Jump to content

Recommended Posts

Har en liten fråga som jag skulle vilja ha svar på... min "nya" motor till bilen "läcker" olja i bakkant genom hålen där svänghjulet skruvas... läcker ingenting runt om "plattan" men just genom hålen kommer det olja i hög fart när man tippar motorn bakåt. Motorn är nyrenoverad med bla slipad vev för ca 150 mil sedan och ser fin ut invändigt.

Motorn är en 66a 289 som hängdes ut ut bilen efter ett vxl-haveri. Vill bara veta att allt är alright innan jag lackar och gör iordning resten av den.

Ska det vara såhär?

Inte min motor på bilden, bara så att ni ser vilka hål det gör sig om.

nq1x1t.jpg

De där hålen är ju ofta just genomgående dvs att de kommer ut på andra sidan vevaxelflänsen... Detta gör ju att tippar man upp motorn med olja i så kommer den att rinna ut just genom hålen... För mig att i monteringsinstruktionen för svänghjulet iaf på 302 står det att bultarna för svänghjulet ska ha nån form av tätningsmedel för att förhindra att olja tränger ut och vidare ut på kopplingen...

Så är nog stor risk att allt är som det ska...

Visst 1096 har rätt. Hålen är igenomgående. Viktigt att ha typ tätning vid ditsättande själv anväder jag loctite gäng låsning. Funkar som tätning med. Inget roligt om det kmmer olja på kopplingen. Blir både dyrt och slibbigt.

Berra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...