Jump to content

Featured Replies

comment_56311

Inlägg från forumet Övrigt:

Jag tror inte det är bra för automatlådan att sakna

kickdownfunktionen. Trycket kan bli för högt inne i lådan och den kan skadas.

.

För det första så måste jag tacka ! :)

Däremot så gör du att jag nästan kommer i brallan. Kan den ta så mycket skada?

Ägaren innan har åkt 3 sommrar (antar utan kickdown) men finner inge missljud

eller någon misstanke på slitage. Går som en smord katt i strumpa !

Nur är det egentligen, tar Fordlådorna stryk av att köras utan kickdown?

Mvh.

comment_56319

Hej.

Det borde nog vara tvärt om, en automat som körs

utan kickdown får troligen mindre stryck, jag

tror inte att lådan skulle ta skada utan kickdown. :?

En automat körs av många bara på drive (D) och

det skulle jag kunna tänka mig gör lådan lite

mer illa. :roll:

Själv använder jag 1-2-D ofta när jag kör, Drive

har jag i då jag landsvägskör, det är roligt att

köra med att använda lägen upp-ned. :)

Kickdown måste väll vara samma funktion som

att växla ned lådan från D-2 och upp igen eller. :roll:

Ok man bör förståss ha viss förståelse om hur

automat fungerar när man kör manuellt, men

roligare är det att själv växla och det är tillåtet. ;)

comment_56321

Jag kör på samma som Lars nu; 1-2-D.

Vad jag har förstått så tar inte lådan stryk av den delen, men om det skulle bli av att

kickdownen är trasig så måste det ju fixas iförrgår. :?

Däremot tycker jag det är lite skönt att köra 1-2-D också. Då får man bestämma lite

själv och bilen "kickar" ju iväg riktigt vid 3500 varv.. och det är ju då smilgroparna åker upp. :)

comment_56323
Hej.

Det borde nog vara tvärt om, en automat som körs

utan kickdown får troligen mindre stryck, jag

tror inte att lådan skulle ta skada utan kickdown. :?

En automat körs av många bara på drive (D) och

det skulle jag kunna tänka mig gör lådan lite

mer illa.

Nej Lars inte bra utan kickdown!

Det är rätt som Pools hört att lådan faktiskt kan ta skada.

"Kickdown" ventilen reglerar trycket till växlingventiler och till hastighetsventil

Att köra utan länkage i läge D och speciellt med mycket acc från låg fart och stopp är inte bra.

Det kan funka i 10år men alltså inte bra

Att växla manuellt 1,2 - D så använder lådan max tryck till växlarna på ett annat sätt och då är det ingen risk.

Men normalfallet är ju att bilen körs på D och man bör alltså använda kickdown reglage.

På senare lådor är det ännu viktigare.

Tex en AOD går garanterat sönder om TV-Cable som det heter på den är feljusterad.

comment_56355

Nu vill jag bara säga en sak.

På våra gamla Fordlådor som inte har Tvkabel eller andra vajrar så känner inte lådan av någon som helst kickdown fören du gasar fullt.

Så lådan kommer inte ta stryk om du inte lägger i D och gasar fullt på låga varv. Då kommer lådan att slitas fortare än om du har kickdown.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...