Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter och letar efter något att klä in bagageutrymmet med.

På min importerade 70 HT så sitter det en "mega-mojäng" som ska sköta ventilation till bensintanken samt återvinnig av bensinångorna. Som jag förstått det så är detta något som inte fanns på de svensksålda bilarna. Finns det något färdigt "bolt on" som byter ut det hela mot en vanlig backventil ? Det tar extremt mycket plats i bagaget som det är nu och det blir svårt att få bagaget inklätt på ett bra sätt.

Någon som har byggt in sitt bagage på ett snyggt sätt och vill dela med sig av en bild eller två ? Jag tänker mig en hel träplatta i botten och eventuellt sidorna. Ventilerat försås så fukten kan komma ut. Det vore fint att kunna använda bagaget utan att man belastar tanken direkt på och kanske också få lite ljuddämpning.

Tack på förhand!

Det där har jag inte på min importerade bil

Då det är i ovankant på tanken så borde det inta va så svårt att

täcka hålet med en plåt, tror inte det finns något färdigt till hålet

utan du får nog limma dit en plåt med lim som tål bensinen

samt några skruv kanske jag har lagt lite hårdare isoleringsmatta på

tanken sedan en vanlig plastmatta på det ska försöka komma ihåg och ta en bild på det funkar hyfsatt men finns säkert bättre alternativ ;)

Ok Tack!

Det slog mig nu men visst behövs en backventil och lite till-luft eller är locket konstruerat för kunna att släppa in luft i tanken på en Mustang ?

P.S jag såg din bil i Askersund i Lördags! Kanonfin!

Ok Tack!

Det slog mig nu men visst behövs en backventil och lite till-luft eller är locket konstruerat för kunna att släppa in luft i tanken på en Mustang ?

Det kommer nog in tillräckligt med luft via tanklocket

Missade jag din bil eller var du utan ;)

Tack för komentaren om bilen men jag orkade inte att ta fram någon putstrasa efter vägen runt vättern så nån corvette vann visst pris ;);)

Hej Björn

Kan sätta en liten slant på att din bil är nysåld i Californien med tanke på arrangemanget som är kopplat till tanken. Californien var väldigt tidiga på avgasrening och dylikt.

Det som sitter bultat i tanken är en typ av sluten tankventilation, precis som du skriver.

Nu kan det ju kvitta om det sitter kvar eller inte och jag håller med om att det är ganska mycket ivägen, speciellt om du funderar på att klä in hela skuffen.

Vi bytade tank på kompisens bil som även han hade denna installation. Det finns inga nya tankar med hålet så vi skogade bort allt istället, funkar precis lika bra.

Min bil som är från Texas har inte den tanken och jag har bara sett det på Californien bilar som sagt.

Ang inklädnad så kör jag enligt originalstuket med originalmatta och överdrag för reservhjulet. Det finns en pappskiva att köpa som förlänger golvet i sidled över den balja där nu din gasåterledningsmojäng sitter så att mattan ligger rätt.

Att belasta tanken är inga problem tycker jag, det klarar den. Smaken är ju delad, men gör inte en massa träpaneler att skuffen blir mindre?

Bifogar en liten bild på systemet i bagaget om du inte redan har den.

mvh

Andreas

Ok Tack!

Det kommer nog in tillräckligt med luft via tanklocket

Missade jag din bil eller var du utan ;)

Tack för komentaren om bilen men jag orkade inte att ta fram någon putstrasa efter vägen runt vättern så nån corvette vann visst pris ;);)

Jo visst hade jag bilen med mig. Jag såg din bil men fick aldrig chans att hälsa. Nästa gång kanske :)

Hej Björn

Kan sätta en liten slant på att din bil är nysåld i Californien med tanke på arrangemanget som är kopplat till tanken. Californien var väldigt tidiga på avgasrening och dylikt.

Det som sitter bultat i tanken är en typ av sluten tankventilation, precis som du skriver.

Nu kan det ju kvitta om det sitter kvar eller inte och jag håller med om att det är ganska mycket ivägen, speciellt om du funderar på att klä in hela skuffen.

Vi bytade tank på kompisens bil som även han hade denna installation. Det finns inga nya tankar med hålet så vi skogade bort allt istället, funkar precis lika bra.

Min bil som är från Texas har inte den tanken och jag har bara sett det på Californien bilar som sagt.

Ang inklädnad så kör jag enligt originalstuket med originalmatta och överdrag för reservhjulet. Det finns en pappskiva att köpa som förlänger golvet i sidled över den balja där nu din gasåterledningsmojäng sitter så att mattan ligger rätt.

Att belasta tanken är inga problem tycker jag, det klarar den. Smaken är ju delad, men gör inte en massa träpaneler att skuffen blir mindre?

Bifogar en liten bild på systemet i bagaget om du inte redan har den.

mvh

Andreas

Tackar!

Har ni någon till-luft förutom i locket ?

Tack Berra!

Tur att det finns mobilt bredband nu för tiden ...

