Jump to content

Featured Replies

comment_3507

Har bytt innetak i en av mina bilar i samband med en omlackering.

Jag vecklade ut innertaket och slätade ut det i ett par veckor innan montering. Plockade ur fönster samt lister och rensade bort allting annat som skulle vara där taket skulle fästas.

Ta bort all gammalt fönstersilikon först. Gör sen en rengöring nogrannt med lösningsmedel och eventuell slipning.

Mätte in all skruvhål för solskydd och takkonsoll m.m. Lossade sen alla kanter som det satt klistrat på, och tog ur taket med bågarna. Du ser hur det gamla sitter så är det bara att montera tillbaka likadant. Det nya taket har centerlinjer utmärkta så du vet var centrum är.

Ha bra värme på vid monteringen (underlättar vid spänning för att slippa rynkor.)

Förlimma och börja exempelvis i bakkant. Fäst upp bågarna och fäst sen framdelen och sist i sidodelarna. Fick ett tips om att jag inte skulle vara för blygsam med spänningen utan spänna hårt vid montering vilket också resulterade i ett mycket hårt spänt innertak.

Mitt största problem blev att hitta hålen för takkonsollen och solskydden igen.

Jag använde vanligt kontaktlim, och vid rynkor kan du senare ta en värmepistol och släta ut med lite försiktigt.

Fast det är klart att det finns alltid yrkeskunnigt folk som du säkert kan vända dig till.

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...