Jump to content

Hydrauliska ventiler eller inte?


r_karlepalm
 Share

Recommended Posts

Hej!

Hur ser man om man har hydrauliska eller manuella ventiler?

Kanske en felaktig fråga då det inte är ventilerna som är hydrauliska utan säkert något annat. Allt står och faller på om jag kan ställa dessa ventiler. Annars blir det inget åka i sommar.. :(

Bytte topp packning och jag antar att man måste ställa ventilerna efter de. Har ingen aning om hur man gör. Köpte en hayse bok och kollade i den. Men blev inte så mycket klokare.

Så jag antar att det blev tre frågor av detta...

1. Hur vet man om man har hydrauliska ventiler?

2. Hur ställer man in ventilerna beroende på vilken typ man har

3. Finns det någon som kan hjälpa med detta åt en på något sätt om det behövs mot en själig summa pengar?

(Vill ogärna köra med bilen då jag inte vill riskera att ventilerna bränner fast. Bilen står vid Medborgarplatsen i Stockholm)

Tack på för hand!

Link to comment
Share on other sites

hydrauliska lyftare atäller man inte in, dom "justerar" sig själva medans du kör eller hur man nu ska förklara det, gör så att du skruvar loss ena ventilkåpan och kolla hur vipporna ser ut, har man inte hydrauliska så måste man ju justera glappet på vipporna

Link to comment
Share on other sites

Har du hydraliska lyftare så kan du om bilen stått ett tag trycka ner viporna så mycket som ca 4-5mm på de som är obelastade (om de inte är fulla med gammal olja som tätar ventilerna i lyftarna) men även om så är fallet så bör det vara någon som du kan röra på så mycket tror väl ändå att hydraliska lyftare är vanligast.

Link to comment
Share on other sites

att de justerar sig själv är en sanning med modifikation. De måste grundjusteras, oc det är inte så mycket att spela med.

Med kolven i TDC (enklast en cylinder i taget), justerar man "spelet" genom attlossa muttern på vippan så att stötstången kan snurras mellan fingrarna. Drag därefter justermuttern 3/4 varv. Om man vill kan man sedan justera med motorn igång.

En ventilkåpa som är uppskuren behövs, gärna med en påsvetsad stänkplåt (om motorn är frisk så stänker oljan upp från stötstängerna).

En i taget låssas justermuttern till dess att det börjar att klappra om ventilen. Då dras muttern åt till det är tyst och sedan ca 1/4 varv.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat sätt att få upp oljetryck till lyftarna utan att hela motorutrymmet blir oljigt är att ta bort fördelaren sedan köra med en batteriborrmaskin motsols går att göra ett specialverktyg av en vanlig hylsa som passar på stången som går ner till oljepumpen. Förvrigt finns det vissa vippor som ej är ställbara har det själv på min 302:a

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...