Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har varit och tittat på två Mustanger , en årsmodell 95 med 5,0l motor

samt en årsmodell 96 med 4,6l motor, min fråga är vilken motor är att

föredra, vilka är de största skillnaderna,vilken är mest lättmekad m.m

Tack på förhand för svar!

MVH Mats Jönsson CMC 1261

Hej!

Denna fråga har vart uppe flertalet gånger tidigare på forumet och är nog lika tvetydig som vanligt...

Femnollan är ju en gammal hederlig motor som i stort sett är likadan under alla år av Ford Smallblock... fast lite mer elprylar och insprutning på de nyare.

Själv har jag mest skruvat 5.0/302/351 och tycker inte de är särskillt svårjobbade, dessutom är ju 94-95 med 5.0 i den nya karossen en häröver bortglömd modell som jag tror kommer bli mer och mer intressant. I Usa är de ju rätt populära i trimningssyfte och tittar man på priserna på eftermarknadsgrejer så skiljer det ju en hel del mellan 5.0 och 4.6.

Hade frågan stått mellan en 5.0 och en 4.6 Cobra hade valet säkert fallit på Cobran för min del. Men en vanlig GT 4.6 mot en GT 5.0 är tveksamt....

2 helt olika motorer

4.6 har t.ex överliggande kam, jag valde 5.0an pga eftermarknads priser.

4.6an har dock EEC-V dator = OBDII diagnostik uttag, Här förutom lättare felsökning kan du även göra ändringar i programvaran med enkla medel

(5.0an har EEC-IV = OBDI)

motor-4.6-4V-004.jpg

4.6an är en stor kluns..

Bilden ovan som "Peter/Cobra" la in är inte riktigt rättvis.

Till vänster är det 4.6 DOCH motorn som är mycket ovanlig.

Den vanliga 4.6 motorn skulle storleksmässigt hamna mitt emellan de två.

4.6 motorn är klart bättre som motor totalt sett.

Driftsäkrare och effektivare.

5.0 är som tidigare inlägg en äldre maskin som är tilltalande i trimningsammanhang.

Välj den om du tänkt riva och grejja.

Ska du bara ha en bil att köra med så är 4.6 utan tvekan rätt val.

Jag kan tillägga att årsmodell 99 & framåt av 4,6an är cirka 40-50 hk starkare än den tidigare 4,6an, detta bl.a. pga annat insug & andra toppar.

Hittade en wikipedialänk, men vet inte om all info stämmer;

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modul ... ne#2-valve

Om jag hade valt en 4,6a & inte tänkt trimma eller liknande hade jag definitivt valt årsmodell 99 & framåt, pga den ganska mkt högre effekten. Ska du ändå trimma & ha dig torde det inte spela så stor roll, då du ändå måste byta ut en massa grejer i din motor.

Själv har jag en 00.a med 4,6 liters motorn & den går riktigt bra, bränsleförbrukningen är helt okej trots ibland entusiastiska gaspådrag. Snittförbrukningen för mig ligger på måttliga 1,2 l / mil utan att jag fiskör.

hittade ingen jämförelsebild mellan 4.6sohc o 5.0an :oops:

men den fyller ut motorrummet rätt bra den med tycker jag.

(Engine: 302 / 4.6sohc / 4.6dohc

Height: 20-3/4 Inches / 26 Inches / 29-7/8 Inches

Width: 18-3/4 Inches / 28-5/8 Inches / 30 Inches)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...