Jump to content

Recommended Posts

Inlägg från forumet Övrigt:

Jag tror inte det är bra för automatlådan att sakna

kickdownfunktionen. Trycket kan bli för högt inne i lådan och den kan skadas.

.

För det första så måste jag tacka ! :)

Däremot så gör du att jag nästan kommer i brallan. Kan den ta så mycket skada?

Ägaren innan har åkt 3 sommrar (antar utan kickdown) men finner inge missljud

eller någon misstanke på slitage. Går som en smord katt i strumpa !

Nur är det egentligen, tar Fordlådorna stryk av att köras utan kickdown?

Mvh.

Hej.

Det borde nog vara tvärt om, en automat som körs

utan kickdown får troligen mindre stryck, jag

tror inte att lådan skulle ta skada utan kickdown. :?

En automat körs av många bara på drive (D) och

det skulle jag kunna tänka mig gör lådan lite

mer illa. :roll:

Själv använder jag 1-2-D ofta när jag kör, Drive

har jag i då jag landsvägskör, det är roligt att

köra med att använda lägen upp-ned. :)

Kickdown måste väll vara samma funktion som

att växla ned lådan från D-2 och upp igen eller. :roll:

Ok man bör förståss ha viss förståelse om hur

automat fungerar när man kör manuellt, men

roligare är det att själv växla och det är tillåtet. ;)

Hej!

Jag har bara hört nånstans att vissa lådor tar stryk utan kickdown. Men det kan

ha varit nån annan låda. Kanske inte Fords.

Mvh.

Jag kör på samma som Lars nu; 1-2-D.

Vad jag har förstått så tar inte lådan stryk av den delen, men om det skulle bli av att

kickdownen är trasig så måste det ju fixas iförrgår. :?

Däremot tycker jag det är lite skönt att köra 1-2-D också. Då får man bestämma lite

själv och bilen "kickar" ju iväg riktigt vid 3500 varv.. och det är ju då smilgroparna åker upp. :)

Hej.

Det borde nog vara tvärt om, en automat som körs

utan kickdown får troligen mindre stryck, jag

tror inte att lådan skulle ta skada utan kickdown. :?

En automat körs av många bara på drive (D) och

det skulle jag kunna tänka mig gör lådan lite

mer illa.

Nej Lars inte bra utan kickdown!

Det är rätt som Pools hört att lådan faktiskt kan ta skada.

"Kickdown" ventilen reglerar trycket till växlingventiler och till hastighetsventil

Att köra utan länkage i läge D och speciellt med mycket acc från låg fart och stopp är inte bra.

Det kan funka i 10år men alltså inte bra

Att växla manuellt 1,2 - D så använder lådan max tryck till växlarna på ett annat sätt och då är det ingen risk.

Men normalfallet är ju att bilen körs på D och man bör alltså använda kickdown reglage.

På senare lådor är det ännu viktigare.

Tex en AOD går garanterat sönder om TV-Cable som det heter på den är feljusterad.

Det jag vet är det är jätte viktigt på Chrysler lådor. Med att kickdown är inkopplad. Där går det väldigt mycket fortare att gå sönder. det räcker med en kort tid bara så har den tagit stryk. Därav så har jag lärt mig att det är viktigt att den skall vara inkoplad på alla lådor.

Berra

GM TH700r4 (kanske även systermodellerna) får stryk om kickdown-wiren inte är inkopplad, alt feljusterad, detta pga att oljetrycket i lådan till viss del styrs av wiren.

Nu vill jag bara säga en sak.

På våra gamla Fordlådor som inte har Tvkabel eller andra vajrar så känner inte lådan av någon som helst kickdown fören du gasar fullt.

Så lådan kommer inte ta stryk om du inte lägger i D och gasar fullt på låga varv. Då kommer lådan att slitas fortare än om du har kickdown.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...