Jump to content

Renovering Mach 1 1973 351 Cobra jet CMC 2246


Tony.S CMC 2246

Recommended Posts

Ser grymt bra ut. Snart är det min tur eller (otur kanske) :?:

Vi får se lagom till jul. :roll:

Det är lugnt bege,jag har erfarenhet om den kommer i delar :lol:

Det var skönt att höra ifall nåt inte är som det skall.

Hoppas nu inte att kylan kommer för i den bilen finns ingen glykol har jag precis fått reda på. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på Micro idag och tittade på olika avgassystem att bygga på. Det blev Simmons 2,5",dels för det fanns mycket att välja på och priset var ok.Bygger komplett system för runt 2500:-. Ljudet var lagom muller,det skall ju gå igenom besiktning också utan att behöva byta ljuddämpare varje gång ;) innan satt det 2 1/4" system,kan väl inte vara original :roll:

Hursom helst var det hemmabyggt av någon blind jänkare med elsvets eller liknade :? Bilder kommer när det är färdigt.

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vad bra det blir !

Har du målat bakaxeln på plats eller monterat ner å upp igen?

Går ju så jäkla snabbt i vändningarna att man blir rädd. :D

Min bakaxel har legat hos blästerkillen i 4-5veckor nu och den är inte klar.

Ringde förra veckan och; :evil: Så förhoppningsvis är den klar med bladfjädrarna imorgon!

Måste ju få in allt på pulverlack.. första vårsolen kan ju kika igenom när som helst i dethär landet så den måste bli klar! :--8)

Är det tävling i nedmontering? :lol:

bild262mw4.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo,jag har lagt i överväxeln nu, vill ha färdigt till julafton,så man kan köra förbi och reta grannen :-- (han kör Caddilac och Buick) :twisted:

Har också fixat all el,alla varningslampor till och med bältesvarnaren fungerar nu. Skall beställa en ny Grant träratt också.

Sedan är det en del små rostlagningar på lacken som skall fixas i vinter innan lack och regbesiktning. Är väl uppe i 400 timmars arbete hittills :roll:

Det såg blankt ut i ditt motorrum,körde du med halvblank färg :?:

nej,jag lackade bakaxeln på plats,mycke krypande blev det ;)

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Tony :--:--

Ser grymt bra ut det du gör imorgon får vi se hur mycket slipning en annan får. :roll:

Bilen körd in i värmen av Nordtrafiks killar idag ett gott tecken så att den inte skall frysa sönder. :oops:

Mer info kommer...................kanske :?:?

Link to comment
Share on other sites

Nu håller jag på med att laga lite rost vid bakre skärmkanter och en dörr. Går det verkligen att få det bra att bättra utan att få färgnyans på lacken,eller måsta man hellacka bilen. Färgen är mycket svår (light pewter metallic original) men jag vet inte om den är lackad exakt med originalet,eftersom jag får en lite mörkare färgnyans. :evil: Jag lackade motorhuven invändigt,och där stämmer nyansen bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det går att bättra men det kommer säkert att synas en del,

tråkiga är att du kommer att se det även om någon annan

inte ser, hoppas du förstår att stå ut med det.

Det låter lite tråkigt när man skriver som jag gör men jag

är en sådan som aldrig blir nöjd med det jag gör och försöker

alltid se felet fast det inte kanske syns.

Om du bättrar med spray, maska av långt ifrån och försök

att dimma ut med färg som du sedan kan polera (rubba)

kanter för att få en jämn övergång.

Ett annat sätt är att maska av nära bättringstället, istället

så låter du maskeringstejpen inte fästa närmas bättringstället,

vik längs kanten bakåt för att få en kant som blir mjukt

avgränsad.

Den sista varianten är oftast bäst vid bättringslackering av

solida färger alltså färg som ej är av metallictyp, jag har

provat med metallic, det har faktiskt blivit rätt okej.

Link to comment
Share on other sites

Nu håller jag på med att laga lite rost vid bakre skärmkanter och en dörr. Går det verkligen att få det bra att bättra utan att få färgnyans på lacken,eller måsta man hellacka bilen. Färgen är mycket svår (light pewter metallic original) men jag vet inte om den är lackad exakt med originalet,eftersom jag får en lite mörkare färgnyans. :evil: Jag lackade motorhuven invändigt,och där stämmer nyansen bra.

Om lacken är ok i övrigt hade jag lämnat bilen till en duktig billackerare för bättringsarbetena. Det brukar bli pinsamt dåligt när man försöker bättra en ljus metallic själv (åtminstone när jag har försökt) :oops:

Till våren måste jag ta mig tid för en artighetsvisit i Gislaved och titta på din bil i verkligheten!

Ha en bra Jul

Link to comment
Share on other sites

Jo Janne,jag är nog lite inne på den idén. Nu är iofs inte lacken 100 i övrigt på bilen,eftersom jänkarna har fått skiftningar när den lackades 2006,så kanske det är fog för att slipa ner hela bilen och göra hellack. Faen har man lagt ner över 400 timmar på övrig renovering,är det inte kul om lacken ser dålig ut :oops: Den investeringen har man säkert igen om man skulle sälja bilen senare.

Link to comment
Share on other sites

Jo Janne,jag är nog lite inne på den idén. Nu är iofs inte lacken 100 i övrigt på bilen,eftersom jänkarna har fått skiftningar när den lackades 2006,så kanske det är fog för att slipa ner hela bilen och göra hellack. Faen har man lagt ner över 400 timmar på övrig renovering,är det inte kul om lacken ser dålig ut :oops: Den investeringen har man säkert igen om man skulle sälja bilen senare.

Det ligger något i det..

Är det något som "svensson" ser och har åsikter om så är det lacken.

Innan jag lackade om min bil körde jag den i 2 år med centimertertjockt sprutspackel som ramlade av i stora kakor, inget kul med dom kommentarerna från gud och alla människor

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Roligt att bilduppläggningen fungerar igen :D Här är bilderna innan provkörningen. Nu är det bara kosmetiska förändringar innan regbesiktning, typ lämna in framsäterna för klädselbyte. Någon hellack blir det inte nu,tänker köra en sommar först och se vad man tycker om bilen ;) Så dålig är inte lacken utan att det går att köra till träffar :--

Som sagts tidigare hur många mach 1 finns i Sverige med full vinytak :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tack skall ni ha,man är ju amatör på mustang som många andra här på forumet, tur vi har proffsen till hjälp här :D Sen smålänning som man är försöker man ju göra det bästa av minsta möjliga pengar :--:--

Men intresset för renoveringen har varit till intresse för många här på forumet, om man tittar på antalet inlägg och visningar ;)

Synd på revan i förarsätet,när resten av inredningen är ok,men skall lämna in den för omklädning.

Link to comment
Share on other sites

Trepunksbälte i ser jag har du satt i även bak?

Den ser inte så nersutten ut min är ju en svamp att sitta på och inte många inställningar heller :--:--

Funderar på att byta stolar mot gruntstolar men kanske skall göra som dig klä om eller bara byta ut svampen :P:P

Link to comment
Share on other sites

Trepunksbälte i ser jag har du satt i även bak?

Nä,bak är det 2-punkts bälte original,och räcker enligt han som skall regbesiktiga den åt mig i Gislaved. Och han har väl kört in flera hundra USA bilar för regbes. Men jag låter det vara osakt tills den är igenom. Kan ju få en nyskolad inspektör som tror att det är samma regler som en ny Volvo :-- 3-punkts bälterna fram på en gammal bil är ju bara det en komplicerad historia innan man fattad hur de fungerar :--:--

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...