Fröberg August 15, 2008 Report August 15, 2008 Mion Mustang är en -73a, då måste jag alltså göra följande:Från www.bullerintyg.se"Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h."Jag kan alltså inte sätta en klisterlapp med km/h skalan utan måste byta ut mätartavlan!?"Till personbilar tillverkade 1972 och senare behövs intyg på buller. "Jag måste alltså göra ett bullerprov? Kan det bli några problem kring detta?"Bil skall ha två icke triangulära bakre reflexer som vid belysning återkastar rött ljus bakåt."Hur har ni andra löst detta?Något annat jag måste "fixa" ? Citera
Dr Frelin August 15, 2008 Report August 15, 2008 E-märkta reflex bak är inget krav ifall det är en import för eget bruk utan originalen i glasen ska räcka vad jag vet... Citera
Leffe N cmc712 August 15, 2008 Report August 15, 2008 Jag hade inget bullerintyg när jag reg.besiktade min 72a. Vad jag vet så gäller det bara bilar som inte varit typbesiktade i Sverige. Mustangen såldes ju ny av Ford i Sverige på den tiden och bör alltså vara typad...Extra reflexer tror jag inte ska behövas, men jag satte på E-märkta med dubbelhäftande tejp på bakljusglasen (nedanför backlampan) för att vara på den säkra sidan. Dom demonterades sedan raskt på bilprovningens parkering direkt efter godkänd besiktning... Citera
Ingo August 15, 2008 Report August 15, 2008 Jag hade inget bullerintyg när jag reg.besiktade min 72a. Vad jag vet så gäller det bara bilar som inte varit typbesiktade i Sverige. Mustangen såldes ju ny av Ford i Sverige på den tiden och bör alltså vara typad...Extra reflexer tror jag inte ska behövas, men jag satte på E-märkta med dubbelhäftande tejp på bakljusglasen (nedanför backlampan) för att vara på den säkra sidan. Dom demonterades sedan raskt på bilprovningens parkering direkt efter godkänd besiktning... verkar som om bullerintyg krävs även om bilarna sålts i sverige.vet att man krävt till camaros tex.Men givetvis kan det ju finnas godtyckliga skillnader(sunt förnuft).. Citera
CP CMC#2126 August 16, 2008 Report August 16, 2008 Du kan använda klisterlapp på mätartavlan.Der finns reflexer i bakljusglasen, jeg hade inget problem til reg.besiktning.Bullerprov kan du få hos SFRO, http://www.sfro.com/ larmer den for mycket kan du använda insats Citera
Recommended Posts