mats jönsson cmc1261 Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 Hej!Har varit och tittat på två Mustanger , en årsmodell 95 med 5,0l motorsamt en årsmodell 96 med 4,6l motor, min fråga är vilken motor är attföredra, vilka är de största skillnaderna,vilken är mest lättmekad m.mTack på förhand för svar!MVH Mats Jönsson CMC 1261 Quote
1096 Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 Hej!Denna fråga har vart uppe flertalet gånger tidigare på forumet och är nog lika tvetydig som vanligt... Femnollan är ju en gammal hederlig motor som i stort sett är likadan under alla år av Ford Smallblock... fast lite mer elprylar och insprutning på de nyare. Själv har jag mest skruvat 5.0/302/351 och tycker inte de är särskillt svårjobbade, dessutom är ju 94-95 med 5.0 i den nya karossen en häröver bortglömd modell som jag tror kommer bli mer och mer intressant. I Usa är de ju rätt populära i trimningssyfte och tittar man på priserna på eftermarknadsgrejer så skiljer det ju en hel del mellan 5.0 och 4.6. Hade frågan stått mellan en 5.0 och en 4.6 Cobra hade valet säkert fallit på Cobran för min del. Men en vanlig GT 4.6 mot en GT 5.0 är tveksamt.... Quote
Peter /Cobra Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 2 helt olika motorer4.6 har t.ex överliggande kam, jag valde 5.0an pga eftermarknads priser.4.6an har dock EEC-V dator = OBDII diagnostik uttag, Här förutom lättare felsökning kan du även göra ändringar i programvaran med enkla medel(5.0an har EEC-IV = OBDI)4.6an är en stor kluns.. Quote
Per Berglund Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 Bilden ovan som "Peter/Cobra" la in är inte riktigt rättvis.Till vänster är det 4.6 DOCH motorn som är mycket ovanlig.Den vanliga 4.6 motorn skulle storleksmässigt hamna mitt emellan de två.4.6 motorn är klart bättre som motor totalt sett.Driftsäkrare och effektivare.5.0 är som tidigare inlägg en äldre maskin som är tilltalande i trimningsammanhang.Välj den om du tänkt riva och grejja.Ska du bara ha en bil att köra med så är 4.6 utan tvekan rätt val. Quote
Stefano Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 Jag kan tillägga att årsmodell 99 & framåt av 4,6an är cirka 40-50 hk starkare än den tidigare 4,6an, detta bl.a. pga annat insug & andra toppar. Hittade en wikipedialänk, men vet inte om all info stämmer;http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modul ... ne#2-valveOm jag hade valt en 4,6a & inte tänkt trimma eller liknande hade jag definitivt valt årsmodell 99 & framåt, pga den ganska mkt högre effekten. Ska du ändå trimma & ha dig torde det inte spela så stor roll, då du ändå måste byta ut en massa grejer i din motor.Själv har jag en 00.a med 4,6 liters motorn & den går riktigt bra, bränsleförbrukningen är helt okej trots ibland entusiastiska gaspådrag. Snittförbrukningen för mig ligger på måttliga 1,2 l / mil utan att jag fiskör. Quote
Peter /Cobra Posted July 14, 2008 Report Posted July 14, 2008 hittade ingen jämförelsebild mellan 4.6sohc o 5.0an men den fyller ut motorrummet rätt bra den med tycker jag.(Engine: 302 / 4.6sohc / 4.6dohcHeight: 20-3/4 Inches / 26 Inches / 29-7/8 InchesWidth: 18-3/4 Inches / 28-5/8 Inches / 30 Inches) Quote
Recommended Posts