Jump to content

Hastighetsmätar vajer som jävlas


Recommended Posts

Nu är jag inne på min 3'e hastighetsmätar vajer och lik för bannat så hoppar hastighetsmätaren irriterande mycket.

Stoppar jag tillbaka min gammla tilltygade vajer som är betydligt kortare så funkar det klockrent.

Tyvärr är den nu förstörd!

Vad är det för fel?

Har fler erfarenhet av detta och varför är eftermarknads vajer så mycket längre?

Kan någon rekommendera ett fabrikat?

Link to comment
Share on other sites

höll på för några år sedan med en excalibur med samma problem wiren vispade för mycket i km/h hållet. wire tappen i växelådan var för lång så att den tryckte på för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Också varit med om det problemet som Fast Magnus beskriver samt att wiren för inte ha den minsta skarp sväng. Drog så långa mjuka svängar som det var möjligt att få och det blev väldigt mycket bättre men inte helt perfekt hoppar lite lite ännu. men helt accepltabelt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för tipsen!

Ska kolla upp om det kan vara så att innerkabeln är för lång.

Eftersom skakningarna försvinner med ökad hastighet så bör det ju vara nått med innerkabeln.

När jag är uppe i ca 130km/h så är nålen helt stilla.

I 20km/h hoppar den +-10km/h

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Fick du ordning på det? Jag har nu samma problem. Byte från 3 pet till 4 pet och märkte då att vajern sitter på passagerarsidan istället. Skaffade ny vajer nu hoppar visaren i farter under ca 70. Vilken väg ska vajern gå? Över eller under lådan?

Link to comment
Share on other sites

Du bytte väl plastdrevet i änden på kabeln? 3-pet har högerskurna drev och 4-pet vänsterskurna.

Dessutom kan drevet på utgående axeln ha olika antal kugg vilket medför fel hastighetsanvisning.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...