pools June 5, 2008 Report June 5, 2008 Hej!Var och besiktade i förrgår. Ombesiktning p.g.a. dålig bromsverkan vänster bak.För fyra år sen bytte jag backar och rengjorde och målade de flesta delar somgick att måla. Dom gamla beläggen hade nötts ner så mycket att de svarvatspår i trummorna. Fick ombesiktning då också. Min lokale akrediterade verkstadsläckte 2:an efter att ha tittat på bromsarna. Dom sa att det kommer att nötatill sej.Nu har det alltså gått två år igen och problemat kvarstår. Jag har skruvatsönder på vänster sida och allt går lätt och kärvar inte. Ska också lufta i kväll.Kan det va så att backarna inte har nött in sej ordentligt? Ska jag försöka nötatill dom eller byta trummor OCH backar?Mvh. Citera
CMC 1061 Berra June 5, 2008 Report June 5, 2008 Okay PO du kan lägga en back i taget i trumman och kolla om dom följer trumman ordentligt gör dom inte det så kan du slipa på backarna så dom följer brumstrumman radie. Men glöm inte att justera som jag skrev tidigare till dig. Följ detta. Annars kommer problemen att kvarstå. Och själv justeringen kommer inte att fungera. Då blir utan bromsverkan tillslut. Inte helt men väldigt mycket sämre. Berra Citera
pools June 5, 2008 Author Report June 5, 2008 Tack Berra!Jag började svara på ditt PM men så kom kunder emellan så det blaev aldrig skickat.Hursomhelst så har jag gjort precis som du beskrev. Jag ska ta och köra en heldel i helgen och försöka nöta in backarna. Så får vi se.Ha're, P-O. Citera
skalvet June 5, 2008 Report June 5, 2008 Po !1 Svarva ner kanterna i trumman backarna rider förmodligen påkanterna................2 byt till några mindre önskade däck och dra en ordentlig stillastående (björning) Mamma o grannarna kanske inte blir glada men va FN, det funkar !......200mils duttande innom loppet avJa ca 30sec -- beroende på din tunga Vänsterfot ! (Vid operationen stå gärna nära Vindelälven för ev avkylning synes på Ansia ! Citera
pools June 5, 2008 Author Report June 5, 2008 Po !1 Svarva ner kanterna i trumman backarna rider förmodligen påkanterna................Ja, förmodligen, men då måste jag byta backarna igen. Jag känner iochförsigen duktig svarvare, som är skyldig mej en tjänst.2 byt till några mindre önskade däck och dra en ordentlig stillastående (björning) Mamma o grannarna kanske inte blir glada men va FN, det funkar !......200mils duttande innom loppet avJa ca 30sec -- beroende på din tunga Vänsterfot ! (Vid operationen stå gärna nära Vindelälven för ev avkylning synes på Ansia Min mamma skull nog säga: P-O det ryker väldigt mycket där bak, och som detlåter. (hon är 92) Men om du menar min fru så blir nog reaktionen lite annorlunda. Hi, hi Nä, får köra med handbromsen indragen ett tag. Lite då och då, detlär ju bli några mil i helgen om vädret håller i sej.Vänsterfot Jag har ajtomat, så vänterfoten somnar vid bilkörning.Nä, nån kylning från älven får man inte, inte idag när vi haft 28 grader. Fastvattnet från fjällen är ju kallt, men värms snabbt upp innan det passerar oss. Hörrö du, vi synes Citera
CMC 1061 Berra June 5, 2008 Report June 5, 2008 Var försiktig så du inte blåanlöper trummorna. Då blir det glas hård yta både på backar och trummor. det är inte bra. Om du har stor kant så svarva bort den istället för att slita in detta. Om du inte har så kolla som jag skrev angående bromsbackarna. Det är inte så svårt att slipa in dom det går med sand papper. Viktigt att radien blir rätt så det full anläggnings yta mot trummorna. Då slipper du stora kostnade och stillstånd för blånade trummor. Då är det oftast bara att byta. Dom brukar inte bli bra efter svarvning. Berra Citera
pools June 5, 2008 Author Report June 5, 2008 Var försiktig så du inte blåanlöper trummorna. Då blir det glas hård yta både på backar och trummor. det är inte bra. Om du har stor kant så svarva bort den istället för att slita in detta. Om du inte har så kolla som jag skrev angående bromsbackarna. Det är inte så svårt att slipa in dom det går med sand papper. Viktigt att radien blir rätt så det full anläggnings yta mot trummorna. Då slipper du stora kostnade och stillstånd för blånade trummor. Då är det oftast bara att byta. Dom brukar inte bli bra efter svarvning. BerraJag lovar, Berra. Jag ska va försiktig. Men det blir nog, som jag sa, MÅNGA mili helgen, och några kraftig inbromsningar med handbromsen emellanåt ska välinte vara så farligt. Men som sagt, jag tar det lugnt. (törs man säga att man egentligeninte får köra så här, bara till och från verkstad)(men räffar jag polisen så är jag ju på väg till verkastan, trots helgdag!)Mvh. Citera
CMC 1061 Berra June 5, 2008 Report June 5, 2008 Det är bra att du är försiktig. Det småtextade du skrev kan vi kalla för thailändska det förstår jag lika mycket som jag såg vad det stod där.Tänk på lagrerna med så du överhettar dom med. Berra Citera
FastMagnus June 5, 2008 Report June 5, 2008 kolla så att bromsslangen vb släpper igenom bromsvätska min hade ett invärtes brott Citera
TheCougarman June 6, 2008 Report June 6, 2008 Om det är färdbromsen så kan det vara hjulcylindern som kärvar. Hade det problemet för några år sedan. Med nya cylindrar så försvann problemet. Citera
pools June 7, 2008 Author Report June 7, 2008 kolla så att bromsslangen vb släpper igenom bromsvätska min hade ett invärtes brott Vad menar du med "invärtes brott"? att den läckte eller var stopp?Om det är färdbromsen så kan det vara hjulcylindern som kärvar. Hade det problemet för några år sedan. Med nya cylindrar så försvann problemet.Som jag sa tidigare, så kärvar ingenting. Inte cylindern heller.Mvh. Citera
JanneJ June 7, 2008 Report June 7, 2008 Bromsslangar kan när dom är gamla få "flikar" på insidan som stoppar flödet, eller ibland inte släpper tillbaka bromsvätskan med påföljd att bromsarna ligger på. Citera
pools June 25, 2008 Author Report June 25, 2008 Hallå igen!Nu är det fixat, tror jag i alla fall. Och det var luft i cylindern. Jag provade medatt lufta bara för att utesluta luft. Men visst var det luft. Ingen tvekan. Jag harinte kunnat provköra än, men jag är ganska säker.Tack för alla svar jag fått! Mvh. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.