grufman August 20, 2008 Report August 20, 2008 tänk dig att du skall köpa en del till din mustang från USA.Du har två alternativ, antingen köpa det direkt från staterna för 600 dollar + frakt, eller köpa det i Sverige för, ja just det. (6% tull och 25% moms räknar vi med). Leverantören har redan delen i sverige i lager, du kan få den inom någon dag.Vad är ett vettigt förhållande mellan dollarpris och utpris? (100 dollar frakt)Direktpris: 6.5kr/dollar = 6029kr8kr/dollar = 7420kr (marginal 1113kr)10kr/dollar = 9275kr (marginal 2597kr)12kr/dollar = 11130kr (marginal 4081kr)Är du snål och köper själv, eller månar du om mottot "support your local dealer". Hur resonerar du? Citera
Jocce August 20, 2008 Report August 20, 2008 Beror på vad det är för del...Brukar i normala fall gärna Supporta min lokala handlare, men inom vissa gränser!Är det en del som nått kan gå sönder på, t.ex. nått elektronisk eller "avancerat" mekaniskt så köper jag nog det hellre hos enb lokal handlare, för jag antar att ni lämnar nån sorts garanti?När/om det pajar kan jag då bara gå tillbaka med grejerna direkt till personen (Firman) jag köpt det av, istället för att skicka grejerna över atlanten osv!/Jocce Citera
RoTe August 20, 2008 Report August 20, 2008 Beror väl på hur mycket det skiljer i pris. Sedan är leveranstid en stor faktor också. Jag gillar inte att vänta på delar. Kan den svenska butiken leverera direkt är det ett stort plus. Ska de beställa hem från USA först är det ju helt klart mindre intressant. Citera
Fröberg August 20, 2008 Report August 20, 2008 Du har två alternativ, antingen köpa det direkt från staterna för 600 dollar + frakt, eller köpa det i Sverige för, ja just det. (6% tull och 25% moms räknar vi med). Leverantören har redan delen i Sverige i lager, du kan få den inom någon dag.Blir inte det samma pris? Om jag köper från USA så är det troligt att jag åker på både tull och moms. Om företaget i Sverige har produkten på lager köper jag här. Är leveranstiden samma från USA som från SV köper jag från SV. Men nu är ju kruxet att den SV återförsäljaren lägger på ytterligare i marginal.Om jag ska jag handla från Sverige ska priset vara ungefär detsamma som att köpa från USA eller det ska vara en produkt som det kan behövas garanti på.Ta kontaktbläcket till tutan som jag behöver.I USA kostar den $90 = ca 730 kr + frakt och i Sverige 1100 kr (+ ev frakt). Har svårt att se varför det Svenska företaget ska ha betydligt högre marginal än ett företaget i USA. Att skylla på frakten är dyr har man då inte gjort ett för litet inköp? Att säga att marknaden är liten och volymerna är små, bör man inte bredda sig då?Det blir lättare och lättare att handla på nätet och jag tror att många företag kommer att se minskade volymer. Än så länge är näthandeln ganska låg, min generation (32 år) är relativt vana med Internet och handlar en del. Tjejer och killar i 15 års åldern praktiskt taget lever på Internet, vad händer om 3 år när de är myndiga och kan skaffar ett VISA kort?Det är dags att förbättra logistiken, bredda utbudet och sänka priserna om man ska överleva på sikt. Mindre "lokala" butiker kommer alltid att finnas men inte i lika stor utsträckning.För att svara på din fråga så skulle jag troligen köpa från nätet om det blev billigare eller inte skulle behövas åberopa garanti.Såga mig gärna vid fotknölarna. Citera
AJ August 20, 2008 Report August 20, 2008 Tja, for att anvanda ett amerikanskt ordsprak, Money talks !! Men, klart ar att man forsoker supportera sin lokala dealer men det far inte skilja over 30% i pris mellan ta hem sjalv eller kopa via t ex Grufman Dessutom, detta hande nyligen, leveranstiden var vecka snabbare. Jag tycker nog att ni handlare har onodigt hoga marginaler pa t ex mindre och latta delar som numera ar ganska billigt att frakta hem sjalv. Sa for min del ar det klart, sa lange jag kan spara tusenlappar handlar jag sjalv, annars koper jag lokalt !! Citera
