Jump to content

Edelbrock RPM Drivhjulshkr / vevaxelhkr


TommyCMC964
 Share

Recommended Posts

Var och körde mustangen på rullande landsväg idag. Den gav 236hkr på hjulen vid första körningen, efter ett antal körningar och justeringar av tändning och förgasare kom vi upp i 277hkr vid 5500 rpm.

Nu till problemet motorn vägrar varva mer än 5500rpm!

Kamaxeln är en Edelbrock Performer RPM som ska dra till 6500, insug: edelbrock performer rpm Toppar :world products Hooker hedders 1 5/8" MSD tändbox fordduraspark fördelare holleyförgasare

Nån som har ideer om varför den inte varvar mer?

Är det nån som vet vad 277 drivhjuls hkr motsvarar på vevaxeln (har automat)

//Mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

Det Edelbrock uppger i varvtalregister ska du ta med en stor näve salt!

Nog för att RPM klarar 6500 men motorn har nog redan passerat max HP

Har du kontrollerat att ventilfjädrarna är rätt?

Det kan ju vara så att ventilerna flyter vid 5500 om det är fel fjäder tryck.

Dessutom kan det ju vara svårt att varva mer med "vanliga" hydraliska lyftare.

Med mekaniska eller rulllyftare är det inga problem komma upp eller över 6000rpm

Drivlinan tar ca 15-17% om det är en C4 automat

Ca 320hk på svänghjulet alltså

Har du en C6 förlorar du ytteliggare 20Hk och motorn har då ca 340Hk

Men det är ju bakhjulshästar som är intressant allt annat är båg

Link to comment
Share on other sites

Låter helt okay. Men på tal om lyftare så finns det Hi intensy lyftare som är hydraliska som följer med över sextusen. Själv så har jag varvar 6800 utan några som helst problem. Förutom mina stöd bultar som går av. Men det beror på en annan orsak. Dom kan gå av på tomgång redan. Det är så att det snedgängat för stödbulten. så jag måste knäcka vissa lite. Där av mitt problem. Men det råder jag bot på. Visst kan fjädrarna ha en stor orsak till för lite varv. Men vilken förgasare kör du med? Testa med att lägga en träspacer på en tum. Det kan hjälpa upp varvet lite. Jag provade till och med en stubsack det sägs att ökar upp till 40cubic foot. Den hjälpe mig att öka vavet med. samt att den blev rappare vid snabba gasningar. Luft filter har stor betydelse med. Fel filter dåligt med gas. Bra filter bra med gas. Samt själva luftrenaren kan störa gashastigheten. Så det finnss lite att tänka på.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Nä Per. Vi har inte riktigt samma problem. Det är så att det är sned gängat i topparna. Där stödbultarna sitter. Så dom hamnar på sniskan gentemot ventilskaftet. Så själva vippan vrider snett när den skall gunga fram och tillbaka. Försökte att rätta till problemet förut. Med att spänna upp topparna i en fräsmaskin. Och borra nya hål för att sedan sätt i helicoil. Det blev en klar skillnad mot förut. Men tyvär inte perfekt. På två cylindra så grejade inte fräsen att gå rakt utan lite snet iallafall. Så problemet har fortsatt. Så jag måste använda ett special tillverkat verktyg och knäcka två stödbultar för att dom ska hamn rätt gentemot ventilskaftet. Och då får man en försvagning direkt. Det är jäkligt synd på dom topparna. Tack vare att det är Grottis portat med större ventiler.

Och dom ger jävligt bra med efekt. Men nu får dom ligga på hyllan. Nu blir det alutoppar istället. Med ännu större ventiler. Så man är lite sugen på att testa snart. Bara man får ihop det. Innom rimlig tid. Är lite orolig att jag måste bygga om hela avgassystemet. För inpassningen ska bli rätt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jockes (dyno- killen) slutsatts var att det blir ventilflyt, Behöver alltså hårdare ventilfjädrar.

