pools June 17, 2008 Report June 17, 2008 Inlägg från forumet Övrigt: Jag tror inte det är bra för automatlådan att saknakickdownfunktionen. Trycket kan bli för högt inne i lådan och den kan skadas..För det första så måste jag tacka ! Däremot så gör du att jag nästan kommer i brallan. Kan den ta så mycket skada?Ägaren innan har åkt 3 sommrar (antar utan kickdown) men finner inge missljudeller någon misstanke på slitage. Går som en smord katt i strumpa !Nur är det egentligen, tar Fordlådorna stryk av att köras utan kickdown?Mvh. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 17, 2008 Report June 17, 2008 Hej.Det borde nog vara tvärt om, en automat som körsutan kickdown får troligen mindre stryck, jagtror inte att lådan skulle ta skada utan kickdown. En automat körs av många bara på drive (D) ochdet skulle jag kunna tänka mig gör lådan lite mer illa. Själv använder jag 1-2-D ofta när jag kör, Drivehar jag i då jag landsvägskör, det är roligt att köra med att använda lägen upp-ned. Kickdown måste väll vara samma funktion somatt växla ned lådan från D-2 och upp igen eller. Ok man bör förståss ha viss förståelse om hurautomat fungerar när man kör manuellt, menroligare är det att själv växla och det är tillåtet. Citera
pools June 17, 2008 Author Report June 17, 2008 Hej!Jag har bara hört nånstans att vissa lådor tar stryk utan kickdown. Men det kanha varit nån annan låda. Kanske inte Fords.Mvh. Citera
Tobias CMC1505 June 17, 2008 Report June 17, 2008 Jag kör på samma som Lars nu; 1-2-D.Vad jag har förstått så tar inte lådan stryk av den delen, men om det skulle bli av attkickdownen är trasig så måste det ju fixas iförrgår. Däremot tycker jag det är lite skönt att köra 1-2-D också. Då får man bestämma lite själv och bilen "kickar" ju iväg riktigt vid 3500 varv.. och det är ju då smilgroparna åker upp. Citera
Per Berglund June 17, 2008 Report June 17, 2008 Hej.Det borde nog vara tvärt om, en automat som körsutan kickdown får troligen mindre stryck, jagtror inte att lådan skulle ta skada utan kickdown. En automat körs av många bara på drive (D) ochdet skulle jag kunna tänka mig gör lådan lite mer illa.Nej Lars inte bra utan kickdown!Det är rätt som Pools hört att lådan faktiskt kan ta skada."Kickdown" ventilen reglerar trycket till växlingventiler och till hastighetsventilAtt köra utan länkage i läge D och speciellt med mycket acc från låg fart och stopp är inte bra.Det kan funka i 10år men alltså inte braAtt växla manuellt 1,2 - D så använder lådan max tryck till växlarna på ett annat sätt och då är det ingen risk.Men normalfallet är ju att bilen körs på D och man bör alltså använda kickdown reglage.På senare lådor är det ännu viktigare.Tex en AOD går garanterat sönder om TV-Cable som det heter på den är feljusterad. Citera
CMC 1061 Berra June 18, 2008 Report June 18, 2008 Det jag vet är det är jätte viktigt på Chrysler lådor. Med att kickdown är inkopplad. Där går det väldigt mycket fortare att gå sönder. det räcker med en kort tid bara så har den tagit stryk. Därav så har jag lärt mig att det är viktigt att den skall vara inkoplad på alla lådor.Berra Citera
Janne Holm CMC1740 June 18, 2008 Report June 18, 2008 Passar på och slänger in en fråga här På min bil då jag satte dit en Edelbrokare så köpte jag en wire till kick downen, men finns det någon konvertering att köpa så man kan använda det gamla staget som går till lådan Citera
CMC 1061 Berra June 18, 2008 Report June 18, 2008 Det ska finnas sånt som du menar till förgasare som är ersättnings förgasare. Det borde dom ha frågat om när du köpte den. Berra Citera
DanielG June 18, 2008 Report June 18, 2008 GM TH700r4 (kanske även systermodellerna) får stryk om kickdown-wiren inte är inkopplad, alt feljusterad, detta pga att oljetrycket i lådan till viss del styrs av wiren. Citera
JohanT5 June 18, 2008 Report June 18, 2008 Nu vill jag bara säga en sak.På våra gamla Fordlådor som inte har Tvkabel eller andra vajrar så känner inte lådan av någon som helst kickdown fören du gasar fullt.Så lådan kommer inte ta stryk om du inte lägger i D och gasar fullt på låga varv. Då kommer lådan att slitas fortare än om du har kickdown. Citera
Recommended Posts