Jump to content

Linelockers


Recommended Posts

Har hört någonsans att det inte är OK att ha linelockers på bilen för bilprovningen. Ingen åverkan på bromsar och rör etc. Någon som vet om det stämmer?

OM nu det är så att man inte får ha linelockers pga olika synpunkter från bilprovningen så undar jag rent hypotetiskt hur man skulle installera dessa på bästa sätt för att dom inte skulle synas vid tex en besiktning. :)

Sen kan man sätta dom fram eller bak... Vilken kombination är bäst? Kan tänka mig en massa olika fördelar beroende på vad för låda man har. Men har man en automat som utgångsläge... så hur borde det bästa sättet att installera det hela?

Bränna gummi!! :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade just min super-stocker utan problem, jag har line-lock på frambromsarna...det är ju där det behövs! När du värmer däcken inför ett race så är det ju bra och bara kunna låsa frambromsarna under burnouten=minskar slitage på bakbromsarna!

//M

Link to comment
Share on other sites

ok.. De lät ju lovande. Tittade dom på dina linelockers eller anmärkte dom bara inte på dom?

När jag besiktade min Mach1:a så skulle den kunna ha kört på 3 hjul och ändå gått igenom. Dom var så glada att få se en "riktigt" bil så dom kollade inte ens att mitt helljus inte fungerade.

Det verkar vara hugget som stucket när det kommer till bilprovningen.

Före eller efter morgonkaffet, vaknat på rätt sida av sängen, personkemi.. hel jäkla vetenskap med det där.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är det "lynnigt" på bilprovningen ibland... Min bil är ju en ren race-bil med stegar, bur, fuelcell, linelock, transbrake, inget baksäte...osv.. Inte ett ljud om detta på bilprovningen, hade inte heller vindrutetorkare! Men gick igenom med blankt papper!!

//M

Link to comment
Share on other sites

Ok.. låter ju bra(?!) att det går att få igenom det ena och det andra. Du skickade inte frugan på att besikta bilen? :D Brukar ju som regel gå lättare då.

Vad har du köpt för kit och vart?

De som jag funderar på med att lägga linelockers fram är att man bara kan stå still och bränna gummi. Släpper man knappen så sticker bilen framåt.

Lägger man dom bak så borde man kunna reglera farten med frambromsen och fortfarande låta bakhjulen spinna fritt. Eller? Jag vet inte. Jag kastar bara upp ideer här.

Link to comment
Share on other sites

En linelock installerar man på bromsrören till de icke drivande hjulen, ingen annanstans. Dess funktion använder man för att kunna göra en kontrollerad burnout, och i vissa applikationer en kontrollerad start. Linelocken ska ALLTID styras av en återfjädrande knapp; släpper du knappen så släpper bromsarna.

Link to comment
Share on other sites

En linelock installerar man på bromsrören till de icke drivande hjulen, ingen annanstans. Dess funktion använder man för att kunna göra en kontrollerad burnout, och i vissa applikationer en kontrollerad start. Linelocken ska ALLTID styras av en återfjädrande knapp; släpper du knappen så släpper bromsarna.

Exakt!!

Du "87gt50", är du med i åets S-SS serie å kör? Är lite sugen på och börja köra nästa år...!

//M

Link to comment
Share on other sites

En linelock installerar man på bromsrören till de icke drivande hjulen, ingen annanstans. Dess funktion använder man för att kunna göra en kontrollerad burnout, och i vissa applikationer en kontrollerad start. Linelocken ska ALLTID styras av en återfjädrande knapp; släpper du knappen så släpper bromsarna.

Exakt!!

Du "87gt50", är du med i åets S-SS serie å kör? Är lite sugen på och börja köra nästa år...!

//M

Du komer att vara hjärtligt välkommen! Jag har kört 2 i Malmö samt Veidec i år, funderar allvarligt på att köra Norge om 3 veckor samt Winternats i Malmö. Har 10 min till banan så det kan bli nån onsdag med. Håller på att riva bakvagnen, tror nånting gått sönder. Mantorp var en katastrof, saknade 3 tior på 60foten..

Har du allt för att få ihopa en legal kombo?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Ajajaj då, finns inget värre än fel som inte är uppenbara....hoppas det inte är nått allvarligt!

Har du allt för att få ihopa en legal kombo?

Jo det är ju det som är lite av problemet, har ingen riktig koll på vad för regler som gäller i SS! Tror maskinen borde vara ganska nära...insug, toppar, vippor, headers, block(volym) å vev är samma som Thoresson körde med. Det jag funderar över är kolvarna(JE custom lightweight kolvar) å stakarna(Crower steel billet vevstakar), som jag kör med. Det är ju inget högkomp eller annan slaglängd eller sånt så det kanske fungerar? Annars så är det väl orginal gasare som gäller? Fria slicks?

Många frågor....

MVH

Mathias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...