imported_andreas.bjorkqvist June 2, 2008 Report Share June 2, 2008 Tjena har precis monterat mitt 2ports insug på en 289a 1966 efter lyftar inspektion men när jag startar fyllar jag motorn med vatten på bara några sekunders körning,' nya packningar och rena ytor har provat två gånger med samma resultatkan inte se några sprickor eller andra defekter på ytorna tacksam för alla tips jag kan få Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 2, 2008 Report Share June 2, 2008 Hej.Dags att lyfta insuget igen, byt alla packningar till nya,monterade du rätt packning på insugets sidor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
imported_andreas.bjorkqvist June 2, 2008 Author Report Share June 2, 2008 köpte packningarna på hansen racing och dom säger att det är rätt och det ser ut som det är rätt inga hål eller nåt som inte stämmer kan va tjockleken dock Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 2, 2008 Report Share June 2, 2008 Hej igen.Packningsattsen som du köpte, vilket nr, vad jagkan förstå så måste det vara något som inte ärrätt, troligt är att packningen är av fel typ för motorn eller att den blivit felmonterad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 June 2, 2008 Report Share June 2, 2008 Det är inte fel att ha lite "raggarpackning" = silicon vid enden av insuget! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 3, 2008 Report Share June 3, 2008 Det är bra att använda styr pinnar när man lägger ner insuget och börjar skruva fast det försiktigt. Då är risken minimal att man ruckar på packningarna. Det är ett bra tips. Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
imported_andreas.bjorkqvist June 3, 2008 Author Report Share June 3, 2008 styrpinnar är ingen dum ide ska bara undersöka så att det är rätt packningar innan jag monterar igen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 June 3, 2008 Report Share June 3, 2008 Korkpackningarna fram o bak brukar kunna glida lite med oljeläckge som följd speciellt med ett tungt insug de kan man med fördel limma fast förstmen det var ju inte ditt problem. Det finns två packningar till 302 det ena till de äldre topparna och en till de nyare 5.0 motorerna där vattenkanalerna är större. 289 302 är samma typ av toppar vad det gäller insugskanaler såi en packningssats brukar bägge följa med Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
imported_andreas.bjorkqvist June 3, 2008 Author Report Share June 3, 2008 artikel numret på hansen racing är FELMS90103-1 på de packningar jag provat med hur hårt ska man dra insuget i Nm? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo June 3, 2008 Report Share June 3, 2008 Något verkar ha ändrats från 65-66 för det är olika åtdragningsmoment på insuget(chilton) 20-22 ft.lbs på 66 och bara 12-15 ft.lbs på 651.36 är väl övergångsformeln mellan ft.lbs o nevton meter.. och .737 åt andra hållet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
imported_andreas.bjorkqvist June 3, 2008 Author Report Share June 3, 2008 provade en gång till nu och det var samma visa måste vara nån annan stans det läcker för insuget är rätt monterat Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 4, 2008 Report Share June 4, 2008 Fråga gjorde du packnings bytet för första gången för att motorn fylldes upp med vatten eller var det bara inspektion. Jag har varit med om just ett sådant problem som talar om. Men jag hade fått spricka i blocket under kamaxeln. Så jag var tvungen att riva motorn för att upptäcka problemet. Jag fick detta problem efter tids körning när jag hade renoverat motorn. Jag lovar att det inte kändes roligt. Det blev till att skaffa nytt block och börja med at borra om på nytt byta kam lager och kolla att allt annat var schysst igen. Hoppas att du inte har råkat ut för detta. Det är inget vanligt fel. Men det förekommer.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
imported_andreas.bjorkqvist June 4, 2008 Author Report Share June 4, 2008 tog bort insuget för att jag inte hade någon komp i 3ans cylinder och det var en lyftare som hade fastnat bilen har stått stilla länge så efter lite olja och en knack så återmonterade jag insuget och då kom problemet med läckage med vatten i motorn och ett stort övertyck i kylaren som följdjag körde motorn en stund innan jag rev allt och då hade jag inget sånt tryck i kylaren och inte heller nåt vatten i oljan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 4, 2008 Report Share June 4, 2008 Har du demonterat topparna. Skulle rekomendera ett leakdown test på motorn. Var finns du någonstans. Om du bor Stockholm så kan jag komma över till dig och göra detta. Annars får du försöka att leta efter någon som kan hjälpa dig med ett sådant test. Det är värt besväret att göra detta. Då man kan slippa riva hela motorn. Eftersom du har stort övertryck så låter det som topplocks packningar, men det behöver inte vara så. Skulle vara bra och köra över tryck i kylaren och kolla var det kommer in vatten bakvägen Om du förstår vad jag menar. Det verktyget har i stort sett alla verkstäder stora som små. Om du känner någon som jobbar med detta så se om du kan låna. Eller om han kan hjälpa dig. Det går fort att kolla. Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
imported_andreas.bjorkqvist June 4, 2008 Author Report Share June 4, 2008 bor i norra skåne så det blir nog lite långt för dig. men tack ändåHar tagit av topparna och lämnat dom till en verkstad som ska kolla dom är inte felet där så plockar jag ut motorn och lämnar den till dom för en helrenovering. behöver koncentrera mig på övriga bilen ändå så jag får den klar för lackTack för all hjälp Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 4, 2008 Report Share June 4, 2008 Okay och lycka till. Men skriv och berätta vad som var felet.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-Åke Kjellberg June 5, 2008 Report Share June 5, 2008 Hej har du provat att ha topparna lösa då du lägger dit insuget?I bland kommer nämligen inte insuget ner ordentligt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.