Blev en aning besviken över effekten ,hadde förväntat mig mer,Bilen går i och för sig bra mycket bättre efter justeringarna (motorn har gått ca 90 mil )

Vore kul med mera ,man vänjer sej så fort!

Per har du bromsat din motor?( Var du måhända i Västerås powermeet såg en röd 69'a som lät ytterst potent)

Link to comment
Share on other sites

Japp jag har bromsat den i bänk till gatvänliga 402Hk / 570Nm

Har också RPM toppar och ventilfjädrarna gick inte använda till kamaxeln jag har så de byttes innan bromsning.

Men jag har rullkam dessutom

Nej jag höll mig borta från Power! :--

Här är mitt vrak! Dra upp volymen!

Link to comment
Share on other sites

Knappast något vrak.

Asball!!!

Det vore kul att diskutera motorbygge med nån som har byggt en Fordmotor som ger det den lovar.(Är ute efter 400 hkr)

Kompisarna åker Cheva och Chrysler,SPM som byggt min motor är ochså mest inne på Cheva

402hkr på svänghjulet eller bakhjulen Per?

Hur mycket pallar en orginal bottendel (gjutna kolvar) som är ballanserad med arp vevstaksbultar?

Funderar på att uppgradera motorn i vinter byta kamaxel och ev.insug till enplan.

Kanske fungerar min för stora holley 750 vac.bättre då

//MVH TommyCMC964

070-3697321

Link to comment
Share on other sites

Knappast något vrak.

Asball!!!

Det vore kul att diskutera motorbygge med nån som har byggt en Fordmotor som ger det den lovar.(Är ute efter 400 hkr)

Kompisarna åker Cheva och Chrysler,SPM som byggt min motor är ochså mest inne på Cheva

402hkr på svänghjulet eller bakhjulen Per?

Hur mycket pallar en orginal bottendel (gjutna kolvar) som är ballanserad med arp vevstaksbultar? Pålitliga 6000- 6200 rpm beroende på kolvhastighet och -vikt. Över 6200 skulle jag inte våga gå om det är helt basic stuff. Standard gjutkolvar är inte att rekommendera i HP motorer.

Funderar på att uppgradera motorn i vinter byta kamaxel och ev.insug till enplan. Nej, gör inte det. Köp Weiand Stealth eller motsvarande i stället. Det behöver inte vara märkvärdig rullkam om du bara vill ha ca 400 hkr i svänghjulet. Men satsa kulor på topparna istället

Kanske fungerar min för stora holley 750 vac.bättre då

//MVH TommyCMC964

070-3697321

Link to comment
Share on other sites

Aaah, sorry. Du har ett tillräckligt bra insug. Vad du eventuellt "behöver" om det är automatlåda:

1) Bra tändsystem som är rätt inställt och har rätt tändkurva.

2) Använd befintlig Holley, eller om du kommer över en bra 650dp, så slå till.

3) Tillräckligt med statisk kompression. 9.5:1+,

4) Kamaxel för gatan med LSA 112 grader eller mera, aldrig mindre än 110 grader. Lyft är bra att ha, om det finns utrymme. Durationen är inte kritisk, men bör väljas enligt topparnas egenskaper. Välj en mild hydraulrulle, kanske t.o.m under 290 grader på insugssidan. Jag skulle utan vidare använda rullkam, mycket lättare, och skonsammare för motorn, att nå effekten som nämns senare i inlägget.

5) Headers 1 tum och femåtting primär, tillräckligt lång, 2,5-3 tums kollektor.

6) Sist men inte minst: topparna är lika viktiga på en Ford som på vilken annat märke som helst., emedan nästan allt som liknar Ford original är skräp, så också Windsor Jr och Sr i standardutförande. Det blir till att porta en aning.

