Jump to content

Bakaxelutväxling med 5-vxl


Recommended Posts

Tänkte köpa en 9" axel från currie.

Motorn är en 392w och lådan blir en tremec tko med 2.87 på ettan och .64 på femmans växel.

Däcken hade jag tänkt 255/50-16.

Jag har velat lite mellan 3.50 och 3.75 i bakaxelutväxling, och har mer eller mindre bestämt mig för 3.75.

Detta skulle resultera i ca: 2000 rpm i 100 km/h.

Med 3.50 skulle man ju få ner varvet ett par hundra rpm men jag tycker inte att 2000 i 100 km/h låter speciellt mkt samt att man får ju lite mer aceleration då..

Är det någon som har synpunkter på det? eller kanske rant utav har en liknande kombination själv?

Mvh/Marcus

Link to comment
Share on other sites

Svaret på alla frågor av den här typen är helt relaterat till vad du tänker använda bilen till.

Ska du pendla motorväg, rita streck vid kiosken, cruisa, köra dragracing eller banracing?

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Om man köper en 9" Currie då gör man inte det för att köra långt utan för att accellerera och då ska du ha en hög numerisk utväxling, med o,64 på femman hade jag själv inte tvekat på att behålla min 4.56 nu ska den bytas ut mot 4.10 + en Gear Vendors vilken är 0.78 och då motsvarar det 3.30 i baken med 4.56 och 0.64 blir det bara 2.92 vilket är mer än tillräckligt lågt.

Sven

Link to comment
Share on other sites

Svaret på alla frågor av den här typen är helt relaterat till vad du tänker använda bilen till.

Ska du pendla motorväg, rita streck vid kiosken, cruisa, köra dragracing eller banracing?

mvh

jocke

Ja självklart, det har du rätt i, jag glömde skriva bilens användningsområde.

Då bilen är en hobbybil och ingen ren race-bil så kommer den att främst användas på gatan.

Enstaka banträffar, stripkörningar kommer att förekomma, likaså längre turer med bilen.

Antar att jag då är ute efter en kompromiss som funkar bra inom olika områden.

Där tyckte jag själv då att 3.75 skulle funka som kompromiss, och att 3.50 kanske var lite väl lågvarvigt.

Som sagt synpunkter upskattas :)

Link to comment
Share on other sites

Om man köper en 9" Currie då gör man inte det för att köra långt utan för att accellerera...

Fast att behålla nuvarande 8" axeln bakom en strokad 351w känns vanskligt. Även om man använder bilen till att köra långt med så kommer man ju inte kunna undvika häftiga accelerationer. Det går ju inte, inte med en sån motor ;)

Och något mellanting mellan standard 8"-axel och en currie 9" är ju svårt att hitta.

Begagnat i sverige är ju mer eller mindre bara att glömma.

Sen tycker åtminstånne jag att curries axlar verkar vara riktigt prisvärda för vad man får, eller?

Link to comment
Share on other sites

Generellt rekommenderas till de nyare modellerna (FOX o senare) 3.73 för manuell, och 4.10 för automat ifall man vill ha lite av varje i körbarhet. Dessa modeller använder 8.8 bakaxeln, som för övrigt går att bygga så att den tåler rejält med effekt. Kanske den skulle vara ett alternativ för dig?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Generellt rekommenderas till de nyare modellerna (FOX o senare) 3.73 för manuell, och 4.10 för automat ifall man vill ha lite av varje i körbarhet. Dessa modeller använder 8.8 bakaxeln, som för övrigt går att bygga så att den tåler rejält med effekt. Kanske den skulle vara ett alternativ för dig?

mvh

Jocke

ja absolut det är ju ett alternativ, enda smolket i bägaren är, som jag fattar det, att 8.8" är bredare än en motsvarande 67-70 9" eller 8" axel.

Då får man antingen korta axeln, vilket innebär en del extrajobb.