bige August 20, 2008 Report August 20, 2008 har flere ganger kjøpt deler fra sverige forde i utgangs puktet delen var mye billigere . Det som har hent meg er att firma har ikke fjærnet moms - norge er ikke eu - videre en høy frakt og en "avgift" på innpaking og faktura ... Så Jeg kan spørre - grufman - hva tar dere i frakt ? fjerner dere moms ? .Hva regner dere i frakt til - post restante strømstad ? - la oss si på 16 plugger og 5 olje filter til 351C -73Når dere nevner 600$ går jeg utifra dere har minst 40% rabatt på det ?? Citera
grufman August 20, 2008 Author Report August 20, 2008 Ta kontaktbläcket till tutan som jag behöver.I USA kostar den $90 = ca 730 kr + frakt och i Sverige 1100 kr (+ ev frakt). Har svårt att se varför det Svenska företaget ska ha betydligt högre marginal än ett företaget i USA. Att skylla på frakten är dyr har man då inte gjort ett för litet inköp? Att säga att marknaden är liten och volymerna är små, bör man inte bredda sig då?Anledningen till den högre marginalen är att när den svenska åf'en säljer 1 bleck, så har jänkaren sålt 100 bleck. Där har du skillnaden. Om du dessutom köper delen från ett lågprisoutlet så har han sannolikt bara 2-3% marginal ovanpå sitt inköpspris. Det funkar om du säljer 1000-tals. Om du säljer 1-2st behöver du MINST 20-30% marginal. Det vet alla som driver företag.I ditt räkneexempel ovan verkar det stämma. Citera
1096 August 20, 2008 Report August 20, 2008 Man kanske får spetsa hela exemplet lite ytterliggare till något eller någon specifik del.... för att kunna jämföra... Planerar man tex sina inköp från nån firma i Usa och kanske går ihop några stycken så finns det ju givetvis mycket att tjäna... Tunga eller skrymmande delar med lågt värde är tex dyrt att ta hem. Jag tog hem en lådda från MustangsUnlimited nu i slutet på våren när jag kände dollarn var i rätt nivå... hade dom grejerna hemma här i garaget, tullat, momsat och allt det där för 9,22/dollar.... Men då var det mycket smågrejer som kostade mycket i förhållande till sin vikt och storlek så frakten blev en mycket mindre del av det totala värdet på lådan... I höstas köpte jag (för att ta ännu ett exempel) KenneBell skruvkompressorsatsen och givetvis frågade jag KenneBell direkt via mail.. det tog för det första två veckor innan de svarade då tydligen all utsocknes email tog som spam...I samma veva hade jag då kontaktat JMTech i Stockholm som hade denna på lager mer eller mindre... De plockade ihop kittet av de de hade på hylla för just min applikation och bara för det då var fredag fick jag en helpolerad version... Detta till ett pris som skulle motsvarat ca 10kr/dollar om jag tagit den själv och då i grundutförande vad gäller finishen... Å en sån ordentlig låda så hade det nog med säkerhet kostat ca 15kr/dollar från Usa om jag tagit hem den själv... Nu kan man ju kanske fråga sig varför just jag - en smålänning mitt i skogen med för mycket känslor för en sketen Foxbody - fick kompressorsatsen så "billigt".... Den kanske legat ett tag på hyllan och helt enkelt behövde säjas... eller har man på JM en annan syn på det hela... Support Your local Customer..... Citera
Tommyax August 20, 2008 Report August 20, 2008 Sedan några år köper jag i princip allt från usa nytt och beg iom att det landar runt 10:-/$. Samtidigt som det funkar bra och "peppar peppar" jag aldrig blivit blåst på pengar ännu.De få gånger jag handlat i Sverige har det varit panik, typ hjullager etc.Senast skickade de paket från USA Torsdag fick avi Måndag ett paket på ca 150x40x40cm.Snabbare går det i princip inte att skicka i Sverige. Utöver de Svenska styling /usbildelsfirmornas påslag vilket de måste ha för att överleva tillkommer också frakt som den heller inte är gratis. (Norrlands C tex) Jag brukar lista delar jag behöver och när det finns pengar till ett lagom paket beställer jag från USA pö om pö.Större delar försöker jag få med nån container./Tommy Citera
