Antebkvist Posted August 4, 2008 Report Posted August 4, 2008 HejJag har precis kommit över en Mustang 74. De är den me v6an på ca 109 kusar.Bilen är inte helt i orginal så att det finns inget samlar värde i den och jag har inte råd att göra den helt orginal.Vad jag vill göra är att göra den lite maffigare kort sakt.Något i stil med: http://i157.photobucket.com/albums/t50/ ... bra-II.jpgMina frågetecken är då, vad börjar jag med? Vad ska jag tänka på med min mustang. Vad går ofta sönder osv osv.Jag är mycket intresserad av att sätta i en v8a i den..typ 302 eller 289an.Någon som vet vilken v8a som mer eller mindre passar redan i den? Och finns det någon 8a som passar på nuvarande 6ans automat låda?Kort sakt; om ni ville byta upp till en v8a. Vad hade ni valt för motor osv.Alla förslag är jätte välkomna! Quote
CMC-49 Posted August 4, 2008 Report Posted August 4, 2008 Hej bästa att lägga i bilen är en 302 då dessa fanns från 1975.om du är intresserad har jag karossfästen och grenrör till en sådan bil med v8a 1500:-Och ett tips är att du måste även få tag på rätt oljesump då dessa är annorlunda än de äldre Quote
Antebkvist Posted August 4, 2008 Author Report Posted August 4, 2008 Hej bästa att lägga i bilen är en 302 då dessa fanns från 1975.om du är intresserad har jag karossfästen och grenrör till en sådan bil med v8a 1500:-Och ett tips är att du måste även få tag på rätt oljesump då dessa är annorlunda än de äldre Vet du om 6ans låda passar 302an? har du nån susning om vad man kan få för pris på en 302a ? är inte intresserad av en kromad superduper snygg sak för 50 papp utan nån från typ skrot som man rustar upp själv..Vet inte helt säkert om jag ska sätta i en 8a men dina delar är intressanta då iaf Quote
Laslo Posted August 11, 2008 Report Posted August 11, 2008 Får väl gå in med ett standard varningens ord när det handlar om byta från 4'a eller 6'a till 8'a i en 74'a.74'an är kortare i nosen än sina yngre syskon från 75-78, och det brukar bli problem med att få plats med saker som kylare o fläktar o lite sånt väsentligt.Inget som inte går att fixa naturligtvist, och det är inte skitmycket meck, men klart mer meck än med 75-78-bilarna.Kolla efter mer och utförligare info på http://www.mustangii.net/(Klart värt o regga sig där om man vill veta allt om Mustang II (och få hjälp (säger inte att man inte får hjälp här (bara o inse att folk inte vet så mycket om mustang II här i knutarna.)))) Quote
Antebkvist Posted August 23, 2008 Author Report Posted August 23, 2008 Får väl gå in med ett standard varningens ord när det handlar om byta från 4'a eller 6'a till 8'a i en 74'a.74'an är kortare i nosen än sina yngre syskon från 75-78, och det brukar bli problem med att få plats med saker som kylare o fläktar o lite sånt väsentligt.Inget som inte går att fixa naturligtvist, och det är inte skitmycket meck, men klart mer meck än med 75-78-bilarna.Kolla efter mer och utförligare info på http://www.mustangii.net/(Klart värt o regga sig där om man vill veta allt om Mustang II (och få hjälp (säger inte att man inte får hjälp här (bara o inse att folk inte vet så mycket om mustang II här i knutarna.)))) Din bil är princip som jag vill ha min....om de är din dvs.. 302a me c4 låda osv.. Om de är din..hur gjorde du..altså vad ska ja tänka på när jag byter upp mig till en 8a? har du någon bild på bilen i högre upplösning än din länk? Quote
Laslo Posted October 14, 2008 Report Posted October 14, 2008 Motorbytet är gjort av nån föregående ägare, och rätt slarvigt.Det man lär tänka på är att 74'an är kortare i snoken än 75-78, vilket gör att det kan bli rätt trångt åt kylare och den mekaniska fläkten i fram. Man kan, som några på forumet gjort, flytta fram kylarramen en aning. Eller som jag håller på o gör, skaffat kort vattenpump och sätta i elfläkt och customkylare. Sen bör man byta till styvare fjädrar i fram, jag har kvar V6-fjädrarna och det kan bli lite väl mycket *boing boing boing* ibland. Sen ska man veta att det är trångt trångt trångt för grenrör.Standardgrenrör 4-1 funkar, samt dom läskiga blackjack grenrören där ettans rör går under på nät jävla skumt sätt, folk har lyckats få den o ta mark och plattat till den. Sen skall även hookers tri-y rör funka, enligt hooker själva. Funderar på att beställa ett par såna svarta (läs: billiga) och se om man kan få dom att passa. Alternativet är att låta specialtillverka grenrör.Några andra riktigt djupa fallgropar har jag inte stött på än. Men dom dyker väl upp medans jag håller på antar jag. :-) Quote
loop Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 Hur mycket kortare är 74? Min är iofs helt rensad och saknar innerskärmar mm, men det vore ju kul att veta om de förlängt den eller ej.Då den gick som banracingbil så hade den tydligen sidepipes senast.Det är en bil som haft en fyra från början. Man kan ju undra hur många sådana som såldes nya i Sverige. Tror inte den här blev såld förrens 76 så det var nog inte så lättsålt. Quote
Laslo Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Bilarna är lika långa år till år (175"), men man har lite mer utrymme i motorrummet på 75-78.Ja inte mer än att det fortfarande är jävligt trångt, men man kommer undan extrameck för att få ner en V8 med standard fläkt o kyl.Så har jag förstått det hela. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Hej.Visa lite motorbilder så kanske det klarnar lite för densom är intresserad att montera en 8a i Musse II. Jag har lånat några bilder från nätet, har en luftrenaretill en 8a 1975 MusseII i förrådet, kanske en början pånågot nytt.Kan berätta att det faktiskt sitter en C4 automat från1975 i min HT. Quote
CMC 1061 Berra Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Är det kompressorn med luftrenare som du har liggande Lasse? Förlåt kunde inte låta bli. Berra Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.