Kenneth Olsson Posted September 7, 2008 Report Posted September 7, 2008 Har en C4 automat -64½.Har fått oljeläckage i främre delen av lådan.Trodde först att det var packningen till tråget som var boven, den kan ju läcka om man drar skruvarna för hårt. Monerade ny packning, som även limmades för att slippa läckor.Detta hjälpte inte. Oljan ser ut att komma mellan lådan och kåpan för "svänghjulet".Ser inte ut att komma så mycket olja i nerkant på inspektionsplåten som sitter i framkant på kåpan, så jag tror inte det är fel på främre packboxen.Finns det någon packning eller eller tätning i främre delen av lådan, förutom packboxen vid ingående axel ?Lådan sitter fortfarande i bilen, vill veta lite mer innan jag tar loss den. Quote
Adam CMC1999 Posted September 9, 2008 Report Posted September 9, 2008 Hej. Har du prövat att byta o-ringen till påfyllningsröret? Adam Quote
R Lenngren Posted September 9, 2008 Report Posted September 9, 2008 HejJag hade samma problem med min c4, bytte o-ring och kletade på lite flytande packning.Lycka till, annars inte kul!!!Rolf Quote
Kenneth Olsson Posted September 10, 2008 Author Report Posted September 10, 2008 Tack för tipset !Ska kolla o-ringen snarast. Quote
Kenneth Olsson Posted September 14, 2008 Author Report Posted September 14, 2008 Har kollat runt påfyllningsröret, verkar inte läcka där.Oljan kommer mellan lådan och svänghjulskåpan.Blir väl tvungen att ta bort lådan, så kanske det går att se var det läcker. Quote
Per Berglund Posted September 14, 2008 Report Posted September 14, 2008 Det är bergis packningen till oljepumpen som är kass.Nr 7 på denna bildEn rolig grej jag stött på i detta sammanhang när jag rev en C4 var just denna packning.Någon hade klippt till den ur en lättmjölkkartong !! Inte undra på det läckte!Om det ändå hade varit mellanmjölk kartong så skulle det funkat!!! (NOT! ) Quote
Kenneth Olsson Posted September 15, 2008 Author Report Posted September 15, 2008 Ser ut som att hela lådan måste rivas isär för att packningen skall kunna bytas. Eller ?Kick down wiren har inte varit kopplad, så detta kanske har orsakat ett för högt oljetryck som har blåst packningen. (bara en tanke som slog mig, det kanske inte har något samband).Reglaget på lådan där wiren skall kopplas, pekar bakåt.Detta ser skumt ut. Det går att dra uppåt, och fjädrar tillbaka själv.Men det är ju svårt att fixa detta med wiren som drar framåt.Har haft loss staget för att se om det gick att flytta på splines eller så, men det går i så fall bara att montera så att det pekar neråt, och det funkar ju inte heller, då det i så fall skall dras bakåt.Är kanske något som sitter fel inne i lådan, eller så är det fel stag som sitter på lådan.Får väl försöka att få tag på, eller tillverka ett nytt stag.Kanske någon har ett till övers eller kan tala om hur det ska se ut ? Quote
Per Berglund Posted September 15, 2008 Report Posted September 15, 2008 Att kickdown inte varit inkopplad ger inte högt oljetryck.Snarare tvärtom.Nej du behöver inte riva hela lådanHär en beskrivning. Bilderna visar C4 utan ventilhus men det behöver du inte ta bort.Denna låda ser ej heller exakt lika ut som din årsmodell men proceduren är exakt den sammaInnan du gör detta försäkra dig om att lådan inte läcker någon annanstans än här!! Det är ju trots allt en del jobba med detta!!!1: Dra ur den mindre ingående axeln2: Ta bort bultarna som håller transmissions kåpan och oljepumpen.3: Oljepumpen kan sitta rätt hårt och den kan behövas knackas bort med en tyngre hammare tillsammans med grov skruvmejsel liknande4: När pumpen lossnar dra den rakt ut och samtidigt håll ett öga innanför pumpen så att inte främre kopplings paket följer med. Det bör den inte göra då den hålls fast av ett band5: När du fått ur pumpen titta efter att du fick med dig en axialbricka som sitter i baksida av pump axeln. Denna bricka (Nr 2) kan även bli kvar i kopplings paketet och då måste du lirka ur den.Ta lite fett på brickan som funkar som klister och sätt tillbaka den på pumpen.Som synes på bilden nedan så finns även ytterliggare en större bricka Nr 1. Den är ingen fara med. På bilden i plast men kan vara i metall också6: Skrapa rent 7: Ta 2st 3/8'' bultar ca 60mm långa och skär bort skallarna. Dessa ska funka som styrningar när du monterar tillbaka pumpen. Skruva in dom i växellådshuset.8: Monter tillbaka ingående axel INNAN du monterar pumpenInspektera att oljepumpens tryckringar är hela och i gott skick.9: Sätt dit ny packning. Montera tillbaka pumpen försiktigt.Nu är det bra med styrningarna plus att ingående axel styr in det hela.Då slipper du av misstag stöta bort den bakre Nr 2 brickan.Var noga med att pumpen går in i botten10: På med kåpan och resten av skruvarna och dra allt med moment 27Nm.Pröva att den mindre ingående axel går att rotera åt ett håll11: Spänn främre band genom att först lossa den stora låsmuttern.Skruva in den fyrkantiga skruven i botten och dra åt med 13.5NmBacka sedan igen fyrkantskruven 4 1/4 varvKlart Quote
Per Berglund Posted September 15, 2008 Report Posted September 15, 2008 Föresten kan visa en bild på hur din låda skall se ut så du inte blir lurad av bilderna ovan.Lådan till vänster i bilden nedan är en sådan du bör ha och den har mindre "Kött" på själva lådan än senare lådor som bilderna ovan visar. Quote
Kenneth Olsson Posted October 5, 2008 Author Report Posted October 5, 2008 Har nu tagit lådan ur bilen, för att byta främre packningen.Det finns också ett läckage vid axeln för växelreglaget och kickdownarmen. Där finns också ett litet glapp.Går detta att åtgärda utifrån, utan att ta isär hela lådan ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.