Jump to content

Tremec 3550


Recommended Posts

Ska byta från automat till 5 växlat på min -70 Mach 1. Funderar på en Tremec 3550. Är det någon som har en sådan och i så fall var det några problem att montera den och hur funkar den att växla och köra med?

Det är ju samma pris som en T5 z men Tremec:en verkar mer skottsäker.

Har läst mycket på nätet om lådorna men den ena säger att T5 en är mer lättväxlad än den andra och tvärtom.

Hälsningar Stig

Link to comment
Share on other sites

Det är som du tror, Tremec är en lite råare variant av T5.

T5 är mjukare att växla

Så länge Du inte planerar att köra dreagracing med +500 hkr så klarar T5 lådan lätt allt Du kan ge den.

Själv har jag en T5 med torq-gräns på 260

Framför den sitter en preppad 302 med Paxton kompressor ca: 350 hkr och det har fungerat alldeles utmärkt i 2 år med minst 100 varv på bana / år.

Finns dock ett antal olika varianter av T5 lådan, vissa bra och andra mindre bra så det gäller att välja rätt.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta väljer nog T5 :an, Tremecen är ju lite tyngre men håller nog bättre. Det finns ju flera T5 or med olika torq gränser. Min motor har 425 lbs vilket skulle ge ca. 580 Newtonmeter och 405 hk. Eftersom det är samma pris på dom i USA så känns det bättre med en Tremec låda.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Hej Stig

Vet du om det finns lådor som klarar 700 newtonmeter jag har själv 4vxl Topploder och jag är tveksam om den klarar påfrestningen men det är kanske någon som vet vad en sådan låda klarar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Roger! 700 newton hmmmm mums. En T56 skulle nog göra jobbet. Tremec T56 sitter orignal i Vipern och klarar galant 700nm. Sexväxlat också, inte fel. Ett helt kit med svänghjul , koppling bellhouse och hela skiten kostar 3500 dollar. Med dagens dollarkurs måste det vara årets klipp. Titta på www.darkhorseperformance.com

Hälsning Stig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

En gammal tråd detta men jag har en liten fråga till stig.

Har du köpt en tremec låda från darkhorseperformance? Eller har du köpt från något annat företag? Jag funderar nämligen på att köpa ett helt tremec kit.

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Jag har för mig att kopplingshuset och växellådan är gjutet tillsammans som en hel enhet på T-45:an och har bult mönster till 4,6 motorn. Vad det gäller T-56:an så är det bara lådan till Vipern som är klassad till 550 LB FT övriga ligger mellan 350-425 LB FT. Uppgifterna är hämtade från Tremec`s specifikation och referens guide. Köpte själv en Tremec TKO 500 i vintras, ska monteras nu i april i min 5.0 GT cab -89 då AOD:n slängde in handuken efter att ha satt på en Kenne Bell SC. Den klarade inte mer än ca 7 mils körning sen orkade inte bromsbanden mer. Vill ni ha fler tekniska uppgifter på Tremecs lådor ( utväxl, splines antal på ing o utg axel, vikt, inbyggnadsmått, vridmoment mm) så går det bra att kontakta mig.

Mvh Johnny

046/733370

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...