Jump to content

Recommended Posts

Har scoutat internet och forumet på lustgas frågor och svar. Men jag får inte riktigt ut något av informationen.

1. Hur installerar man N2O "slangen" till förgasaren?

Lägger man bara slangen så att den går ner med luften från luftfiltret?

2. Vad ska man ha för tryck på gasen?

Vill ju ogärna ha 200bar lustgas sparkandes ut or tuben. :) Någon form av ventil måste ju finnas.

3. Finns det något annat som man måste fungerar på när man sätter in n2o?

Inga ändringar på tändningen eller andra mekansika ingrepp?

Var väl de...

Såg tråden på han som använde nässpray som extra kick i motorn. hehe... Passar på nässprayen dock. :)

Inte tror jag att det är att stoppa ner slangen i förgasarhalsen och skruva på kranen. Nä nog behövs det typ en platta under förgaseren och nosslar med både bränsle och n2o. för att det inte ska bränna ur motorn helt. Man ska vara försiktig med lustgas. Det ska man inte leka med utan kunskap.

Berra

Börja med att läsa igenom de här länkarna, de kan ge dig lite mer kött på benen.

http://www.nitrousdirect.com/nitrous.html

http://www.nos.lt/nos_faq.html

http://members.aol.com/agspeed/nos.htm

Men för att besvara dina frågor:

1: Nej, lustgasen kopplas genom munstycken och ventiler till insuget (genom platta eller nozzle)

2. Elektrisk ventil (solenoid) krävs, även till extra bensin.

3. För säkerhets skull skulle jag sätta dit givare så minst fullgas och kanske minst 2500-3000 varv krävs för att lustgasen skall kunna aktiveras. Tändningen lite tidigare då lustgasen aktiveras.

Smidda kolvar är att rekommendera.

Tryckvakt på bränslet är också en bra säkerhetsgrej.

Hm... det var alltså besvärligare än vad jag trodde. :shock:

Fast med närmare eftertanke så kanske det inte är så konstigt. :?

Effekthöjningen är rätt ordentlig under kort tid. Så varför skulle det vara så lätt? Heh..

Smidda kolvar... har hört talas om det vid flera tillfällen men aldrig riktigt förstått vad det är för något. Vad är smidda kolvar?

Smidda kolvar är inte gjutna. dom är maskinframtagna och har andra legeringar i sig. för att tåla högre värme och belastningar. Därför så kostar dom mer an tre till fyra gånger mera. Sdean ska du tänka på smidd vevaxel och smidda stakar. om du vill köra lustgas. Detta är en ren säkerhetsåtgärd bara. Och ändå så smäller dom sönder. Lustgas kan vara mycket dyrt att använda. En tub räcker oftast tre repor. Sedan beror det på vilket system du har.

Berra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...