albin June 13, 2008 Report June 13, 2008 Som topicen lyder, lämnar ni in bilen var 800-e mil för att få stämpel eller byter ni olja/filter själva?Funderar på att lämna in min, för att hålla serviceboken fullstämplad, pga värdeminskning osv... hur gör ni? Citera
RoTe June 13, 2008 Report June 13, 2008 Lämnar in så klart. Grufman har väldigt humana servicepriser! Citera
lukito June 13, 2008 Report June 13, 2008 Jag hade min bil hos Grufman i förrgår, hämtade den samma dag. Fina priser bra service.Var 800e däremot... pratade med Exclusive, och där tyckte verkstaden att det var lite överdrivet. De tyckte var 1500e mil går bra, men minst 1 gång om året. Det låter rimligt tycker jag, och eftersom att de flesta har den som sommarbil så blir det väl knappt 800mil per år och därmed 1gång om året motsvarar väl det Citera
Gäst June 13, 2008 Report June 13, 2008 Byt olja och filter var 800 mil själv. Kolla det som står i bruksanvisningen (alt. serviceschemat) Viktigare service (läs bromsolja, transmission, andra vätskor osv. ) lämna in hos grufman om du bor i stockholmsområdet.Är du totalt ointresserad av att göra något själv - så lämna in varje höst för oljebyte å allt annat Grufman hittar. Ja - konstigare äre inte... Citera
RoTe June 13, 2008 Report June 13, 2008 Varför låta bli att byta olja? Det kostar ju ingenting? Vore skillnad om det var en BMW 750 vi pratade om... Oljeservice närmare 10 000kr. Citera
Daniel Linde June 13, 2008 Report June 13, 2008 Jag lämnade in min hos Grufman i våras.Är tänkt att den ska in var 800mil ungefär, alltså en gång per säsong typ.//Danne Citera
TheGreenOne June 13, 2008 Report June 13, 2008 finns det några andra mustang-specifika-service-ställen än grufman?, tänker på oss här nedåt i landet (blekinge/skåne) ? Citera
Corvette June 14, 2008 Report June 14, 2008 finns det några andra mustang-specifika-service-ställen än grufman?, tänker på oss här nedåt i landet (blekinge/skåne) ?men vaffö inte mini sem å få bilen servad medans ni gör stan... Citera
MrTurbo_1645 June 14, 2008 Report June 14, 2008 En vanlig fordverkstad måste väl för tusan kunna fixa en service på en Ford? Sök efter den närmaste märkesverkstaden på hitta.se och ring sedan dem. Åka massa mil för en service, hur billig den än må vara, känns inte helt smart i vart fall. Citera
Daniel Linde June 14, 2008 Report June 14, 2008 Jag åker då gärna 20 mil enkel resa för o låta Grufman kika på den.Jag litar nada på Ford här i stan, så när som på David här på forumet då Citera
RoTe June 15, 2008 Report June 15, 2008 En vanlig fordverkstad måste väl för tusan kunna fixa en service på en Ford? Nja... Länsförsäkringar har krav på nyckelintyg på importerade bilar. Jag ringde modins bil i Uppsala och frågade om dom kunde fixa ett sådant. Svaret jag fick var: "Jag vet inte om vi kan koppla upp oss mot en sån bil, vi har nämligen aldrig testat. Men om du vill kan du ju komma förbi så får vi se om det går." Nu köpte jag ju dock en flyttgodsbil som är undantagen allt krångel hos LF så jag behövde aldrig något intyg.Tror inte jag lämnar in min bil till en firma som aldrig ens haft en mustang inne i verkstaden... Sen ska man ju inte tala om alla ungdomar som kommer vara på bilen som flugor i en kompost. Känns bättre att lämna till en verkstad som har lite mer vana. Citera
Hakan E June 15, 2008 Report June 15, 2008 I Göteborgs trakten kan jag rekomendera US-Ford i Sisjön. Har filter etc på hyllan. Kodar om nycklar mm. Dom kan Mustanger...http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... &geo_area=// Håkan Citera
MrTurbo_1645 June 15, 2008 Report June 15, 2008 En vanlig fordverkstad måste väl för tusan kunna fixa en service på en Ford? Nja... Länsförsäkringar har krav på nyckelintyg på importerade bilar. Jag ringde modins bil i Uppsala och frågade om dom kunde fixa ett sådant. Svaret jag fick var: "Jag vet inte om vi kan koppla upp oss mot en sån bil, vi har nämligen aldrig testat. Men om du vill kan du ju komma förbi så får vi se om det går." Nu köpte jag ju dock en flyttgodsbil som är undantagen allt krångel hos LF så jag behövde aldrig något intyg.Tror inte jag lämnar in min bil till en firma som aldrig ens haft en mustang inne i verkstaden... Sen ska man ju inte tala om alla ungdomar som kommer vara på bilen som flugor i en kompost. Känns bättre att lämna till en verkstad som har lite mer vana.[/quote:pirf4vqy]Men service och nyckelintyg kan ju inte vara samma sak. Ta loss ett oljefilter inkluderar inte mycket pappersarbete. hehe Har inte vanlig Fordverkstad kompetens att göra en vanlig service på en US Ford är det ju ju näst intill katastrof. Är det lite mer avancerade saker som felsökning etc är jag helt klart med på att det kan behövas en mer erfaren verkstad. Sedan att bilen drar uppmärksamhet det hör ju till, det skall man ej se som något negativt. Citera