Matcha insug med kanalen, porta i utrymmet innan insugsventilen, se till att gjutskägg och "skräp" i kanalen korrigeras. Gör volymen lite större, samma sak på avgassidan. Se till att ventilerna har bra sätesvinklar, vilket medför att mera avancerade ingrepp bör man lämna till en som vet hur det skall göras.

7) Plocka ihop noggrant, mät, kolla och dubbelkolla. Cylinderloppen bör vara raka och runda, kolvringarna bör täta ordentligt, liksom också ventilerna.

Ovan uppräknade ger en baskombination som lätt skall ta dej till 380-420 kusar i vevaxeln, men räkna med att det kostar en del, och att man inte når dit genom att bara "skruva ihop" med bolt-on delar. Fundamentet bör vara bra, resten kan man locka fram senare.

Per kanske vill fortsätta, tack för mej. :--

Link to comment
Share on other sites

Nä där finns inte mycket att tillägga! ;)

En sak som uppdagades vid bänkningen av min motorn var att 750cfm förgasaren kunde bytas mot en störr!

Enligt Jari konola som bänka motorn ifallfall.

Motorns vacum på fullt spjäll ökade över ca 5000rpm.

Med en större fugge fanns alltså lite till att ge.

Det vittnar en hel del om rullkammens ökade utnyttjande av insugsvolymen

Men eftersom jag strävar efter en bil med kraft från botten och vanlig gatåka så känns det helt bortkastade pengar att vaska fram några hästar till över 5000rpm.

Link to comment
Share on other sites

Många är rädda för en dubbelpump Holley, och ännu flere räknar slaviskt ut den teoretiska storleken för sin förgasare och baserar sitt val på denna formel.

Hur kan man räkna ut förgasarbehovet om man inte vet alla variabler i formeln, jag bara frågar?

Alla gatmotorer har inte en volumetrisk effektivitet på 85%, (vilket Per's dynotest tydligt visar) trots att man räknar med det, lika lite som 100% är det maximala VE för en sugmotor....

Jari K. har byggt mera än en motor, tillräckligt många för att veta vad han talar om.

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni för uppfattning om edelbrocks toppar?

Mina World Products skulle vara "bolt on"...Det var sand kvar från gjutningen ventiler som glappade i styrningarna.Numera bronssleeves och tillsnyggade kanaler.

Tändning : Fördelaren är en ford duraspark brytarlös som Seved Karlsson gjort om kurvan på,funkar sådär får lov att köra utan vacum.

20gr på tomgång 36gr fullt utslag.

Undrar om en MSD fördelare skulle vara bättre i så fall med eller utan vacum??

Tändbxen är en MSD 6AL

//MVH Tommy

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag själv har Edelbrock toppar så frågade jag Jari Konola om hans uppfattning om dom.

Han sa på sin lite sura finska" jaaaa dom är siiitbraaaa!...inga rååblem"

Tror inte han sa det för att vara shysst mot mig då han är rätt känd för att säga rätt ut vad han tycker.

Jag upplever iallafall inga direkt nackdelar ännu utan bara positiva egenskaper.

Det skulle isåfall vara att de just är tillverkade i aluminium som är ett skört material... Ettt par i järn känns tryggare på nått sätt.

Det finns alltid nått som självklart är bättre men för den humana pengen de kostar så är det bra "bang for the buck" som man får.

Duraspark fördelare är kanon och jag tror faktisk MSD kopierade designen rakt av.

Men självklart måste den fungera rätt.

Principellt bör det inte vara någon skillnad på MSD v.s Duraspark.

Jag hamnade också på ca 20grader och fullt utslag på 38gr

Link to comment
Share on other sites

Kör du med eller utan vacum? om jag förstått rätt så är vacumförställningen till för att nere bränsleförbrukningen vid landsvägskörning?

Törs man fråga vilken kam du har?

Speca gjärna upp motorn, om du orkar och vill dela med Dej!!!

//MVH TommyCMC964

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...