perper September 9, 2008 Report September 9, 2008 Har en 72 med 351C och FMX. Lådan växlar som den ska men ibland när man släpper gasen mellan tex 70-90 kmh så skorrar det till rejält under golvet och ibland när man kryper fram på ettan så känns det som den letar växlar men det är svårt att avgöra om det är drivknutarna, bakaxeln eller växellådan?Har märkt att om man är flera i bilen, dvs mer nedlastad, så skorrar det ännu mer när man släpper gasen och vid vissa farter.Vad kan det vara? Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 10, 2008 Report September 10, 2008 Hej.Har du kollat upphängningar låda, kan vara något annat givetvis,men din beskrivning låter som om något går i durken ellerbalk. På min Mustang var det vid ett sådant ljud ett av avgasrörensom kommit närmare golvets undersida bak, ljudet komvid motorbroms, motorn kan röra sig kraftigt, hårda eller sprucknavulkningar på gummiupphängningarna kanske dom är av äldre typ (Gammla). Citera
CMC 1061 Berra September 10, 2008 Report September 10, 2008 Du kan ha obalans i kardanaxeln. Och det sliter kraftigt på knutarna med. Kan va en ide och kolla upp en sådan sak. Och det är inte ovanligt. Att det är obalans.Berra Citera
bosewallius September 11, 2008 Report September 11, 2008 Ett vanligt fel ar pinjongvinkeln. Om bakaxelns framre del pekar nedatmer an 3 grader sa yttrar sig detta genom skakningar och missljudvid motorbroms. Hade detta pa min 65:a Shelby och anda sattet attfixa detta var med triangelformande mellanlagg mellan bakaxeloch bakfjader. Mvh Bosse Citera
perper September 11, 2008 Author Report September 11, 2008 Måste kolla detta. Detta kan vara en rimlig förklaring eftersom bägge bladfjädrarna var nyligen bytta innan jag köpte den. Kan möjligen vara så att vinkeln ändrats i o med detta?Skall byta knutarna i vilket fall som helst och kolla detta.Hur kan man också kolla om det är obalans i kardanaxeln? Citera
Fredde77 September 11, 2008 Report September 11, 2008 Ett vanligt fel ar pinjongvinkeln. Om bakaxelns framre del pekar nedatmer an 3 grader sa yttrar sig detta genom skakningar och missljudvid motorbroms. Hade detta pa min 65:a Shelby och anda sattet attfixa detta var med triangelformande mellanlagg mellan bakaxeloch bakfjader. Mvh BosseKan bakaxeln vrida sig så mycket med tanke på bakaxelns tappar som skall passas in i motsvarande hål i bladfjädrarna?/Fredde Citera
perper September 11, 2008 Author Report September 11, 2008 Har nu legat under bilen och konstaterat att främre drivknuten har ett enormt! glapp. Huga!Löser säkert 99% med att byta bägge. Citera
Recommended Posts