albin June 15, 2008 Author Report June 15, 2008 Varför låta bli att byta olja? Det kostar ju ingenting? Vore skillnad om det var en BMW 750 vi pratade om... Oljeservice närmare 10 000kr. Naturligtvis pratar vi inte om att ge fan i att byta olja, utan snarare om man skall åka till aktoriserad verkstad för att göra det, eller byta själv...skillnaden är ju stämpel i serviceboken. Citera
RoTe June 15, 2008 Report June 15, 2008 Men service och nyckelintyg kan ju inte vara samma sak. Ta loss ett oljefilter inkluderar inte mycket pappersarbete. hehe Har inte vanlig Fordverkstad kompetens att göra en vanlig service på en US Ford är det ju ju näst intill katastrof. Är det lite mer avancerade saker som felsökning etc är jag helt klart med på att det kan behövas en mer erfaren verkstad. Sedan att bilen drar uppmärksamhet det hör ju till, det skall man ej se som något negativt.Största problemet som jag ser det är att på vanliga fordverkstäder jobbar ungdomar som jag inte vill släppa lös på min bil. Till vardags mekar de rostiga mondeos och så kommer en mustang in, vad tror ni händer?Jag lämnar endast min bil till seriöst folk som jag vet kommer respektera bilen.Naturligtvis pratar vi inte om att ge fan i att byta olja, utan snarare om man skall åka till aktoriserad verkstad för att göra det, eller byta själv...skillnaden är ju stämpel i serviceboken.Man sparar ju fjuttigt lite pengar på att göra det själv. Pengar man säkerligen förlorar vid en försäljning. Oljeservice kostar väl 2000kr på grufman typ? Vad kostar inte oljan att köpa för oss vanliga dödliga då? Gör man det själv går det väl på runt 7-800kr i material. Alltså bara 1200kr för att slippa göra arbetet och att få en stämpel. Så snål kan man väl aldrig vara när man kör Mustang? I så fall har man valt fel bil känns det som. Åk en Aygo istället eller nåt. Citera
Gäst June 15, 2008 Report June 15, 2008 Varför låta bli att byta olja? Det kostar ju ingenting? Vore skillnad om det var en BMW 750 vi pratade om... Oljeservice närmare 10 000kr. Naturligtvis pratar vi inte om att ge fan i att byta olja, utan snarare om man skall åka till aktoriserad verkstad för att göra det, eller byta själv...skillnaden är ju stämpel i serviceboken.Skit i stämpeln- håll egen logg med datum, kvalitet, miltal, etc. Det är viktigare än stämplar (som är hur enkelt som helst att fejka). Dessutom är sin logg bra komplement till serviceboken och säger en del om ägarens intresse av bilen... Citera
RoTe June 15, 2008 Report June 15, 2008 Varför låta bli att byta olja? Det kostar ju ingenting? Vore skillnad om det var en BMW 750 vi pratade om... Oljeservice närmare 10 000kr. Naturligtvis pratar vi inte om att ge fan i att byta olja, utan snarare om man skall åka till aktoriserad verkstad för att göra det, eller byta själv...skillnaden är ju stämpel i serviceboken.Skit i stämpeln- håll egen logg med datum, kvalitet, miltal, etc. Det är viktigare än stämplar (som är hur enkelt som helst att fejka). Dessutom är sin logg bra komplement till serviceboken och säger en del om ägarens intresse av bilen...[/quote:a84pv993]Självklart loggar jag och sparar alla kvitton på service. Naturligtvis kan man fuska med ALLT det men både kvitto, stämpel och logg borde få en köpare mera trygg. Även jag tycker det är mer seriöst. Citera
albin June 27, 2008 Author Report June 27, 2008 Svenssons bilverkstad i uddevalla bytar olja och filter på min för cirka 1200kr... han har tydligen inne en del mustanger och andra amerikanska bilar. Citera
RoTe June 27, 2008 Report June 27, 2008 Smiter in med en fråga i servicetråden. När ska man byta automatlådeoljan? Enligt intervallen står det 150 000 miles men det är alldeles för länge. Funderar på att byta nu vid 30 000 miles (48 000km). Vad tycker ni? Citera
Corvette June 27, 2008 Report June 27, 2008 när jag hade aut böt jag vart annat år men det är ju overkill men men man e ju lite skadad... informationen jag fick var att det räcker att byta efter 6000 mil... Citera
Recommended Posts