January 10, 200421 yr comment_3505 HejJag har köpt nytt innertak till min 65 HTÄr det någon som har erfarenhet av att bytainnertak. Det verkar lite klurigt med tanke på att man måste ta ut både fram och bakruta.Några tips??
January 10, 200421 yr comment_3507 Har bytt innetak i en av mina bilar i samband med en omlackering.Jag vecklade ut innertaket och slätade ut det i ett par veckor innan montering. Plockade ur fönster samt lister och rensade bort allting annat som skulle vara där taket skulle fästas. Ta bort all gammalt fönstersilikon först. Gör sen en rengöring nogrannt med lösningsmedel och eventuell slipning. Mätte in all skruvhål för solskydd och takkonsoll m.m. Lossade sen alla kanter som det satt klistrat på, och tog ur taket med bågarna. Du ser hur det gamla sitter så är det bara att montera tillbaka likadant. Det nya taket har centerlinjer utmärkta så du vet var centrum är.Ha bra värme på vid monteringen (underlättar vid spänning för att slippa rynkor.)Förlimma och börja exempelvis i bakkant. Fäst upp bågarna och fäst sen framdelen och sist i sidodelarna. Fick ett tips om att jag inte skulle vara för blygsam med spänningen utan spänna hårt vid montering vilket också resulterade i ett mycket hårt spänt innertak.Mitt största problem blev att hitta hålen för takkonsollen och solskydden igen.Jag använde vanligt kontaktlim, och vid rynkor kan du senare ta en värmepistol och släta ut med lite försiktigt.Fast det är klart att det finns alltid yrkeskunnigt folk som du säkert kan vända dig till.
January 10, 200421 yr comment_3508 ETT TIPS FÖR ATT LÄTTARE HITTA SKRUVHÅLEN ÄR ATT MONTERA SKRUVAR I DOM INNAN TAKET MONTERAS, SEDAN HITTAR MAN DOM LÄTT.
May 11, 200816 yr comment_53951 ska man verkligen behöva plocka ut fram å bakruta för att byta innertaket? låter som väldigt mkt jobb, men klart det är ju rätt tajt