hej!Använd silikon Dot 5. Suger inte till sig vatten som vanlig olja gör.Mvh.tyvärr ger den en lite "svampig" känsla i pedalen Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 19, 2008 Report May 19, 2008 Hej.Skulle också rekomedera silikon när du ändå skalllufta igenom systemet, själv har jag bytt på alla entusiastbilar jag har och haft till silkon. Silikonvättskan som blir över är jätte bra att ha till gummilister, däcksidor mm. När du spiller silikonbromsvätska på lacken blir lacken bara blankare, spiller du vanlig bromsvättska blir lacken med all säkerhet förstörd. DOT märkningen är egentligen ett sätt att placeravättskans i kokningsgrad det är alltså litte bättre med DOT4 än DOT3 Citera
Uffe N May 19, 2008 Author Report May 19, 2008 Ok, då kör jag med DOT 5 silikon. Tack för svaren.Uffe Citera
CMC 1061 Berra May 19, 2008 Report May 19, 2008 Tjena Uffe. Jag har kört med silikon bromsvätska i säkert tjugo år. Men jag har fått lära mig att den också suger åt sig vatten efter många år. Så glömm inte att byta då och då. Intervallerna är mycket längre än på vanlig. Jag själv lärde mig att det blev dyrt. Fick byta huvudcyl, hjulcyl, caliprar. Det var jobbigt. Men då passade jag på att byta resten med. Så nu byter jag vätska var tredje år. Berra Citera
Recommended Posts