r_karlepalm June 29, 2008 Report June 29, 2008 Hej!Har precis bytt topplockspackning på min 351W -72.Vrider på startnyckeln och den sparkar igång. Allt låter kalas förutom att den låter som att en av ventilerna "klånkar". Stängde genast av motorn för att inte skada något. Efter som jag hade hållt på hela kvällen med att få ihop det hela så orkade jag inte börja felsöka. Jag packade ihop och gick hem. Nu kommer jag till frågan... har fått höra att det är vanligt när man startar upp motorer som man har mekat med att dom "klångar" i ca. 10-15 sekunder för att de hydraliska ventilerna måste bygga upp tryck innan dom faller på plats elller något sånt. Stämmer detta? Känns som att man inte vill prova bara för att någon säger att man ska göra det. En sak har jag märkt när det kommer till gamla motorer. ALLA verkar vara experter men ingen kan exakt säga hur eller vad man ska göra. heh... Fick höra från annat håll att Ford motorernas kolvar är urgröpta så att ventielerna inte kan slå i kolven om den skulle stå fel. Stämmer det? Vill minnas att kolvarna var formade så att ventilerna skulle få plast eller något sånt. Tacksam för svar! Citera
hasco June 29, 2008 Report June 29, 2008 Hejsan.Det blir ett kraftigt tickande innan lyftarna har fått upp trycket fösta gången (som en gammal ford sierra)men skall gå över ganska snart.en halv minut på sin höjd.men jag vet inte om du bytt dom ochså?om du bara har bytt topp packningar så skall det inte låta. Citera
r_karlepalm June 29, 2008 Author Report June 29, 2008 Har bara bytt packningen. Tömde hela motorn på vatten och olja också när jag ända var på gång. Men något annat har jag inte gjort. Var väldigt noga med att se till att rätt stav och vippa monterades tillbaka på rätt plats. Citera
hasco June 29, 2008 Report June 29, 2008 Jag hade lyft på ventilkåporna kört runt motorn för hand.Då bör du se vad som felar.Hur länge var motorn igång? Citera
r_karlepalm June 29, 2008 Author Report June 29, 2008 Ni för ursäkta om jag företydligar och förenklar men det känns alltid bättre när man gör det.När du säger att du skulle köra runt motorn för hand för att se vad som är fel, menar du då att du tar ut alla tandstift och vrider på runt motorn genom att vrida på kylfläkten?Motorn var igång max 4-5 sekunder när jag provstartade. Tordes inte köra längre. Citera
hasco June 29, 2008 Report June 29, 2008 Det är svårt att råda dig att köra motorn lite till när jag inte vet hur det låter.Är lyftarna gamla och slitna kan dom ochså låta i början om motorn stått still ett tag dom tappar trycket. Så via tangenterna blir rådet att lyft ventilkåporna.ta ett spärrskaft med passande hylsa direkt på vevaxeln,du ser bulten om du tittar in vid svängningddämparen,lite onödigt kanske att plocka ut stiften.det går bra ändå, lite tyngre bara. vrid runt motorn titta på vipporna så borde du se om det blivit ngt fel. Citera
1096 June 29, 2008 Report June 29, 2008 Var det rätt eller samma tjocklek på toppackningen. En "högre" packning ändrar ju läget på vippan och man skulle kunna hamna utanför det spel hyraullyftaren är avsedd att ta upp.... Men jag förutsätter att Du justerat om vipporna för den sidan där toppen var av..... Prova och "prima" motorn (se andra trådar här) för att fylla lyftarna maximalt innan start så skramlar det mindre... förmodligen... Citera
r_karlepalm June 29, 2008 Author Report June 29, 2008 Packningen antar jag är desamma som jag tog bort. jag tog den till Hansen Racing och fick en som passade. Jag gjorde ingen justering innan jag startade bilen. Rådet som jag fick var att dom justerar sig själv. Bara att starta. Ljudet är inget skrammel. det är mer ett klånk varannan cykel från någon cylinder på den sidan jag böt packningen på. Men jag måste fortfarande efterdra toppen och insuget. Kan det bli en stor förändring i distanserna av det? Citera
CMC 1061 Berra June 30, 2008 Report June 30, 2008 Skruva ur stiften och ta ett komp prov på alla cylindrar. Så borde kunna spåra vilken som klonkar. Lyft ventil kåpan så att du ser vad som händer medans du tar kompprovet. Kola noga vippornas rörelse nogrant. Så tror jag du hittar ditt fel. Var försiktig med starter så motorn går innan du gjort detta. Berra Citera
r_karlepalm July 8, 2008 Author Report July 8, 2008 Nu så är felet åtgärdat.Felet var att vipporna inte satt fast ordentligt. Ljudet jag hörde var inte ett ljud från ventilerna utan en baktändning. När jag körde motorn lite längre än vad jag hade gjort förut så märkte man att ljudet var för oregelbundet för att vara en ventil. Så vad har man lärt sig av det här då?När stavar och vippor ska sättas på plats så måste dom smörjas in så att dom lägger sig på plats ordentligt. Efter att man har kört motorn ett tag så efterdrar man vipporna igen bara för att vara säker.NU är den igång... å de ljudet som den gav när den startade! Ljuv musik i mina öron. Nu så är det bara ut och köra. Tack för alla inlägg!! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.