Jump to content

Klåpare, ja jag vet...


Recommended Posts

Jag skruvade isär termostathuset och kollade vad det satt för termostat där nu efter som jag haft problem med min temperatur. För att lossa detta var jag tvungen att ta loss fördelaren pga slita bultar och jag ville inte riskera att dra sönder dom mer då man inte kom åt för att få något riktigt tag.

Jag gjorde allt för att inte fördelaren skulle röra sig och låste därför rotorn och "skruvade" ur den... denna eminenta tejp beslöt sig för att lossa och nu vet jag inte vart jag är någonstans... kan någon vara jätte snäll och berätta hur man ställer in den till grundinställning igen? :cry:

Letat markeringar men finner inga.... Mustang 70 302

Link to comment
Share on other sites

Efter en del svinto så hittade jag märkningen, trodde märkningen skulle vara på skivorna men den satt ju på balanshjulet i fram! Tack ändå! Känns skönt att ha ett sånt här forum och ta till när man är osäker!

Link to comment
Share on other sites

Ett tips

När du ställer tändningen manuellt på 0 grader så kan motorn ändå stå 360 grader fel för att få till tändningen.

Det är viktigt att du ser till att båda ventilerna på ettans cylinder är stängda för du kan ha ettans cylinder på topp, 0 grader på tändinställningen men att en ventil står öppen och då blir det fel.

Allt detta kan bli pga. av att motorn och fördelaren ej "snurrar lika snabbt" de har ett 1:2 förhållande.

Nu vet jag inte ifall det är så på Mustangmotorer men du står kanske inför ett problem till.

När du tycker att allt står ok med fördelarläge så ska du försöka få ned fördelaren den sista centimetern men det går inte, det beror på att fördelaraxeln i botten även driver oljepumpen (är det så på Fordmotorn?)

Då får man försöka snurra på oljepumpen axel med en lång skruvmejsel eller helst en kasserad och förlängd fördelaraxel.

Nu vet jag som sagt var inte ifall detta gäller Ford motorerna men så är det på tex. B18 och Cheva smallblockmotorerna.

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...