Jump to content

Orginal?


Recommended Posts

Jag har nu hunnit med att kika runt på lite olika Mustanger och jag funderar över två detaljer på min bil och huruvida de är orginal eller inte?

Först har vi hatthyllan, den är gjord av vad som ser ut att vara en masonite med baksidan vänd uppåt. Har inte sett detta på någon annan bil, men å andra sidan verkar många byggt om denna till fördel för högtalare. Är ju en standardinredning, men kan det vara så basic?

Det andra som ger mig funderingar är de gummilister som sitter fram och bak mellan skärmen och den bakre/främre skarven i karossen. Är detta något den tidigare lite luriga ägaren satt dit eller kan det vara orginal?

Vad tror ni? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det ska sitta en list mellan skärmen och skärmförlängaren. Men på bilderna

ser det ut som om man använt en annan list än original. Eller också är den

felmonterad. Kommer inte riktigt ihåg hur den ser ut.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ja som andra skriver så är hatthyllan originalstil, packningen eller

tätningen mellan kaross och skärmförlängare skall monteras

längre in, den skall alltså inte synas. :roll:

Jag kommer inte ihåg men jag har för mig att den är U-formad

och att den skall sitta som den gör fast på inre delen av

skärmförlängaren. :?

Skruva loss en skärmförlängare bak, sen tror jag säkert att du

förstår hur jag menar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Gummilisten som Lasse talar om mellan bakskarmen och forlangaren

borjade anvandas under modellar 1965. Listen sitter i ett spar som ar

gjort i gjutningen av forlangaren. Tidiga 65:or, s.k. 64 1/2:or hade

inte dessa gummilister. Listerna pa din bil ar inte original utan

ditsatta av en tidigare agare.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Kul att hatthyllan är orginal, är ju så bra passform på den så det verkade inte troligt att nån skulle bytt den. Men materialet får en ju att fundera lite ;)

Så gummilisterna är alltså rätt...fast fel placerade. Bilen lackades om nån gång på 80-talet i samband med en liten krockskada. De måste således satt dit dem lite galet. Det är en U-formad list som sitter, lite roligt för den är perfekt tillskuren på kortkanterna för att matcha skämens linjer. Bara plocka isär och rätta till....bara hoppas att det inte är nåt slarv med lacken inunder.

Bakre skärförlängaren sitter med två bultar om jag inte gissar helt fel. Men hur sitter den främre? Behöver jag släppa på lyktan och allt?

Link to comment
Share on other sites

Bakre skärförlängaren sitter med två bultar om jag inte gissar helt fel. Men hur sitter den främre? Behöver jag släppa på lyktan och allt?

Den främre är lyktsargen, och den sitter bara med skruvarna du ser framifrån. Där fram ska inte finnas någon list, bara bak (ifall det inte framgick av tidigare svar).

Link to comment
Share on other sites

Ok, alla förlängare lossade och jag har kommit till vissa klarheter, bilen är tillverkar i november 1964 vilket borde säga att de inte ska sitta där trots att bilen är en 65:a på pappret. De sitter där för att de bakre förlängarna är utbytta och min teori är att de ska dölja den lite taskiga passformen efter reparationen av krockskadan. Men det kvarstår en del funderingar ändå... Datumen spelar mig ett litet spratt! :roll:

Bilen är köpt 16 november 1964 i Brooklyn, New York av en svensk vilket framgår av "Owners plan". Men enligt "Vehicle Code" är den tillverkad 21 nov i Dearborn. Hur går detta ihop? Köpte bilarna först, sen monterades..eller kan den ha stått färdig på fabriken? Det kan vara så att jag läst datumet fel i ownersplanen, men lirar inte med andra siffror än 11 16 och 64.... Inge allvarlig fundering, men skulle vara lite kul att veta.

För att ge lite extra huvudbry verkar det ju som att delarna är stansade med tillverkningsdatum, ex 64114 eller är jag ute och cyklar? De främre är stansade med 64-11-4 vilket stämmer med tillverkningstiden och bak 65-28-7 vilka verkar vara bytta. Om jag inte missuppfattat vart den där lilla extra extra spåret ska sitta så får jag det inte att gå ihop. De bakre borde ju ha spåret?

Link to comment
Share on other sites

Du har den tidigare modellen av bakre forlangaren, alltsa inget

spar for nagon gummilist. Som sagt, de bytte under modellar

65. Tog av skarmforlangaren pa min 65:a C-code,

tillverkad i feb.65 och den har inte heller gjutningen

for listerna medan 65:a Shelbyn, tillverkad i borjan av maj 65

har dem. Jag trodde att de bytte tidigare under 65 men hade fel.

De bytte tydligen sent under 65.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...