DanRing Posted July 27, 2008 Report Posted July 27, 2008 Har sett inlägg om att folk har monterat H-Pipa eler vad ni kallar det på avgassystemet, förmodar att detta rör monteras för att få genomsläpp mellan de två systemen strax efter hedders? Ger detta prestanda ökning eller vad är vitsen med detta? Quote
CMC 1061 Berra Posted July 27, 2008 Report Posted July 27, 2008 Det beror på. Men se det så här. Man jämnar ut avgaspulserna. Och detta gör att man tömmer avgassystemet fortare. Vilket leder till lite efekt ökning. Det bästa är att motorn jobbar lättare och har ättare för att gå jämt. Vilket är roligare och trevligare. Sen finns det något som heter Xpipe. Som gör allt detta ännu mera. Vilket kan leda till lite mera effekt. Än Hpipa. Sen är det upp till dig och bestämma vad du vill ha. Berra Quote
Per Berglund Posted July 27, 2008 Report Posted July 27, 2008 H-pipa är alltså orginal påMustang!Utan den får du ett hemskt "fiskebåt ljud" Med H-pipa får du som Berra sa mer effekt och dessutom rätt V8 ljud!X-pipa ska vara bättre även om jag inte märker något alls.Helt onödigt enligt mig så länge man inte trimmar.Däremot blir ljudet helt annorlunda.V8 ljudet försvinner faktiskt en aning Quote
CMC 1061 Berra Posted July 27, 2008 Report Posted July 27, 2008 Där har Per rätt. Visst en del av ljudet ändrar karaktär. Men på tomgång. Så har man V8a ljud och en bit in i registret. Det märks på trimmade motorer. Jag märkte på min att den blev snabbare i gassvar och varvade lite mera. Jag personligen älskar ljudet från Xpipe. Det eggar en lite till F1 I tunnlar är det för döds skönt att köra på en lägre växel. Bara för att höra ylandet från avgasljudet. Jag blir alldeles knasig av detta. När det ryter fram och ylar bak.Berra Quote
1096 Posted July 27, 2008 Report Posted July 27, 2008 Jag skulle vilja slå ett litet slag för en X-pipa... gentemot ett H.På min 93´a märkte jag en markant skillnad från ett H till ett X. Rörsystemet framför och efter förbindningen av de båda sidorna är fortfarande detsamma och de går ihop på ungefär samma ställe så jag vill påstå att förändringen berodde på hur man väljer att gå ihop med rören - H eller X. För det första ett annat ljud, det vassa ettrigga småblocks smattret försvann till förmån för ett mer homogent tyngre men ändå lite vasst muller. Motorn upplevs gå jämnare än tidigare och det hörs att den gör det om man står bakom piporna. Framförallt märktes en tydlig skillnad i bottenvrid till Xets fördel men ändå samma fina drag ut i hela registret... Nu är iofs den motorn försedd med toppar och kam lite mer än vanlig standard vilken ger den ett liv från 2000-+6000rpm men ändå... Kände tydligt att det blev bättre ork i botten... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.