Jump to content

Fortfarande laddningsproblem Mach 1 1969


bulan

Recommended Posts

:D Jag har fortfarande laddningsproblem på min Mach1:a -69. Jag har nytt batteri och laddningsrelä. Har bytt lite kablar som var dåliga eftersom bilen gått med hög spänning innan jag importerade den. Kollat att alla jordanslutningar är okey. Alla färger på kablarna utom en stämmer. Det är den som går från A på laddningsreläet. Ska vara grön/svart men min var gul och efter en gummikoppling blir den röd. Ska försöka följa denna bättre och se var den går. Bilen laddade nu okey på tomgång (13-14) men bryter inte utan laddade 17V och då slog vi av motorn direkt. Vet ej hur känsligt det är med överspänning några sekunder. Kan jag ha bränt reläet igen? När jag mäter spänningen med tändningen påslagen har jag 12.8V på batt, 12.1V på S (ladd. relä) samt bara 7.0-7.5 på F (ladd.relä)

Är tacksam för alla tips tex. om det finns någon jag kan ringa som är duktig på bilel. Har lite svårt all göra någon vettigt på bilen nu eftersom jag inte vill köra den och skada generator, laddningsrelä eller kablar.

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

:D Tack för hjälpen från flera av er. Efter ett antal timmar med byte av dåliga kablar, bristfälliga kablarskor, förbättrad jordning samt omkoppling av ett från början felkopplat och därmed sönderbränt laddningsrelä startade vi till slut upp bilen nu med nytt batteri och nytt relä för att konstatera att det fortfarande var samma problem. Fortfarande spänning på upp till 17V. Hade nu slut på ideér men provade ändå att montera ett fult gammalt begagnat laddningsrelä i plast från en gammal Skoda och nu laddade den perfekt. Det nya fina blå "Autolite" kopian med gul text som skulle bli så fint i motorrummet var alltså paj redan som nytt. :D

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...