Vi sträckkörde ca 26 mil igår kväll och landade på en camping precis innan kl 24:00 ... lagom tid att rumla in med en Mustang på området 8)

Tillbaka till ämnet så skulle det ju vara nice med ett bagageutrymme som man i princip blev sugen att krypa in i och ta en tupplur. Rent, fräscht och inklätt. Bilder på era bagage efterlyses :)

Jag såg att någon på forumet byggde en snygg baslåda i form av ett reservhjul - snyggt!

Nä nu ska jag gå och lukta på ölen och se om saltvattnet tagit sig igenom lacken ännu ...

Det var jag 8)

I övrigt är det kanske inte så inrett, bara den tjocka gummimattan i matchande mönster som kåpan till resevhjulet...eeh, baslådan menar jag ;)

Snyggt blev det i alla fall!

/Björn

forsätter du neråt? tror att JanneJ finns i dom trakterna du är nu

Njae neråt vet jag inte denna gång då vi landar i Göteborg på Lördag för Iron Maiden konsert. Vi har legat på Hafstens Camping nu ett par dagar mellan Uddevalla och Lysekil. Tog färjan över till Lysekil idag så mussen fick åka lite båt :)

Finns det något bra musse-evenemang neråt annars ?

/Björn

• 1 year later...

Nu ska tanken ur. En kille som vill orginalrenovera en 70:a FB vill ha den och jag får en ny ersättningstank. Helt Ok tycker jag eftersom min bil aldrig kommer att bli original.

Det som blir lite problem och upptäcktes idag är att påfyllningsröret inte är av samma typ i en sån här "special-tank" Mitt rör är längre och har dubbla väggar. Gissningsvis för att ångorna ska sugas in på något mystiskt vis.

Två länkar på ämnet:

http://www.cougarpartscatalog.com/d0zz-9002-b.html

http://forums.vintage-mustang.com/conco ... s-cap.html

Tydligen så finns det original-fantaster som till och med klyver tanken och ersättern undersidan med en ny för att få den ovansliga ovansidan intakt.

Hur jag ska göra med till-luft vet jag inte just nu och om sugröret som går framåt i bilen måste pluggas ?

Kanske var ett misstag att lova bort tanken :D

Mvh,

Björn

Nu ska tanken ur. En kille som vill orginalrenovera en 70:a FB vill ha den och jag får en ny ersättningstank. Helt Ok tycker jag eftersom min bil aldrig kommer att bli original.

Det som blir lite problem och upptäcktes idag är att påfyllningsröret inte är av samma typ i en sån här "special-tank" Mitt rör är längre och har dubbla väggar. Gissningsvis för att ångorna ska sugas in på något mystiskt vis.

Två länkar på ämnet:

http://www.cougarpartscatalog.com/d0zz-9002-b.html

http://forums.vintage-mustang.com/conco ... s-cap.html

Tydligen så finns det original-fantaster som till och med klyver tanken och ersättern undersidan med en ny för att få den ovansliga ovansidan intakt.

Hur jag ska göra med till-luft vet jag inte just nu och om sugröret som går framåt i bilen måste pluggas ?

Kanske var ett misstag att lova bort tanken :D

Mvh,

Björn

Skaffa ett ventilerad tanklokk.

Om du vil bli av med resten av dine plastdelar i skuffen så er jag intereserad ;-) Just det, har Californiabil som det fattas lite plastdeler til :shifty:

Mvh

JohnB

jag har gjort en egen variant! har inga bilder men så här gjorde jag:

använde en tunn masonit skiva som jag delade på mitten för att kunna gå runt hela tank-röret. isolerade undersidan (ner mot tanken) med 12mm självhäftande isolering. och köpte en matta på en golv firma.. gjorde en mall och skar ut mattan.. dom kallade den för "bil matta" fanns bara i svart dock..

hoppas du löser det på ett bra sätt..

Hej.

Jag har gjort en typ av "inklädnad" i bagageutrymmet. Jag gjorde så här. Köpte en 4mm plywood skiva. Mallade av bagageutymmet med kartong. Sågade till skivan och delade den på mitten, helt omöjligt att få dit den annars. Längst ut vid sidorna kapade jag av skivorna jäms med kanten till "förvaringsfacken" monterade gångjärn så att man kan fälla upp och ner dessa som lock och använd utrymmet under till förvaring. Pallade upp skivorna med träläkt på undersidan så de inte sviktar. Lade sedan på en svart matta. Har tyvärr inga bilder, men kan ta några när min dotter kommer hem från sin skolresa.

Jag är ingen proffisionell sadelmakare, men jag är nöjd med att ha fått ett plant golv i bagageutrymmet som om man vill lätt kan återställas till original.

Nu med bilder.

/Danpost-20-14483911604_thumb.jpgMustang 001.jpg[/attachment:28vknrln]post-20-144839114998_thumb.jpgMustang 002.jpg[/attachment:28vknrln]post-20-144839112667_thumb.jpgMustang 006.jpg[/attachment:28vknrln]post-20-144839108627_thumb.jpgMustang 007.jpg[/attachment:28vknrln]

• 2 weeks later...