grufman August 20, 2008 Author Report August 20, 2008 Tja, for att anvanda ett amerikanskt ordsprak, Money talks !! Men, klart ar att man forsoker supportera sin lokala dealer men det far inte skilja over 30% i pris mellan ta hem sjalv eller kopa via t ex Grufman Dessutom, detta hande nyligen, leveranstiden var vecka snabbare. Jag tycker nog att ni handlare har onodigt hoga marginaler pa t ex mindre och latta delar som numera ar ganska billigt att frakta hem sjalv. Sa for min del ar det klart, sa lange jag kan spara tusenlappar handlar jag sjalv, annars koper jag lokalt !!Frakterna är bland det mest komplicerade vi vet att räkna på. Vi går inte ut med exakta siffror, men vi har ett analyssystem som vi använder internt för att räkna ut fraktpåslaget för varje såld dollar.Det innebär att små dyra saker subventionerar stora billiga saker eftersom fraktmarginalen är kopplad till dollarpriset. Citera
grufman August 20, 2008 Author Report August 20, 2008 har flere ganger kjøpt deler fra sverige forde i utgangs puktet delen var mye billigere . Det som har hent meg er att firma har ikke fjærnet moms - norge er ikke eu - videre en høy frakt og en "avgift" på innpaking og faktura ... Så Jeg kan spørre - grufman - hva tar dere i frakt ? fjerner dere moms ? .Hva regner dere i frakt til - post restante strømstad ? - la oss si på 16 plugger og 5 olje filter til 351C -73Når dere nevner 600$ går jeg utifra dere har minst 40% rabatt på det ??HejOm du vill ha en försändelse skickad till Sverige eller annat EU-land måste momsen ALLTID vara med. Den får INTE tas bort även om det är restante och skall till norge. Om du vill slippa momsen MÅSTE försändelsen skickas TILL norge. Något annat alternativ finns tyvärr inte.Frakten till Norge ligger på samma pris som posten tar, vi ändrar inget i deras priser www.posten.seOljefilter (FL1A) ligger på 39kr och tändstift 59kr/st./Fredde Citera
grufman August 20, 2008 Author Report August 20, 2008 Kan man sammanfatta det såhär:1) Om delarna finns hemma i Sverige kan man tänka sig att betala mer2) Garanti/support är inget värt eftersom man ändå inte räknar med att få det när man beställer från usa? Citera
Per Berglund August 20, 2008 Report August 20, 2008 I höstas köpte jag (för att ta ännu ett exempel) KenneBell skruvkompressorsatsen och givetvis frågade jag KenneBell direkt via mail.. det tog för det första två veckor innan de svarade då tydligen all utsocknes email tog som spam...I samma veva hade jag då kontaktat JMTech i Stockholm som hade denna på lager mer eller mindre... De plockade ihop kittet av de de hade på hylla för just min applikation och bara för det då var fredag fick jag en helpolerad version... Detta till ett pris som skulle motsvarat ca 10kr/dollar om jag tagit den själv och då i grundutförande vad gäller finishen... Å en sån ordentlig låda så hade det nog med säkerhet kostat ca 15kr/dollar från Usa om jag tagit hem den själv... Nu kan man ju kanske fråga sig varför just jag - en smålänning mitt i skogen med för mycket känslor för en sketen Foxbody - fick kompressorsatsen så "billigt".... Den kanske legat ett tag på hyllan och helt enkelt behövde säjas... eller har man på JM en annan syn på det hela... .....Inte så svårt att svara på! Kennebells kompressorer tillverkas nämligen huvudsakligen i Stockholm! Likaså de kompressorer som sitter i Fords bilar.Hur vet jag det?Jo min svåger står själv vid maskinen och gör över 500st i veckan. Citera
