Jump to content

Featured Replies

comment_62223

Så då har även jag gett vika för svenska bestämmelser ang svensk belysningsstandard på importbilar.... svängde förbi Grufman och hämtade upp ett set med EU bakljus i fredags.

Har inte kommit längre än att jag läst instruktionerna och är väl lite fundersam till inkopplingsförfarandet..

Hur vet man om man har "modifiering enligt ExclusiveCars standard"?

På mina ljus idag är det så här (per lykta)

Färdljus: alla 3 lamporna

Broms: den yttersta lampan

Blinkers: mittenlampan (eller omkoppling till backljuset)

Backljus: som orginal eller ditkopplad blinkerskabel, (kompletteras då med orange glödlampa)

Enligt beskrivningen ska man klippa och klistra ett gäng kablar som går till Smart Junction Box, någon som vet vad kablarna har för ursprunglig funktion?

Rosa/ljusgrön

Ljusgrön

Ljusblå/orange

Röd/vit

Beige/ljusblå

Röd/svart

Någon som vet vad "EU-lamporna" passar till för modell, då även dom ska modifieras innan inkoppling?

Det är inte så att jag misstror installationsanvisningen utan det är att jag inte tycker om att klippa och koppla ihop kablar som jag inte har en aning om vad de har för funktion..

comment_62233

Hej, skulle nog rekomendera dig att lämna den till t ex Grufman. Själv lämnade jag in min hos en firma som jag fick rekomendation på. Dock avskrev sig dom allt ansvar för smart boxen om den skulle paja. Tydligen kan det vara lite lurigt beroende på hur den första ombyggnaden gjordes.

//Håkan

  • Author
comment_62234

Ja det är lite lurigt hur det fungerar därför mina frågor här innan jag ens funderar på att öppna kartongen med lamporna.

Min tanke är att kunna regbesikta om den så jag får bort noteringarna om utanpåliggande montage och därefter lätt kunna återställa den som den är idag.... (vem vet det kanske blir förändringar i lagstiftningen någon gång i framtiden...)

  • 5 weeks later...
  • Author
comment_63787

Tackar!

Det blev "besiktningsblinkers" för mig detta år då jag ville ha bilen besiktad före vintervilan.....

S1050525.JPG

Jag har mao inte riktigt bestämt mig, vill gärna ha tre röda ribbor bak på varje lykta, blir liksom lite mer mustang då

comment_63811
Tjena Jag koppla om mina själv, men jag satte tillbaka mina röda orginal men behöll eu inkopplingen efter besiktning.

Det var inte så krångligt att koppla om till eu ta det bara lungt och metodiskt.

minus

Hur ser din belysning ut nu med EU-inkopplingen men med originalljusen?

Vad lyser/blinkar?

/M-O

comment_63830
MOS: Tack för kopplingschemat! Var får du tag på dessa, finns det servicemanualer på CD att köpa ngn stans?

Det finns säkert att köpa, men mycket finns på nätet.

Jag sökte så här i google:

"smart junction box" mustang

och hittade den här sidan:

http://www.allfordmustangs.com/forums/2 ... inout.html

Scrolla ner lite och du ser filen jag mejlade till dig.

/M-O

  • 2 weeks later...
comment_64352

Måste låna tråden här lite bara

Jag har de "fula" eu-bakljusen med vitt i mitten, fick även med originallamporna när jag köpte pållen.

Alla Mustanger jag ser här runtomkring har de vanliga lamporna med alla tre lyktorna röda, kör alla de på originallysena eller finns det eugodkända baklysen fast med tre röda lyktor i rad?

Hur ska jag göra för att få alla röda? Ska jag sätta i originallamporna igen eller kan man på nåt sätt bygga om dem så att blinkers kan sitta i backlyse-modulen?

Mvh Patrik H

comment_64364
Jag har originalljusen med blinkers i backljuset, den är reg.besiktad så i våras, och det var inga problem. Förövrigt så finns det ingen lag på backljus.

Det ska inte gå att regbesikta så om du inte redan vet det. Dessutom är det inte egentligen tillåtet att ha blinkers i backljuset heller. Tänk även på att blinkers i backljuset syns otroligt dåligt! Men visst, det är det bästa sättet för er stackare som inte har flyttgods. :P

comment_64365
Jag har originalljusen med blinkers i backljuset, den är reg.besiktad så i våras, och det var inga problem. Förövrigt så finns det ingen lag på backljus.

Det finns många som har blinkers i backljusen, men oavsett om den är godkänd med det eller inte vid regbes så blir det nedslag vid en eventuell flygande besiktning. Tyvärr. Men vill man köra med röda lampor så kan man chansa, det funkar för det mesta.

Vid kontrollbesiktning görs bara en funktionskontroll och då bryr dom sig inte, bara det blinkar.

Tänk dock på att blinklamporna syns sjukt dåligt. En mc eller liknande kan lätt köra på er bakifrån om denne inte ser blinklampan (tex i motljus).

1) Effekten är för låg (16w om du har orangemålad lampa), 21w skall det vara

2) Spridningsvinkeln är helt galet fel. Backljuset skall lysa neråt bakåt, och blinkersen skall blinka bakåt/höger, resp bakåt vänster beroende på vilken sida.

Däremot finns det backljus (vissa f150) som har sjukt bra insatser med i det närmaste perfekt strålningsvinkel och som dessutom har stora sockeln så 21w-lamporna passar. Så även om det teoretiskt sett inte är lagligt där, så är ljusutbytet såpass bra att det knappast hade spelat någon roll om du hade haft en "godkänd" blinklykta.

håll i hatten gossar.

  • 3 months later...
comment_69642
Hur gick det med bakljusen Chili?

Jag mejlar dig en beskrivning av kontakterna på boxen (filen var för stor för att lägga ut på forumet).

/M-O

Hej

Du kanske skulle vilja vara vänlig att skicka beskrivningen även till mig?

/Toni

Visst! Skickar dig efter helgen.

/M-O

comment_69644
Hur gick det med bakljusen Chili?

Jag mejlar dig en beskrivning av kontakterna på boxen (filen var för stor för att lägga ut på forumet).

/M-O

Hej

Du kanske skulle vilja vara vänlig att skicka beskrivningen även till mig?

/Toni

Visst! Skickar dig efter helgen.

/M-O

Tack - det hjälper mig att få bilen färdig till helgen - skall ut på första turen för året då :lol:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...