Fröberg September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Någon som vet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fröberg September 8, 2008 Author Report Share September 8, 2008 Jag har konverterat till siliconolja,då räckte 1 liter gott och väl både till luftning och diverse påfyllningar. Tack...Ska fixa bromsarna idag... Byter också till siliconolja då det är mycket tuffare Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Ja..det är skonsammare mot lack å diverse...åsså ere sån häftig färg!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
maberg September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Hej!Bytte/Renoverade bromsar och satte på bromsservo i somras. Till helt tomt system gick det åt en knapp liter (var frikostig med avluftning), bytte också till DOT5-olja (silicon).Mvh, Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Jag har konverterat till siliconolja,då räckte 1 liter gott och väl både till luftning och diverse påfyllningar. Tack...Ska fixa bromsarna idag... Byter också till siliconolja då det är mycket tuffare [/quote:2uo93ei9]Du vet redan kanske att du måste tvätta/skölja ur den gamla bromsvätskan,jag råkade ha 99,5%-igt hemma,så det tryckte jag igenom båda kretsarna och huvudcylinder-vart som nytt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Till corvetten har jag blivit avrådd att byta till siliconvätska i bromsarna för att de upplevs svampigare.Har någon märkt om det blivit någon skillnad? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
maberg September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Hej!Fungerar "Klock-rent", distinkt och stadigt. Fundering-Gummidetaljerna i huvudbromscylinder resp. bromscylindrar, tål dessa silicon-oljan?Mvh, Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 September 8, 2008 Report Share September 8, 2008 Hej.Kört med silkonbromsvättska sedan slutet av 80talet i minnahobbybilar. Har även nu silikon i alla mina bilar 4st, pedalen blir lite mjukareatt trampa på, lika bra bromsar ändå. Det är faktiskt bra att köra ur gamla system med exempelvisT-Röd före man man fyller med den nya vättskan. Om jag skall vara riktigt ärlig så har jag på de senaste bilarna bara kört igenom silikon, lufta tills vättskan är ren, den gammlatypen har egenskapen att lägga sig på botten och kommer som kulor i luftningslangen. Det går inte att missa när det är rent från gammal bromsvättska,det står även på flaskan att det går att byta till silikon med nogagenomluftning av bromssytemet. Anledningen är som jag skrev att den inte blandar sig medvanlig bromsvättska, det är därför det är viktigt att lufta myckeoch länge. Problemet är annars att eftersom den gamla bromsvättskansjunker så finns risk för att den ligger kvar på lägsta pungti huvudbromscylider och hjulcylindrar, trasslar då till det med bromskänslan, den gamla vättskan kan även ligga kvar ochge mindre rostskador. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.