grufman August 20, 2008 Author Report August 20, 2008 I höstas köpte jag (för att ta ännu ett exempel) KenneBell skruvkompressorsatsen och givetvis frågade jag KenneBell direkt via mail.. det tog för det första två veckor innan de svarade då tydligen all utsocknes email tog som spam...I samma veva hade jag då kontaktat JMTech i Stockholm som hade denna på lager mer eller mindre... De plockade ihop kittet av de de hade på hylla för just min applikation och bara för det då var fredag fick jag en helpolerad version... Detta till ett pris som skulle motsvarat ca 10kr/dollar om jag tagit den själv och då i grundutförande vad gäller finishen... Å en sån ordentlig låda så hade det nog med säkerhet kostat ca 15kr/dollar från Usa om jag tagit hem den själv... Nu kan man ju kanske fråga sig varför just jag - en smålänning mitt i skogen med för mycket känslor för en sketen Foxbody - fick kompressorsatsen så "billigt".... Den kanske legat ett tag på hyllan och helt enkelt behövde säjas... eller har man på JM en annan syn på det hela... .....Inte så svårt att svara på! Kennebells kompressorer tillverkas nämligen huvudsakligen i Stockholm! Likaså de kompressorer som sitter i Fords bilar.Hur vet jag det?Jo min svåger står själv vid maskinen och gör över 500st i veckan.Autorotor? Citera
Per Berglund August 20, 2008 Report August 20, 2008 Det skulle inte falla mig in att beställa vanliga slit & service delar från USA.Det skilljer så lite och så skönt att enkelt reklamera de gånger man själv beställt fel eller fått fel.Däremot special, eftermarknadsdelar av dyrare sort så är det det omvända.Då beställer jag alltid direkt.Men som AJ skrev ovan så en skillnad på 30% känns rimligt att betala extra beroende på vad man sparar. Citera
Per Berglund August 20, 2008 Report August 20, 2008 Autorotor?Nej nu minns jag inte vad firman heter där svågenr jobbar men dom är endast legotillverkare.Det är möjligt Autorotor står för produkten som konstrukion.Som vanligt rätt många led!I Fords fall går det så härFord-Kennebell-JM Tech-lego xxx Citera
Fröberg August 20, 2008 Report August 20, 2008 Kan man sammanfatta det såhär:1) Om delarna finns hemma i Sverige kan man tänka sig att betala mer2) Garanti/support är inget värt eftersom man ändå inte räknar med att få det när man beställer från usa?1, Absolut. Dock inte för mycket.2, Alltid värt något! Citera
1096 August 20, 2008 Report August 20, 2008 Inte så svårt att svara på! Kennebells kompressorer tillverkas nämligen huvudsakligen i Stockholm! Likaså de kompressorer som sitter i Fords bilar.Hur vet jag det?Jo min svåger står själv vid maskinen och gör över 500st i veckan.Precis... visst är det så, och lite dit jag vill komma i diskussionen... En hel del grejer finns runt hörnet fast de flesta av oss är insnöade på att stenhårt handla i Usa... Du nämner också de som sitter i Fords bilar... Kör alltså Ford med "riktiga" skruvar idag... tidigare var det ju "bara" twistade Roots..tex i Lightning mm... Med tanke på att det än så länge bara finns en tillverkare på skruvar så känns 500 i veckan lite lite för att täcka marknaden... Vore kul att veta.. Citera
Per Berglund August 20, 2008 Report August 20, 2008 Precis... visst är det så, och lite dit jag vill komma i diskussionen... En hel del grejer finns runt hörnet fast de flesta av oss är insnöade på att stenhårt handla i Usa... Du nämner också de som sitter i Fords bilar... Kör alltså Ford med "riktiga" skruvar idag... tidigare var det ju "bara" twistade Roots..tex i Lightning mm... Med tanke på att det än så länge bara finns en tillverkare på skruvar så känns 500 i veckan lite lite för att täcka marknaden... Vore kul att veta..De gör runt 500st av 1 sort till Shelby i veckan i 1 maskin.Firman han jobbar på har styvt 150 anställda så det är nog mer.Men som sagt bara ett legoföretag så det görs säkert på andra ställen också.Hur som helst har svensk bearbetning gott rykte i USA.Enligt min svåger har Kennebell blivit lyriska över kvaliten och reklamationerna nästintill försvunnit mot tidigare USA leverantörerFick känna på deras "grova" 0,01mm bladmått som dom kollar rotorerna med. Citera
