Ericsson September 28, 2008 Report September 28, 2008 Har ett problem som jag tänkte adressera under vinterhalvåret. Vid gaspådrag på 5:an växel misständer motorn och "hugger". Detta gäller framförallt när jag drar på från låga motorvarv. Vad kan detta bero på? Någon som har en aning var jag skall börja söka?Bilen är en 01 gt cab. Citera
Grabber September 28, 2008 Report September 28, 2008 Jag har som regel o aldrig gasa i en överväxel...rätt osunt med tanke på utväxlingen i lådan och om du har orginal utväxling i bakaxeln med. sen har ju inte en 4.6an nått herrejösses vrid iheller.. Citera
Ericsson September 28, 2008 Author Report September 28, 2008 Hej och tack för tippsen.Bränslefiltret byttes för ca 300 mil sedan. Jag tycker nog att både låda och motor borde klara en lugn acceleration från ca 70 Km/h upp till 90 Km/h utan att "hacka", men mina kunskaper om dessa spisar är ju som sagt något begränsat. Men bildar tror jag att jag är. Eric Citera
elboy cmc 388 September 29, 2008 Report September 29, 2008 Hej känner igen detta med min också. Ibland dock. Har bytt allt med tändstift,öppet luftfilter,sensor vet inte riktigt heller vad man ska göra. Dock inte bränslefiltret men borde inte ha så mycket till det problemet att göra då den går rent på alla växlar under acceleration dock 5an ibland som den hostar och till. Återkomma gärna om du hör någon som inte skrivs på forumet! Citera
1096 September 29, 2008 Report September 29, 2008 Så det är bara på femman ni får dessa missar? Å inte på lägre växlar... då börjar man ju undra varför... då varvtal, load på motorn osv skulle kunna vara desamma oavsett om man åker på femman eller backen... enda som skiljer är ju hastigheten... Kan det vara så att det är nåt som inte stämmer med signalerna från bilens speedsensor på något vis? Antar att det finns en sån även på de nyare Mustangerna... Kanske hamnar i nåt speciellt läge då datorn tvekar lite... Antingen dyker ju bränslet eller gnistan eftersom motorn helt plötsligt tvekar... Finns det möjlighet så häng på en lös bränsletrycksmätare och se så inte trycket dyker vid tillfället - ingen bränsleretur på 4.6an va? Utan man styr trycket via datorn med mer eller mindre spänning... Citera
grufman September 29, 2008 Report September 29, 2008 Sannolikt en tändspole. Superenkelt att hitta felet. Man ansluter bara fords diagnossystem IDS, drar på en effektbalans, drar ut och kör en repa och sen ser man direkt på effektbalanskurvan vilken cylinder/tändspole det är som inte funkar. Plättlätt.något annat sätt finns ej vad jag vet. Rätt vanligt fenomen. Citera
Ericsson September 29, 2008 Author Report September 29, 2008 Hej Henrik och Jocke.Det käns ju till viss del skönt att jag inte är ensam om att ha detta problem. Då är vi ju fler som söker lösningen. Tack Henrik för att du delade med dig om vad du har gjort, då behöver jag ju inte lägga tid på de åtgärderna. Som jag skrev inledningsvis så är jag ingen fena på dessa motorer. Såg att jag även fått ett svar från Grufman nu när jag skriver detta. Så en fråga till dig. Vad blir billigast? Att köpa mätutrustningen eller att byta allihop? men det kanse är en för stor changsning. MvhEric Citera
grufman September 29, 2008 Report September 29, 2008 Hej Henrik och Jocke.Det käns ju till viss del skönt att jag inte är ensam om att ha detta problem. Då är vi ju fler som söker lösningen. Tack Henrik för att du delade med dig om vad du har gjort, då behöver jag ju inte lägga tid på de åtgärderna. Som jag skrev inledningsvis så är jag ingen fena på dessa motorer. Såg att jag även fått ett svar från Grufman nu när jag skriver detta. Så en fråga till dig. Vad blir billigast? Att köpa mätutrustningen eller att byta allihop? men det kanse är en för stor changsning. MvhEricIDS säljer vi för 39900kr + moms. annars är du välkommen förbi så kostar det 875kr inkl moms. En tändspole ligger på ca 950kr. Vi har ett 20-tal på hyllan. Välj själv. Citera
elboy cmc 388 September 30, 2008 Report September 30, 2008 Jag kommer förbi dock när våren kommer igen! Citera
Ericsson October 1, 2008 Author Report October 1, 2008 Hej Grufman.Jag undrar om ni någon gång har funderat på att sätta upp en "mobil verkstad" på någon av träffarna här lite längre söderut.Om ni har det skulle jag gärna vilja boka en tid. Om inte ,vet ni var jag skulle kunna göra denna mätning (Halland, Skåne). Sedan skulle jag kunna beställa delarna av er.MVHEric Citera
grufman October 1, 2008 Report October 1, 2008 Hej Grufman.Jag undrar om ni någon gång har funderat på att sätta upp en "mobil verkstad" på någon av träffarna här lite längre söderut.Om ni har det skulle jag gärna vilja boka en tid. Om inte ,vet ni var jag skulle kunna göra denna mätning (Halland, Skåne). Sedan skulle jag kunna beställa delarna av er.MVHEricÄh, folk kommer till oss ändå i slutändan ;-)Hehe, det kanske lät lite drygt, men det är faktiskt så. Folk kommer från hela landet. 40-50 mil enkel resa ser vi varje vecka. Jag tror det dock berätta mer om dom lokala verkstädernas förmåga än om vår förmåga... Citera
mrv8 October 19, 2008 Report October 19, 2008 Hej Grufman.Jag undrar om ni någon gång har funderat på att sätta upp en "mobil verkstad" på någon av träffarna här lite längre söderut.Om ni har det skulle jag gärna vilja boka en tid. Om inte ,vet ni var jag skulle kunna göra denna mätning (Halland, Skåne). Sedan skulle jag kunna beställa delarna av er.MVHEricEn bra ide tycker jag.Vet inte om det är en fungerande och lönande ide för en verkstad, men en kul grej tycker jag. Samt låter ju smidigt och bekvämt att få mätningen utförd enkelt och snabbt under en träff. Skulle nog om jag hade en bil verkstad göra så att jag måste ha ett visst antall förbokade och betalda mätningar innan jag tog dit utrustningen, samt se dom fler som hakar på efter dom förbetalda mättningarna som bonus.På tal om det så har jag hört ryckte om att bilprovningen ska få mätt utrustning för att kunna göra felcodsavläsning på bilen i samband med besiktiningen av bilen för en extra kostnad.Vet dock inte riktigt om det här rycktet är helt hundra klart men låter ju trevligt.MvhMrV8 Citera
Recommended Posts