Eller så får man använda moderna fälgar som breddar innåt mer än utåt, och det tycker jag personligen inte är snyggt. Jag gillar det lite djupare stuket på fälg.

Sedan så är väl 8.8:an 4-bultad? Då åker man på att modifiera där också.

Detta är ju synd eftersom den, som du säger, pallar en hel del samt är lättare än 9-tummaren.

Baserat på ovanstående så bestämde jag mig för en 9".

Link to comment
Share on other sites

Hejsan. Jag kör med en femväxlad. Jag ahr för mig att min femte växel ligger lika som du har skrivit. Jag kör med 3:50 i utväxling och mina däck är 255. 60x15. Jag har ca 17050 i varv vid 100 kmh. jag tycker det är perfekt för landsvägs körning. Ska man gasa lite så blir det oftast till fyran sen är det slut. Så femman är rätt onödig. fast det beror hur man vill ha det för strip åkning. Jag provade 3:20. vilket inte fungerade något bra. Det var svårt att få i femman innan man kom ut på motorväg. Vilket inte var bra förmycket varv på fyran men för lite varv för femman. Däremot så funkar det bra med just 3:50. 3:75 är säkert ett bra alternativ skulle jag tro. Som sagt ökar varvet med ca 200rpm.

Berra

Link to comment
Share on other sites

8.8an finns i lite olika bredder beroende på applikation, och de finns med både 4 och 5 bultade drivaxlar. -94 o nyare är 5 bultade.

ok, men vad tror du om 3.50 kontra 3.75 för det jag beskrev?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gått på 3.75. Att hamna "för lågt" i varv i motorvägsfart kan vara för j-ligt, då man får ett fruktansvärt "drönande" om man hamnar lite fel i varvtalsregistret. Dessutom får du lite bättre skjuts när du ska iväg med 3.75 kontra 3.50. Hade det varit till min bil så hade jag gått upp ytterligare till 4.1x, då 2-300 rpm i motorvägsfart spelar mycket lite betydelse i min värld om man samtidigt får en betydligt bättre "seat of the pants" känsla vid acceleration. När jag gick från 2.73 till 3.73 för längesedan så kändes det som 100hk. Utan överdrift.

mvh

Jocke, som nu tyvärr tvingas åka 4.88 för att han bara får plats med 28" höga däck... vill ha 5.13 och 30" däck

Link to comment
Share on other sites

Jocke, som nu tyvärr tvingas åka 4.88 för att han bara får plats med 28" höga däck... vill ha 5.13 och 30" däck

Men borde du inte kunna byta till 5.13 även om du har 28" däck? Eller är det någon regulation som sätter stopp?

Link to comment
Share on other sites

Jocke, som nu tyvärr tvingas åka 4.88 för att han bara får plats med 28" höga däck... vill ha 5.13 och 30" däck

Men borde du inte kunna byta till 5.13 även om du har 28" däck? Eller är det någon regulation som sätter stopp?

Så länge jag åker med max 30x9x15 så e det fritt, men problemet är att det är meningslöst att varva mer än de nära 7000 (sjutusen) :D som jag gör idag över mål, för det ger inget pga de begränsningar jag har i motorn. Det jag är ute efter är större avtramp som jag får med högre däck...

Utväxlingen annars e helt rätt, med maxvarv i 3an på 201, och maxvarv i 4an på 402m

Jo, det finns ett sätt till; nån som vill sponsra med en G-Force vxllåda?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Så länge jag åker med max 30x9x15 så e det fritt, men problemet är att det är meningslöst att varva mer än de nära 7000 (sjutusen) :D som jag gör idag över mål, för det ger inget pga de begränsningar jag har i motorn. Det jag är ute efter är större avtramp som jag får med högre däck...

Utväxlingen annars e helt rätt, med maxvarv i 3an på 201, och maxvarv i 4an på 402m

Jo, det finns ett sätt till; nån som vill sponsra med en G-Force vxllåda?

mvh

Jocke

Ok, då är jag med.

vad kör du med för låda idag då?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...