1096 August 20, 2008 Report August 20, 2008 Okej... jo så är det ju säkert... Sen är väl själva Firman de gör skruven till ensamna på marknaden kanske... Innan var det ju Lysholm, Opcon och allt vad de hette... Gick väl upp i Svenska Rotormaskiner sen... ellen nåt åt det hållet... Hur som helst är det grym finish och tolerans på skruvarna... därför blir det ju rätt tätt också jämfört med en otät Roots... O visst är svenska grejer bra... hittade detaljer på JMs hemsida som vi gör där jag jobbar... lite småkul... Citera
bige August 20, 2008 Report August 20, 2008 Kan man sammanfatta det såhär:1) Om delarna finns hemma i Sverige kan man tänka sig att betala mer2) Garanti/support är inget värt eftersom man ändå inte räknar med att få det när man beställer från usa?1- jeg betaler gjerne svensk pris for ORGINAL ford del hos Grufmanenn 4x pris for "no name" brand i norge .2 - noe som jeg savner i norge - derfor prøver jeg gjerne Grufman - mener det er viktig Citera
1096 August 20, 2008 Report August 20, 2008 Sorry om vi kom ifrån ämnet.... Men som kund är iaf jag intresserad av att få det jag vill ha i produktväg... och då ska i första hand biten motsvara mina förväntningar vad det gäller några punkter... Den ska fylla mitt behov för stunden - Ford orginal eller eftermarknad spelar ju mindre roll om den uppfyller de krav jag ställer... Tillgängligheten - Finns den i Sverige så visst är det en fördel men postgången här är ju inte direkt känd för att vara snabb...Å priset - ja det säger ju sig självt... Kan sen dealern här hemma ge mig ett bra eller bättre alternativ så blir det ju att man handlar där istället... Men den utveckling vi har idag och i den takt att går så bör man nog räkna med att det går mer och mer åt köparens marknad framöver. Det är ju inte numera mycket längre till en firma i Usa än till en dealer i Svergie om man har en dator... Och så länge folk tjänar pengar på att ta hem själva så gör de ju det... rätt som det är har man över till ett par extra bakdäck kanske... Samtidigt måste man förstå vad de lokala firmorna måste ta ut i rent påslag på varje enskild bit... Man jobbar ju inte på lika villkor som privatperson och företagare i det här fallet... Men många tror ju att det ligger på hyllan och inget kostar... Ingen vill ju ha nåt på lager idag... Citera
parar August 20, 2008 Report August 20, 2008 Jag anser att det viktigaste är servicen, ett exempel jag kontaktade ett företag om ett kommpressorkit det tog länge innan svar, svaren jag fick var korta och oklara han var kort sagt rätt tråkig och sur. senare kontaktade jag NoFear där var han jätte trevlig, pratade mycket, fick mig att förstå, satte sig in i min situation och uppdaterade mig ofta, dem var några tusen dyrare men dem tusenlapparna var det värt så otroligt bra suport och service. det är sådant jag letar efter när jag ska handla. Citera
Stefan cmc 1169 August 21, 2008 Report August 21, 2008 Beställde toppar insug förgasare lite annat smått o gott hamnade på 11kr/dollar, handlade då av en firma här i Malmö.Visst det tog 1,5 månad att få hem grejorna i vintras, men det kändes bättre om något skulle bli fel.Har plockat hem smågrejor från NPD har då hamnat på 11-12kr/dollarfast man tyckt det borde kunna skickats billigare.Handlar helst här hemma då man kanske även kan få bra support. Citera
pools August 21, 2008 Report August 21, 2008 Hej!Köpte en förgasare från Summit. 338:95 U.S.D. Plus en packning för 7:88.Kostade 3775:- i SEK. när tull, moms och frakter var betalda. D.v.s. 10:88per dollar. Köper du av någon leverantör i Sverige får du betala c:a 12:-/dollar.Ingen större skillnad alltså.Mvh. Citera
Recommended Posts